Tabakerie

• Charles.Bruin

Fons,

Of Hongaren dit lezen weet ik niet. Er zijn ook Nederlanders (ik schreef bijna medelanders) die dat voor de Hongaren doen, en de berichten doorgeven. Ik heb dat ervaren omdat een Hongaar reageerde, in overigens ontzettend slecht en nauwelijks vertaalbaar Hongaars en mij veel slechts toewenste zoals rattengif, voor dingen die ik NIET op dit prikbord geschreven heb. Ja wel gezegd, maar niet tegen hem!! Tja verraders zijn er altijd.

't Geven van licenties is een mooie truc. Hoezo? Dan kun je vriendjes van de partij blij maken en nog meer aan je binden. Of je kunt als winkelier een bijdrage storten.

't Nodigt wel zwarte handel uit om toch te kunnen verkopen van onder de toonbank. Maar ja verraders zijn er altijd.

Zou hij nog pijp roken??

• A.R

Beste Charles ea,

Ik waardeer ieder zijn of haar mening. IK dacht dat het hier in eerste instantie niet ging over de nieuwe wetgeving ivm de verkoop van rookartikelen. Je kan daar voor of tegen zijn en kan ook bedenkingen hebben bij de wijze van toekenning. Tot daar.

Maar als ik lees hoe sommige dan schrijven over Hongarije dan frons ik mijn wenkbrauwen.

Misschien kan ik goed meer lezen , maar ik las toch bv dat je een lakcim kartya nodig had.

Wel ik krijg regelmatig en dit sinds vele jaren Hongaren op bezoek en spreken dan wat over de toestand in hun land.

Wel dan zie ik die mensen met stomme verbazing mij aankijken.

Ik heb het zelfde gevoel als ik soms artikelen lees of probeer te lezen over de toestand in België.

Misschien is het juist wat hierboven beschreven, maar dat men er dan praktische gegevens bijgeeft.

Daarom mijn dubbele vraag;

- mag men nog alleen tabakswaren verkopen aan de bewoners van het dorp?

- moet men enig bewijsmateriaal tonen om je te identificeren bij de aankoop van tabak?

Kom nu niet af met de volgende truc dat het gaat om te zien of je een minderjarige bent.

Misschien is mijn bedenking een beetje overdreven , maar ik vind toch dat we, zeker rond Budapest, nie tin een politiestaat leven.

Mvg.

Fons

• Charles.Bruin

Zoals jij ‘t vraagt, Fons, lijkt ’t alsof buitenlanders niet kunnen kopen!

Er zijn trouwens in Bpest veel staatsverkooppunten voor verslavende en ziekmakende middelen. nou ja, voor om ende nabij 2 miljoen mensen weet ik niet of ‘t veel is. Er zal wel een norm zijn van zoveel inwoners per licentiehouder, of een afstand naar ’t dichtsbijzijnde punt of zo. De Orbanisten zijn niet gek. Nou ja, uhh…:D

• Charles.Bruin

En hier is 't hele land te vinden, en op deze waarschijnlijk ook de regeltjes!

http://nemzetidohany.hu/dohanyboltkereso/

en je kunt dan meteen zien wanneer de nicotine-kit geopend is en gesloten, dus zaterdag na 12.00 uur en zondag moet je je geluk elders zoeken. Als dan ook de kroeg dicht is zoals bij ons, ja dan wordt 't pas echt lollig! :)o

• A.R

Beste Charles en ook Beela ea;

Jullie hebben dus gelijk en ik citeer je tekst, ik citer “ lijkt het alsof buitenlanders niet kunnen kopen ”.

Vrijdag vlieg ik terug naar Budapest. Ik ben een niet-roker, maar het eerste dat ik zal trachten te doen is een pakje sigaretten te kopen en dit zonder mijn ID-kaar tof iets anders. Wel op volledig legale wijze. Gaat het niet dan laat ik het weten. Gaat het wel dan hoor je het ook en bied het aan , aan een buitenlander voor wie het geweigerd werd;

Voorlopig geef jullie het voordeel van de twijfel en mijn excuus als het anders is dan ik dacht.

