nieuwe wetten die te maken hebben met agrarische grondverkoop

• Jan

Hallo Yvonne,

In je eerdere berichten wek je de indruk dat alleen de koper fouten zou hebben gemaakt en een prijs van 40.000 heeft ingevuld in plaats van 50.000.

Je schreef namelijk:

Mijn Hongaarse vriend, Sándor verkocht in juni zijn grond aan de Hongaar Ferrie. Deze Ferrie leek veel ervaring met grondaankoop te hebben dus liet Sándor de papierkraam aan hem over. De verkoop moet 30 of 60 dagen aangeplakt worden en op dat papier heeft Ferrie nogal wat fouten gemaakt.

* Hij heeft een datum vergeten in te vullen.

* Hij heeft een verkeerd kadasternummer ingevuld.

* Hij heeft in plaats van de afgesproken 50,000 per a.k. maar 40,000 per a.k. op dit formulier geschreven. (belastingontduiking?)

* Hij heeft de geplande verkoop niet ‘aan Kaposvar’ doorgegeven. (kadaster?)

Nu blijkt dat de prijs van 40.000 gewoon in de overeenkomst staat en dat de verkoper (Sándor) deze overeenkomst ook heeft ondertekend.

Als er al sprake is van belastingontduiking dan hebben daar twee parijen aan meegewerkt.

En dan blijf ik toch bij mijn eerste opmerking, en die was:

Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

• Jan

Hallo Yvonne,

We hebben het hier over nieuwe wetgeving maar het ziet er naar uit dat de buurman inderdaad in de rechten van Ferrie kan treden.

Aan zijn voorkeursrecht is immers voorbij gegaan. De grond is niet aan de buurman aangeboden terwijl dat wel had gemoeten.

En ga dan voor de rechtbank maar uitleggen waarom een bedrag van 40.000 wel goed zou zijn voor Ferrie maar niet voor de buurman.

Sándor en Ferrie kunnen voor de rechtbank moeilijk gaan verklaren dat die 40.000 wel op papier (de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst) staat maar dat er eigenlijk 50.000 is afgesproken. Dan hebben ze op dat moment de belastingdienst op hun dak.

Misschien kan een heel goede advocaat iets voor jullie betekenen maar het zou kunnen dat door een rechtzaak de schade alleen maar groter wordt.

• Karel Stromph

De buurvrouw kan alleen in de rechten van Feri treden als er een z.g.n. 3 partijen-contract gesloten wordt. Een van die 3 partijen zou Sándor moeten zijn en als hij niet meegaat dan komt er geen contract. zo simpel is dat. Overigens niet de buren maar de gemeente heeft in de eerste instantie primair kooprecht (elövételjog). Pas daarna komen er derden.

Ik probeer iets te vinden, maar wat ik vind is helaas niet de nieuwe wet, doch slechts enkele verwijzingen en daaruit lees ik dat de buren op deze wijze juist NIET mogen kopen:

- az ellenérték a föld forgalmi értékével nem áll arányban, akár azért, mert túl alacsony, akár azért mert a túl kedvező vételi ajánlattal a vevő a konkurenseit tarthatja távol a földpiactól egy adott településen, vagy körzetben;

- a vétel felhalmozási célt szolgálna mögöttes, indokolható gazdasági szükséglet nélkül, miközben az eladásra kerülő föld megszerzése nélkül más gazdálkodó egzisztenciája kerülne veszélybe;

De eerste zin refereert naar de prijs, deze mag niet veel voordeliger zijn, dan de gangbare prijs in die buurt. Dus als de publiekgemaakte prijs Ft 40.000 is terwijl het Ft. 50.000 moet zijn dan mag het verhaal niet doorgaan. Ook al is het Sándor zelf die een te lage prijs vraagt. De prijs is beperkend en niet de lover of bieder.

• Jan

HIER kun je de wettekst vinden en de inwerkingtreding van de diverse onderdelen.

• Karel Stromph

Neen het voorkeursrecht houdt niet in, dat aan de buurman geleverd MOET worden. Het houdt alleen in, dat niet aan Feri geleverd mag worden als het aan de buurman niet eerst aangeboden is, maar beslist niet dat er geleverd moet worden aan een andere. Hoe zou dat overigens met 2 buren moeten gebeuren, of met 4 zelfs? Ik herhaal: de wet kan niet tot verkoop verplichten. Kan alleen verkoop verhinderen. Ik vind het een vreemd verhaal. Overigens WELKE buren? De adresburen (die naast hem wonen) of de areaalburen (wiens land aan het zijne grenzen?)

• Jan

Hallo Karel,

Als ik het stuk van Rumi lees dan ben ik bang dat je geen gelijk hebt. De buurman kan volgens mij zelf het voorkeursrecht inroepen.

Vandaar ook dat er aangeplakt moet worden om de voorgenomen verkoop bekend te maken.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik de wettekst niet heb gelegen omdat ik dat niet kan.

