In Hongarije heb je geen minaretten.
Ik ben hier in 1992 met de motor en toenmalige echtgenote door het land getrokken.
En op slag verliefd geworden op dit land.
En toen heb ik gezegd,ik kom hier ooit nog wonen.
Maar door zaken,en omstandigheden,nooit meer teruggekeerd.
Tot begin verleden jaar,Huwelijk finito,zaak verkocht.
En dan enkele maanden nadien,nieuwe liefde,verliefd,verloofd,getrouwt.
En nog maar 51jr oud,en herbeginnen in Belgie,d'as alleen maar de staat onderhouden.
Wij wouen de rust en de natuur,en een redelijk klimaat,voor ons en de paarden..
Frankrijk was niet te betalen,Hongarije was naar onze normen goedkoop.
En de uitdaging lokt ons wel,vandaar.
En echt werken,na verkoop van een bedrijf met 100 werknemers,dat hoef ik niet meer.
Viva la vita.
Wel ik antwoord heel oprecht.
Wij waren 25 jaar geleden niet uit Belgie te vertrekken.
Hongaren vergeten niet wat je in die tijd voor hun deed en hoe ze hielp.
Geld op de NMB storten met de aanduiding fur auslandische Reise was het toen.
Toen de Hongaren toen het voorstel deden voor de aankoop konden we dat niet weigeren.
Het was voor hun ook goed want we woonden naast hun en we hadden daarna hier een firma.
Groeten.
Fons
Hallo Marloes,
Er is zeke rin Hongarije veel vernderd sinds de omwenteling.
De Russen waren een tijdje weg, maar komen nu terug en met veel geld. In Heviz heeft een Rus een appartement gekocht aan 3000 euro per meter. Ik ak beschrijven waar het is hoor en geen grapje.
Er zijn, volgens mij veel heel rijke Hongaren gekomen, maar ik denk daat voor de vele Hongaren niet verbeterd is.Dat wil niet zeggeen daat ik vind daat Hongarije niet bij de EU moest komen en dat de Russen best bleveen hoor.
Groeten.
Fons
Hallo,
Wat je schrijft over een mogelijke belasting op kadastrale waarde van een onroerend goed wordt normaal een ramp voor vele Hongaren, maar misschien ook voor vele niet-hongaren.Een kadaastrale belasting is misschien nog de enige mogelijkheid om de financiele toestand in orde te brengen. Verhoging van de BTW gaat niet meer.
Hoeveel de prijzen gestegen zijn bij invoering van de euro in bv Belgie, Nederland of Slowakije weet ik niet.
De EU vind ik uitstekend alleen om het verplaatsen.Hongaren konden vroeger ook wel op reis gaan. Wij moesteen telkens naar de ambassade in Ukkel voor een visum. Franstalig en wachten.Als je privaat logeerdde ieder dag een stempel gaan halen in Hongarije, ook op zondag.
Dat deze landen zoals Hongarije , Slowakije ea bij de EU kwamen heft mogelijk de stabiliteit vaster gemaakt. Ik was heel blij dat Slowaakije , met Meciar , uiteindelijk de keuze voor de EU maakte.
Ik denk en hoop dat Hongarije vlug bij euro komt.
Onderhandelingen over economische zaken verlopen dan beter en duidelijker en zoals ik reeds schreef de banken gaan met minder geld lopen.Misschien een totaal foute redenering.
Groeten.
Fons
.
Hoe zullen ze dat in HU gaan oplossen of opvangen,want zoals wij zelf allemaal hebben ervaren met de euro is onze levensstandaard een heel stuk minder geworden door al die prijsverhogingen en allemaal extra wetjes en regeltjes waar geld mee gepaard gaat om een evenwichtig HU te krijgen,als ik dat stukje lees wat Martien schrijft over dat de staat 14 maanden het pensioen in gaat houden van werkende werknemers dan is er toch wat mis met HU,of heb ik heb mis. Gr.Marloes
Als de €uro komt,
De rijkn worden rijker,
de armen worden armer.
In mijn gedacht gaat de huizenprijzen verdubbelen.
We hebben nog enkele jaen,om te kopen,goedkoop te renoveren,en dan te incaseren.
Als de ,,,,,,,,,,,,,euro er is,is het over de top.
Multinationals verhuizen nu reeds naar nog armere(lees goedkopere arbeidsvoorwaarden) landen.
Er is reeds teveel europa in Hu.
Beste,
Je hebt misscchien gelijk. Op vele plaatsen in Hongarije zie ik plakaten met verwezelijkingen met hulp van de EU.
Ik geef een voorbeeld. In Erdokertes waar wij wonwn is dit jaar een lagere school gebouwd. Een gedeelte van de bouwkosten kwam van de EU.
Nogmaals wat moest Hongarije dan doen na de omwenteling?
Niet bij de EU komen? Misschien kunnen ze er uitstappen en Schengen opzeggen. Dan staan we weer zoals vroeger in een rij aan de grensovergang.
Proberen een soort Visegrad unie te vormen met Slowakije en Polen?
Zich richten naar het oosten bij hun grote broer die er 50 jaar de wacht hielt. Denk maar eens aan de vroegere grensovergang in Sopron en het niemandsland daar.
Denk jij dat we hadden kunnen kopen indien Hongarije niet bij de EU kwam? Jar . Wij kochten voordat Hongarije bij de EU was , maar dan eerst een firma maken.
Ik was hier in Budapest op 1 mei 2004 aan Hoisok terre. Ditmaal geen militaire parade, maar uitbundige vrolijke mensen waarmee je vrij kon diskuteren, vieren en zingen.
Men vergeet vlug hoe het 30 jaar geleden was.
Groeteen.
Fons
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?