Wat is jullie motivatie geweest om naar Hongarije te verkassen?

  • lijco

    hallo allen

    wat mij na het lezen van veel reacties is op gevallen is dat zoveel prikkers alleen maar zeuren dat het hier duurder word en veel dingen niet lopen zoals ze in nederland gewend zijn

    de vraag was , wat is of was de motivatie om hierheen te komen.

    mochten die genen het allemaal overschat hebben en tegen vinden vallen is er toch niks aan de hand , gaan jullie lekker terug naar nederland waar alles fijn geregeld is.

    wanneer de mensen die hierheen willen gaan zich van tevoren goed informeren over de gebruiken en leefvormen in magyar kunnen zij zich een hoop leed besparen.

    wij zijn hier heen gegaan goed voorbereid en natuurlijk lopen niet alle dingen zoals je ze graag wilt zien , zo wat , je bent in hongarije hoor

    je hoeft helemaal niet naar de tesco of de lidil of de aldi e.d ga lekker naar de plaatselijke markt 2 keer per week en je hebt de meest verse groente die je hebben wil , kost ook nog eens stukken minder.

    als je dat te veel moeite vind omdat we de taal nog niet beheersen , moet je niet zanikken maar wel naar de tesco gaan .

    de mensen op de markt vinden het juist leuk als zij zien dat je , je best doet om duidelijk te maken wat je graag wil kopen, en ja de mensen hier zijn vriendelijk tegen ons als wij dat ook maar zijn.

    zijn we vergeten hoe we allemaal in nederland lopen te klagen over al de buitenlanders die niet willen integreren , willen jullie dan even niet vergeten dat “wij” hier de buitenlanders zijn he !! en waarom zullen wij niet proberen het goed te doen.

    kom maar op met jullie reacties

    wij gaan in ieder geval nooit meer terug naar nederland met alle regeltjes en wetjes , “daar mag kan niks meer ”

  • Munkadal

    BRAVO!!!

  • Granny Smith

    Ja ja, Lijco, dit is een Nederlands prikbord (forum vind ik een te groot woord voor dit hier) met Nederlandse en steeds meer Belgische prikkers, en als Nederlanders één ding belangrijk vinden is dat hun portemonnee. En de volgende vervelende eigenschappen zijn 't altijd beter willen weten, maakt niet uit waarover en van onderwerp veranderen als je in de gaten krijgt dat je dat gelijk niet hebt.

    Daarom vind ik 't in Hongarije prima, met niet al te veel Nederlanders in de buurt, uitzonderingen daar gelaten.

  • trekruiter

    In de tesco in Baja,daar kunnen ze niks van Duits of Engels !

    Maar als vlaming,vinden we dat maar normaal,om ons aan te passen,aan het land waar we zijn.

    En we gaan de mensen echt niet uit de hoogte bekijken,omdat we uit het rijkere westen komen.

    Ik vind dat we hier veel kunnen leren ,aan de overlevingstechnieken van de modaale Magyar.

    we wonen hier natuurlijk wel in een dorp,en de mentaliteit is er wel gemoedelijker dan in t'stad.

    Die van t'stad,die snappen da wel! !

  • anette1

    Heel goed gezegd, BRAVO

  • beirdo

    100 procentjes!!! Groet, Jan

  • huubthyssen1951@gmail.com

    Bedankt,allemaal voor jullie reaktie's.Gr.Marloes

  • bdrf

    100% gelijk heb je ,enkel 1 ding

    Wij gaan ook wekelijks op de markt onze inkopen doen Kaposvar of Bonyhad maar groenten en aardappellen niet altijd goedkoper dan Tesco of …

    en ook wij doen de moeite en proberen alles in het Hongaars uit te leggen en volgen lessen ,maar zo vaak schakelen de hongaren automatisch over op Duits als ze horen dat je niet Hongaars bent

    In Pecs begiinen de meeste dan weer in het Engels ( toch zeker de jeugd)

  • huubthyssen1951@gmail.com

    Als je geluk hebt,vind je anders onder de oudere mensen nog die schwabisch duits spreken,deze hebben dat vroeger nog op school gehad.Maar het wordt steeds minder.Gr.Marloes

  • lijco

    hallo bdfr

    natuurlijk je hebt gelijk dat de mensen op de markt jouw proberen in het duits of engels aan te spreken of te antwoorden

    dat gebeurt in nederland op de markt ook

    daar is niks mee en alleen maar lovend dat de mensen toch ook op deze manier jouw terwille , wille zijn om alles duidelijk te krijgen

    ik begrijp dat jullie inde regio baranyo of tolna zitten dus rond balaton zeggen wij hier , ja het is inderdaad zo dat het daar wel commercieler is en de mensen toeristischer gericht zijn , mag ook want er zijn in jullie gebied veel / heel veel nedelanders en duitsers , dan is het logische dat men daar snel duitse anrwoorden krijgt

    maar wat geeft het , als je een leuke ochtend of dag op een markt in de buurt kunt rond brengen.

    de markrt in pecs is natuurlijk enorm en bijna niet in een dag te doen, met ook daar veel nederlandse handelaren { denk maar aan de kaasboer } mooi toch

    ik vind dat alle nederlanders die hier naar toe gaan proberen hier van het leven op nieuw te leren genieten dus DOE DAT DAN OOK

    wij zelf zitten op de poesta`s , wijds en rustig , met de rust van het land hier zoals “ik ” denk het heerlijk is

    natuurlijk heb ik, gelukkig , niet de wijsheid in pacht maar ga lekker leven naar de mogenlijkheden die ieder voor zich hier in hongarije heeft.

    je kan rustig zeggen ; ik leef als god niet in Frankrijk ,maar in MAGYAR.