• Jan

Hallo Karel,

Het kan zijn dat je gelijk hebt maar uit het verhaal van Rumi maak ik iets anders op.

De diverse soorten buren staan overigens in de wet genoemd en tevens staat er in de wet wat de doen bij meer buren die de grond willen kopen.

Ik denk dat enkel een goede jurist hiet duidelijkheid kan geven.

• Jan

Hallo Karel en Yvonne,

Dit kopieer ik uit de tekst van Rumi:

Indien de verklaring conform de regels is, neemt hij die preferentieel recht op aankoop heeft, de plaats van de koper uit het koopcontract in. Indien meerdere personen met preferentieel recht op aankoop verklaringen hebben afgegeven, heeft hij die het eerst in de volgorde voorkomt, het recht op aankoop. Bij meerdere personen met preferentieel recht op aankoop met gelijke prioriteit beslist de verkoper wie recht op aankoop heeft.

Je kunt dus stellen dat de buurman plotseling Ferrie heet.

Nu is enkel nog van belang wanneer welk wet-onderdeel in werking is getreden.

• Karel Stromph

Hier volgt de volgorde van de gerechtigden;

6. Az elővásárlásra jogosultak sorrendje, és az elővásárlási jog gyakorlása

18. § (1) A föld eladása esetén az alábbi sorrendben elővásárlási jog illeti meg:

a) az államot a Nemzeti Földalapról szóló törvényben meghatározott földbirtok-politikai irányelvek

érvényesítése céljából, valamint közfoglalkoztatás, illetve más közérdekű cél megvalósítása érdekében;

b) a földet használó olyan földművest,

ba) aki helyben lakó szomszédnak minősül,

bb) aki helyben lakónak minősül, vagy

bc) akinek a lakóhelye vagy a mezőgazdasági üzemközpontja legalább 3 éve azon a településen

van, amelynek közigazgatási határa az adás-vétel tárgyát képező föld fekvése szerinti település

közigazgatási határától közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton legfeljebb 20 km

távolságra van;

c) az olyan földművest, aki helyben lakó szomszédnak minősül;

d) az olyan földművest, aki helyben lakónak minősül;

e) az olyan földművest, akinek a lakóhelye vagy a mezőgazdasági üzemközpontja legalább 3 éve azon

a településen van, amelynek közigazgatási határa az adás-vétel tárgyát képező föld fekvése szerinti település

közigazgatási határától közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton legfeljebb 20 km távolságra

van.

(2) Az (1) bekezdés c)–e) pontjában meghatározott földművest – az elővásárlásra jogosultak sorrendjében – megelőzi

a) a szántó, rét, legelő (gyep), vagy fásított terület művelési ágban nyilvántartott föld eladása esetén

az a földműves, aki a föld fekvése szerinti településen az elővásárlási joga gyakorlását megelőzően legalább

1 éve állattartó telepet üzemeltet, és a tulajdonszerzésének a célja az állattartáshoz szükséges takarmány-

előállítás biztosítása;

b) a szántó, kert, szőlő, gyümölcsös művelési ágban nyilvántartott föld eladása esetén az a földműves, aki

számára a tulajdonszerzés célja földrajzi árujelzéssel, továbbá eredetmegjelöléssel ellátott termék előállítása

és feldolgozása, vagy ökológiai gazdálkodás folytatása.

(3) A közös tulajdonban álló föld esetében a tulajdonostárs tulajdoni hányadának harmadik személy javára történő

eladása esetében az (1) bekezdés b)–e) pontjában, valamint a (2) bekezdésben meghatározott földműveseket

– az elővásárlásra jogosultak sorrendjében – megelőzi a földműves tulajdonostárs.

(4) Az (1) bekezdés c)–e) pontjában, valamint a (2) és (3) bekezdésben meghatározott jogosulti csoportokon belül

az elővásárlásra jogosultak sorrendje a következő

a) a családi gazdálkodó, illetve a gazdálkodó család tagja,

b) >atal földműves,

c) pályakezdő gazdálkodó.

De eerste gerechtigde is de STAAT. Maar dit is wederom een RECHT niet een plicht. Sándor is vrij te besluiten om niet te verkopen, als hij niet aan Feri mag verkopen.

• Jan

Dit kopieer ik uit de tekst van Rumi:

Indien de verklaring conform de regels is, neemt hij die preferentieel recht op aankoop heeft, de plaats van de koper uit het koopcontract in. Indien meerdere personen met preferentieel recht op aankoop verklaringen hebben afgegeven, heeft hij die het eerst in de volgorde voorkomt, het recht op aankoop. Bij meerdere personen met preferentieel recht op aankoop met gelijke prioriteit beslist de verkoper wie recht op aankoop heeft.

Je kunt dus stellen dat de buurman plotseling Ferrie heet.

Ik denk dat dit voer is voor Hongaarse juristen.