Tabakerie

• A.R

Hallo Karel, ea,

Het gaat bij mij echt niet om tabakswaren te kopen.

Het ging er mij ook niet over de persoon die iets schrijft, maar wat ik lees.

Als ik lees dat je een kartya moet hebben e.a. dan stel ik mij volgende vragen

- waar gebeurt dat in Hongarije en gebeurt dat werkelijk zo.

Ik lees hier soms zaken waarvan ik denk dat is anders rond Budapest en misschien anders in bv Szeged.

Ik kan mij voorstellen dat bv een toerist, welke informatie nodig heeft, zich afvraagt zal ik wel naar Hongarije gaan.

Het zelfde verhaal als je Hongaarse bedrijven wil promoten. De eerste vraag is meestal, is het politiek klimaat stabiel.

Dat in sommige dorpen er geen of nog geen contactpunten voor tabakswaren zijn kan ik best begrijpen. Een praktisch voorbeeld; Vacegres, het dorp achter de heuvelrug van Erdökertes ,had vroeger ook geen winkels , noch restaurant , noch café. In België zijn er ook dergelijke mooie dorpen.

Tenslotte over tabakswaren gesproken. Weet je dat de huidige eerste-minister van Hongarije , samen met twee andere niet-hongaren, dit jaar een internationale onderscheiding kregen voor hun “ praktische ” verdiensten om het roken te vermindezren.

Mvg.

Fons

• Beela

een nl er die in een buurdorp een vakantiehuis heeft,en er 3 x per jaar verblijft,die duidelijk de politiek niet volgt,die had me de volgende opmerkelijke bemerking gegeven,

ik denk dat we een hoerenkast in ons dorp krijgen,want er is daar ergens achteraf een huisje waar een duidelijk verbodsbord is geplaats van af 18jaar !

en dat is geen grap

wat natuurlijk wel een grap is,dat je je lakcim kartya moet tonen,om aan sigaretten te geraken

en wat is de clou,ik had dat een alhier wonnende nl-er wijsgemaakt,en gezegd kijk maar hier eens op t'prikbord ,het staat er al !,

jij hebt geen lakcimkarya,kun je niet meer roken

de dag nadien is ie naar szeged geweest,om per direkt zijn lakcimkartya op te halen,er is blijkbaar een document te kort,en hij zal dat pas volgende week uit nl bekomen,

vandaag is ie me komen vragen,zeg jij hebt een lakcimkarya,ik heb geen sigaretten meer,wil jij er voor mij halen ?

nu hij weet dat ik geen roker ben,en ik heb hem gezegd,in die winkel weten ze dat ook,ik sta al als niet roker genoteerd,ik kan er ook geen krijgen.

dat wordt wachten tot volgende week !

nadat hij deze avond aan alle aanwezige mensen sigaretten zat af te schooien,in de plaatselijke herberg,heb ik hem de waarheid medegedeeld !

maar nu ,hij spreekt en begrijpt geen hongaars,en ik had alle aanwezigen de grap medegedeeld,

tot grote hilariteit van de aanwezigen,blijkbaar heb ik hen geinspireerd!

hij gaat per direkt naar de rookwinkel,maar t'was al gesloten,hij ,komt terug in de cafe,en hij spreekt in t'duits met een klant,en die zegt hem,ja,maar t'is geweten dat je geen lakcimkaryya hebt,ze hebben je zien komen,en ze mogen je er geen verkopen,omdat ze geen miserie willen hebben ze per direkt gesloten,

.

die man had 2 pakken sigaretten bij hem,hij steekt er 1 in zijn jaszak,en zegt tegen de nl-er,kijk ik heb maar 1 pakje,ik ga direkt naar de winkel,achter een nieuw pakje,.

hij loopt naar buiten,en komt na 2 min terug,en zegt,zijn andere pakje tonend,zie je wel ik kon gelijk kopen,voor mij hebben ze de winkel opengedaan

Onze nedelandse medeburger is nu helemaal de kluts kwijt

wie zei er ook nog eens,dat de hongaren geen humor hadden ?

beela

• Charles.Bruin

Toch wel leuk, om Hongaars in 't Vlaams te ondertitelen! ;-)

De reden van deze staatswinkels is geld. Zwarte handel was goed voor een heleboel ontduiking, twee kanten op: eersten de gemiste accijns, tweedens de gemiste inkomstenbelasting door minder officiële omzet.

• Charles.Bruin

Hongaren geen gevoel voor humor? Mwah, er is al een “app-je” verkrijgbaar om als de nood het hoogst is de redding nabij te kunnen vinden. (Nee nee, ik rook niet!)

• Charles.Bruin

Humor? Commercieel wel hoor, bij -tig likes is er een koffiebeker set te winnen!!

• Charles.Bruin

Nee, geen gevoel voor humor, en de hond is de sigaar!

• Charles.Bruin

Naar verluid moet de tabakerie een aparte winkel zijn, dus naast het benzine station met versnaperingsstation een tabaksstation:

En de tabaksboer die dacht dat ‘t niet zo’n vaart zou lopen:

• Charles.Bruin

Niks nieuws onder de zon:

• Charles.Bruin

De kroeg liep al niet zo goed, 't biljart staat te koop, we zetten verder alles op een tabakerie!

Misschien komt er ook nog een alcoholerie? Laat Orbán 't maar niet horen!!

• Gepa

De idioterie is in ieder geval van start gegaan X(