Tabakerie

• A.R

Hallo Charles,

Ik vind die foto die plaatste zeer goed en kan dat vernoemde blad ook wel smaken.

Tot daar absomuut geen probleem hoe men terecht of ten onrecht kritiek levert op een politiek of economisch of zelfs religeus systeem.

Waar ik me wel vragen bij stel is wanneer ik , niet van je, beweringen lees waarover ik twijfels heb. Dan begint men mogelijk een systeem te ondermijnen en sorry voor mijn woorden . Maar nogmaals en niet voor je, ik vraag dan enkel , geef referentie's en geef bewijzen.

Mijn uitgangsvraag was simpel en ik hanteer het systeem van de “ gebroken fonoplaat ”, is het werkelijk dat men een kartya nodig heeft om tabakwaren te kopen en kan men alleen tabakwaren kopen in het dorp of de stad waar men woont.

Nogmaals ik zal zelf dse test doen en jullie objectief daarover berichten. Dat is toch een eerlijke methode.

Mvg.

Fons

• A.R

Beste Jan,

Mag ik je een vraagje stellen , nu ik onderstaande tekst tussen je en Karel las ?

Je hoeft echt niet te antwoorden hoor.

Kreeg jij de indruk dat er bij de aanvraag voor jullie licentie er enige vorm van politieke informatie over jullie gebeurde, of was het een normale beoordeling?

Mvg.

Fons

• Karel Stromph

Jan,

Heb hem, bedankt. Een snel blik erop leert me, dat deze tender per 1 juli - dus vandaag - sluit. If so, enig idee hoe het verhaal is ontstaan dat hoofdzakelijk Fidesz gelovigen een concessie kregen? Zo te zien zijn ze nog niet toegekend. Hopelijk krijg je er een. Je mag overigens voor meer concessies opteren. Ik trouwens ook (alle EU buitenlanders).

Ik snap niet hoe de story in de wereld (hier op het PB) gekomen is, dat je in een andere plaats geen sigaret zou mogen kopen. De geografische klem rust niet op de koper, maar op de concessie. Een verre copy van de Noorse drankconcessies.

Karel

• A.R

Hallo Jan,

Ik zie en vermoed dat er in de regio waar jij woont nog geen licentie gegeven is.

Heb jij een idee waarom voor sommige dorpen er nog geen licentie is.

Een voorbeeld : voor Erdökertes zijn er 2 licentie's waarvan één de CBA is en de andere vermoedelijke en vrijdag weet ik het zeker is de COOP.

Voor de 2 naburige dorpen nl Vacegres en Galgamacsa zie Ik er geen.

Ik vraag me af waarom niet.

Het zelfde zie ik voor sommige dorpen rond Eger.

Mvg.

Fons

• Karel Stromph

Fons,

Je mag overal tabak kopen, alleen jij met je jeugdige uiterlijk zou in geval van twijfel met een geldig identificatiekaart moeten bewijzen dat je meerderjarig (18) bent. Dus zoontje van 10 mag geen sigaretten voor zijn vader/moeder halen.

De geografische klem rust niet op de verkoop maar op de concessies (aantal). 1 onder de 2000 inwoners en daarboven telkens er een per 2.000 en + inwoners. Erdökertes (met 6.000+ inwoners) mag er dus 4 hebben. Ook jij als Belg had er een mogen aanvragen. Twee zelfs, want 2 van de 4 mogen in een hand zitten.

Puf maar er op los, besef wel dat "roken is dodelijk' (trouwens geboren worden ook, doodgaan erf je bij ge geboorte),

Groet, Karel

• Jan

Hallo Karel,

De tenter is inderdaad vadaag gesloten. Het verhaal over de Fidesz aanhangers is door de pers in de wereld gebracht. Vooral in de grotere steden schijnen burgermeesters zich bemoeid te hebben met de verlening van de vergunning.

Tot aan 22 april 2013 waren er al ruim 5.000 vergunningen afgegeven. In de meeste dorpen nog niet echter. Ik heb een lijst met alle vergunninghouders per die datum.

Wat je laatste zin betreft heb je alle gelijk van de wereld. Het verhaal van Beela klopt van geen kanten (terzij hij eruit ziet als een puber).

• Jan

Waarschijnlijk zijn er geen licenties aangevraagd of de aanvrager voldeed niet aan de eisen.

In veel dorpen is het maar amper interessant om een trafik te beginnen. Er zijn namelijk relatief hoge investeringen nodig en het een en ander is nogal diefstal gevoelig.

In een dorp zul je moeten combineren met een andere zaak om er iets aan over te houden. Wij hebben de aanvraag gedaan om klanten de andere zaak in te trekken.

• Karel Stromph

Fons,

Ik begrijp niets van de (reeds gedane) uitgifte, want zo te zien sluit de inschrijving VANDAAG.

Het aantal gaat per 2 inwoners of fracties daarvan Erdökertes mag 4 concessies hebben, daarvan 2 in de handen van een en dezelfde concessionair.

Ik zou zeggen, paf ze, maar ik weet dat je niet rookt.

Karel

P.S. een dergelijk systeem bestaat (bestond, nog?) in Noorwegen voor drank. Alleen in een zwaardere uitvoering. Daar mochten geheel geen drankwinkels komen als het gehucht minder dan 1000 inwoners had: resultaat! Een dergelijke nederzetting bouwde enorme flats en “verhuurde” de woningen gratis! Om inwoners aan te trekken, om de magisch 1.000 grens te halen.

• Karel Stromph

Jan,

Ik vind het vreemd. Hu heeft 9,9 miljoen inwoners, dat is dus 4.979 per 2.000. Rekenkundig halen ze dus de 5.000 niet, tenzij het overhangend deel (boven de meervoud van 2.000 of onder de 2.000) zwaarwegend aanwezig is.

Karel

• Charles.Bruin

Gedurende 't weekend werden er nog borden opgehangen, maar…. tja als je de verkoop reguleert moet je ook de aanvoer regelen. Dat was zeker een andere ambtenaar dan die voor de borden zorgde! :)-D

En dan heb je de licentie, dan heb je ‘t bord, dan heb je sigaretten, dan doet de kassa ’t niet. Weer een andere ambtenaar natuurlijk, of een van de oude stempel, geen goed stempel dus niks doen!! >:D<

Lees 't hier: http://hvg.hu/gazdasag/20130701_Dohany_meg_nincsde_nyitva_vagyunk