Tabakerie

• A.R

Hallo,

Rond Budapest zijn in de winkels met de aanduiding voor verkoop van tabakswaren eenvoudig te koop.

Ik heb wel vragen.

Ik zie dat de CBA en de COOP afzonderlijke ingangen hebben naar een lokaal waar je alleen tabakswaren kan kopen.

Is dat maken van een afzonderlijke verkoopsruimte een verplichting?

Kan een verkoper van tabakswaren nog altijd de voorraad aankopen bij om het even welke groothandelaar of is dat ook gelimiteerd?

Mvg.

Fons

• Karel Stromph

Fons,

Ja, het moet een afgezonderde ruimte zijn. Nog sterker, als er een minderjarige binnenkomt, moet de verkoper de verkoop staken (zolang de minderjarige binnen is). Ook al wachten nog/al 20 volwassenen op hun sigaret.

Op je laatste vraag kan ik je (nog) geen antwoord geven. Wel weet ik van een dorp bij Paks, waar, voor de enige concessie niemand heeft ingeschreven, de oude (enige) verkoper blijft gewoon en wordt kennelijk nog steeds bevoorraad.

Karel

• Charles.Bruin

Dat het een aparte ruimte moest zijn bleek wel uit dat hokje bij ‘t benzine station. Alle ander foto’s die ik gezien heb hebben duidelijk een aparte deur.

Gezien de kassa's die gebruikt worden wordt een computer registratie gevoerd, zal wel ter voorkoming van zwarthandel zijn, maar vraag me niet hoe. Als die kant van de handel onder staats controle is gebracht zal ook de aanvoer geregeld zijn. Dat is al beter dan de Nederlandse wiet controle van de achterdeur. Ik zou niet gek opkijken als er nieuwe zegels op de pakjes zitten, maar ik koop dat gif nooit (meer 8-))

Overigens zag ik bij de Lidl wel sigaretten, terwijl het inmiddels bekende bord er niet hangt. Zou er een soort overgangsregeling zijn, om oude voorraden wel te mogen verkopen?

• Charles.Bruin

Heeft iemand zin én mogelijkheden om dit redelijk te vertalen? Gaat niet om de letter van de wet maar om de intentie ;)

http://hvg.hu/velemeny/20130708_Trafikosnak_lenni

• Gepa

In het kort komt het er op neer dat het een sociaal pedagogisch stuk is geschreven door een psychiater over de effecten van de nieuwe wetgeving over roken. Of iemand hier op zit te wachten weet ik niet,maar dat is aan eenieder zelf. De echte geïnteresseerde vertaald het wel voor je.

• Charles.Bruin

ik snap dat ‘t een moeilijk stuk is, ik begrijp wel iets maar niet genoeg. Vandaar m’n vraag.

• Charles.Bruin

Natuurlijk, waar regels gemaakt worden, worden regels ontdoken, dus ook hier!

http://hvg.hu/gazdasag/20130709_Itt_a_Nemzeti_Alkoholbolt

• Jan

Het is maar de vraag of de regels ontdoken worden.

Zoals ook in het artikel staat worden de openingstijden gewoonlijk mede door de gemeente vastgesteld.

Voor de tabakswinkels gebeurt dit echter door hogere overheden. Dat die tabakswinkels ook alcohol mogen verkopen is in de wet vastgelegd.

Maar onze Victor is er goed in om in één dag een wet aan te passen. Het probleem zal zich binnenkort dus wel oplossen. Misschien morgen al.

• Charles.Bruin

Ach, Jan, in Nederland kunnen ze ook niet overzien wat de mogelijke foutjes en lekjes in de wetgeving zijn, Dan moet je Viktor nageven,dat hij snel handelt, Mark zou daar véél langer over doen.

Overheden zouden mensen in dienst moeten hebben die uit dat ontduikingscircuit komen. Die vinden dat soort dingen ‘t snelst, de brave ambtenaar is daarvoor niet “gemaakt”, anders was ’t geen ambtenaar. Wyatt Earp was geen brave jongen tot hij sheriff werd em een goed bestrijder van de misdaad in z'n tijd en plaats.

• Charles.Bruin

Je zou zeggen: die ambtenaren weten wel onderhand waar de lekken in de tabakwinkel wet zitten. Zouden ze ook gedacht hebben aan dat andere redelijk verslavende middel: de waterpijp? Ik denk ‘t niet, Je ziet ’t vooral bij jongeren, dus….

Lees hier:

waterpijp