Ik vermoed dat jij , Charles toch ook de toestand in Budapest kent.

Mvg en tot nieuws.

Fons

• Karel Stromph

Ik heb heel veel verhalen van Hongaren over deze kwestie gehoord. Wat ik vernam was, dat de distributie aan banden is gelegd in der zinne, dat de verkoop uitsluitend via gelicenceerde winkels mag gaan en dat de licenties in de handen gegeven is van Fidesz getrouwen. WIE weet waar ik de wet hieromtrent, dan wel het regeringsbesluit ten deze kan vinden? Ik ben reuze benieuwd! Overigens zou binnen de EU een onbelemmerd vrijheid van bewegen (EU mensen) en goederen (dus ook tabak), zowel in de passieve als de actieve zin, zijn. M.a.w. de vrije goederen mag je niet alleen brengen maar ook halen. Er mag dus geen wet zijn die andere EU burgers verbidt sigaretten in Hu te kopen. Wie weet waar iets hieromtrent kan vinden (geen opgefokte journalistieke staaltjes, maar wetten).

Groet, Karel

• Jan

Hallo Karel,

Er is geen enkele wet waarin staat dat er geen tabak aan buitenlanders verkocht mag worden.

Als men twijfelt aan je leeftijd en het zou kunnen zijn dat je jonger dan 18 bent dan mag men je natuurlijk geen tabak verkopen.

Alleen dan kan men om een legitimatie vragen.

Bij Fons zal men daar niet aan twijfelen dus kan hij gewoon kopen.

De complete regelgeving kan ik op de e-mail zetten. Wij hebben namelijk ook een licentie aangevraagd.

• A.R

Hallo Jan,

Wat je denkt , dat weet ik nog niet. Het kan misschien zijn dat ik inderdaad geen tabakwaren kan kopen.

Ik spreek me echt niet uit over de nieuwe reglementen en ook de wijze waarop men een “ verkoopslicentie ” kon verkrijgen.

Ik vraag me alleen af of de hogervernoemde bewering wel juist zijn en dat wil ik wel eens testen;

Trouwens ik las in Hongarije dat er na een “ eerste ” toerzegging van licentie's er een tweede toezegging moest worden gehouden. Ik las dit in het dagblad “ Népszabadsag ”.

Wat ik, van Hongaarse kennissen en zeker geen “ Fidesz ” personen vernam, was dat de nieuwe reglementering ook gedeelte genomen werd om de “ import ?” van sigaretten uit een niet EU=buurland te beperken. Dat laatste was ook de vraag van enkele zeer grote tabaksmerken.

De mogelijke “ smokkel ” van sigaretten heef twel enkel ernstige nadelen voor Hongarije.

Vrijdag weet ik of ik normaal in Budapest en aan de rand van Budapest wel degelijk en dit zonder problemen sigaretten, legaal en zonder “ zwarte ” forinten kan verkrijgen.

Je hoort zeker het vervolg van het verhaal, ook wanneer de vernoemde bemerkingen werkelijkheid zijn , wat ik betreur.

Mvg.

Fons

• Gepa

.

• A.R

Hallo Charels ea.

Dank voor je antwoorde en het sturen van een kaart. van de regio Budapest en rond Pest.

Kan je volgende gegevens mogelijk bijvoegen.

- referentie waar de kaart gepubliceerd is.

- is het mogelijk adressen te bekomen van de aangeduidde punten op de kaart.

Wat mij opvalt is oa dat er in Szada, Versegyhaz en Erdökertes geen punten zijn. Mag ik veronderstellen dat deze gebieden “ rookvrij ” gemaakt worden?

Morgen, na een laatste werkbezoek rijden onze Hongaarse kennissen terug naar Budapest. Zij kunnen, als “ echte ” Hongaren, de test om “ pafgerief ” te kopen al eens uittesten.

Ben benieuwd voor het resultaat.

Sorry, maar als vroegere onderzoeker, voel ik een dergelijk experiment als een heerlijkheid aan.

Mvg.

Fons