Wat is jullie motivatie geweest om naar Hongarije te verkassen?

  • beirdo

    Dag, hoe komt men aan de term draadje voor een vraag, opmerking e.d.? Groet, Jan

  • Ina van Dijk

    Goede vraag….ik heb het ook maar “gepikt”hier van het forum :)-D

    Ina

  • ollekebolleke

    Ja, Idéfix, die 8,6 % ben ik ook wel errug nieuwsgierig naar, want ik heb het nog niet kunnen vinden hoor.

    kijk hier maar eens voor de actuele stand van zaken:

    http://www.bankweb.hu/index.php?betolt=45

  • huubthyssen1951@gmail.com

    Beste Fons,beste Nelson,waarom ik deze vraag gesteld heb waarom ze juist voor HU hebben gekozen is het volgende zoals je weet ben ik in HU ook lang bezig geweest om mij daar te vestigen maar uiteindelijk niet heb gedaan,ik woon nu in Duitsland en mijn ondervindingen zijn,dat Duitsland helemaal niet zo'n duur land is als wat de meeste doen vermoeden,ik woon nu in Westerwald dat kan je vergelijken als HU vele bossen en heuvels,de huizen zijn er relatief nog heel goedkoop,ook de bijkomende kosten maakt een verschil van bijna 1800 euro per jaar dat ik in Duitsland goedkoper uit ben,bv voor mijn onroerendgoed in Nederland betaal ik alleen al 1200 euro per jaar en hier voor een stulp van 270m2 maar 168 euro per jaar ook het leven zoals uit eten gaan ben je ook nog voor zo'n 22,00 euro per 2 personen klaar een pilsje 1,20 dat is ook nog te doen,ook de levensmiddelen zijn hier relatief nog goedkoop bv vleeswaren en dergelijke,wat mij zelfs verbaasd is dat de spullen bij DM in Kaposvar en vergeleken met in Duitsland in Hu veel duurder zijn dan in Duitsland,toen wij afgelopen zomer in Hu waren schrok ik van de prijzen wat ze waren gestegen in vergelijk met 2 jaar terug.Ik zelf ben van mening dat zich het westen eerder stabiel is dan het oosten,wat ik natuurlijk niet hoop voor jullie,ook voor ons was met het ouder worden de lange afstand naar HU,ook hier woon ik rustig zonder stress en druk,de mensen uit het dorp zijn ook vriendelijk en erg behulpzaam,er is wel iedere week wat te doen,want zoals jullie weten maakt de duitser wel overal een feest van,wat mij hier bevalt is dat de burocratie allemaal een stuk gemakkelijker gaat dan in Nederland,dan spreek ik niet over de grotere steden in Duitsland dat weet ik niet,ook wij hebben in ieder dorp een burgemeester die vaak een oogje dichtknijpt als het bv om kappen van bomen gaat of met verbouwingen aan het huis waar ik geen vergunning voor heb aangevraagd,dan doet hij de hand voor de ogen,en het ideale is dat ik de taal spreek,dit is natuurlijk ook wel gemakkelijk.Ik ben van mening dat wij al zijn gewend aan de euro,maar dat dit in HU nog voor verrassingen gaat zorgen.Want het moet toch ergens vandaan komen,dat Nederland en Belgie duren landen zijn dat wisten we al allemaal,Toen ik 1976 naar Belgie ging wonen was het daar relatief nog heel goedkoop ook de huizen,maar toen de stroom Nederlanders naar Belgie verhuisden om de goedkope huizen,was het in Belgie ook zo gedaan met de goedkope huizen en de goedkope levensstandaard.En wat de huizenmarkt betreft ben ik van mening dat dit nooit meer zo wordt deze duren prijzen als wat wij hebben gehad,want er werd maar wat tegen gezegd.Gr.Marloes

  • A.R

    Hallo,

    Een langverhaal.

    Je weet waarom dwz Ria en ik in Hongarije wonen.

    Wonen voor ons betekent er legaal verblijven in een eigen woning en ons adres om vnl familiale en geneeskundige redenen in Belgie te houden.

    Ons domicilie in Belgie is voor ons geen financieel voordeel, want ik betaal direct 24% van mijn pensioen aan de Belgische staat. Misschien moet de Hongaarsse regering daar ook eens over denken en op de pensioenen belasting lateen betalen. Hongarije leeft toch niet meer in de communistische tijd. Sorry voor mijn mening daarover.

    Verder wensen we je veel succes toe.

    Groeten

    Ria en Fons

  • Karel Stromph

    Beste mensen,

    Wat kan de Euro eraan doen, als de groenteman, slager, makelaar, advocaat, dierenarts, bordeelhouder, gretig zijn prijs verhoogt omdat er een nieuw munt is gekomen?

    Niet de Euro heeft de prijzen verhoogd, maar de mensen die de prijzen MAKEN en dus de prijzen hebben VERHOOGD. De Euro kan geen prijzen maken.

    Groet, Karel

  • Ina van Dijk

    Haha….ja als je het letterlijk neemt…

    Ik ben ook niet zozeer bang voor de Euro,maar wel voor de gevolgen ervan….en wat dat voor de Hongaren gaat betekenen.Want ik ken geen land,waarbij alles niet duurder is geworden NA de euro. En natuurlijk…..nee hoor dat komt niet door de euro,daar werden we hier ook mee afgescheept. Als je het maar vaak genoeg zegt gaat iedereen het wel geloven…

  • Granny Smith

    Ben jij zo kerks dan, katholiek of protestant praktiserend?

  • Granny Smith

    15 jaar geleden moesten de bedelaars in Budapest al afdragen aan de Russen. Een groep Zuid-Amerikaanse muzikanten deed dat niet, en takketakketak in de hal van de metro. Of de uitbater van de Mac dat deed weet ik niet, maar de bom in z'n toko werkte wel.

  • Karel Stromph

    Er zijn diverse instrumenten om te voorkomen, dat hetzelfde gebeurt als bij ons. De overheid is in staat om prijsregulerend op te treden en ik vermoed, dat onze overheid dat ook zou gedaan hebben, als ze het geweten hadden, dat wij de schuld aan de Euro zouden geven. Immers macro-economisch is er weinig aan de hand.

    Als Hongarije wijs is……… dan gebeurt het ook niet.

    Maar het is nu een psychologische momentum, nu kunnen wij (collectief) de schuld aan de Euro geven, i.p.v. aan onszelf, en aan onze leveranciers. Zakelijk was de Euro al een jaar eerder ingevoerd……. was niets aan de hand. De prijzen waren zelfs GEZAKT. Maar toen het publiek gegeven werd heeft elke publiek-leverancier met een zo groot mogelijke hebzucht de gelegenheid te baat genomen om jou en mij een poot uit te draaien. Ik keek geschokt naar de uitverkoop van onze handelsmoraal. Het was echt schandalig a-sociaal.

    Overigens wordt wel alles elk jaar iest duurder ook zonder Euro.

    Groet, Karel