nieuwe wetten die te maken hebben met agrarische grondverkoop

• Jan

HIER heb je nadere informatie.

Zoals ik het gelezen heb moet het koopcontract onderdeel uitmaken van de papieren die ingeleverd moesten worden.

Ik neem aan dat in dat koopcontract de prijs van 40.000 genoemd staat.

Ik neem ook aan dat de verkoper dit koopcontract heeft ondertekend.

Laat het even weten als ik met een van de twee de plank mis sla.

• Gepa

Blijkbaar was die informatie al eerder gegeven, maar beter dubbel dan enkel >:D<

Je zou eens kunnen informeren bij Orbán, hij kent heel wat meer trucjes, dan wij met zén allen bij elkaar.

• Karel Stromph

Hij is niet verplicht te verkopen, kan de zaak terugtrekken. Het feit, dat hij niet aan Ferri mag verkopen, verplicht hem niet aan iemand anders te verkopen (mag, moet niet). Ook heeft hij de prijs niet met de buren afgemaakt, maar met Ferri. De buren hebben hoegenaamd NIETS met Sándor bedongen, ze staan met lege handen.

Karel

• yvonne.kapoly@gmail.com

Hallo Karel,

je bent erg pertinent in je commentaar en ik heb een hoge dunk wat betreft jouw kennis van zaken maar ik ben bang dat je dit keer geen gelijk hebt.

Was het maar waar wat jij daar schrijft! Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens maar volgens de advocaten MOET Sándor verkopen.

Kun jij jouw bewering nog onderbouwen, waarop baseer je je?

Hij zoekt naarstig naar handvatten en heeft (volgens de advocaat van de tegenpartij) ook geen tijd meer voor nader onderzoek of inwinnen van meer informatie?!

Groetjes, Yvonne.

Hallo Jan,

ja, in het koopcontract staat 40.000 forint per a.k. en de verkoper heeft ondertekend.

De vraag is nu, kan hij zijn aanbod om te verkopen terug trekken?

De site die je me gegeven hebt (dank je) is erg interessant maar aangezien ik geen jurist ben wil ik al die tekst niet ‘zomaar’ interpreteren.

Als ik Sándor goed begrepen heb dan zegt de nieuwe wet dat de belendende buurman gewoon in de rechten van de eerste koper (Ferrie) treed.

• Karel Stromph

Yvonne, de simpele reden is, dat NERGENS ter wereld een verkoopplicht bestaat. De wet kan niemand dwingen iets te verkopen, enerzijds. Een verkoopovereenkomst voor registergoed (huis, land) tussen 2 partijen moet door beide partijen bedongen zijn, anderzijds. M.a.w. wat Sándor met Feri kan niet overgaan op de buren indien deze zelf niets met Sándor bedongen hebben. Aan een overrenkomst DIENT (sine qua non) een wilsbesluit vast liggen. Die is er niet met de buren.

En hoe zo is er haast? Ook die is niet bedongen.

• Karel Stromph

Kun je Sándor vragen mij deze (nieuwe) wet toemailen? Of kun je aangeven wart ik deze kan vinden?

Yvonne, de simpele reden is, dat NERGENS ter wereld een verkoopplicht bestaat. De wet kan niemand dwingen iets te verkopen, enerzijds. Een verkoopovereenkomst voor registergoed (huis, land) tussen 2 partijen moet door beide partijen bedongen zijn, anderzijds. M.a.w. wat Sándor met Feri kan niet overgaan op de buren indien deze zelf niets met Sándor bedongen hebben. Aan een overrenkomst DIENT (sine qua non) een wilsbesluit vast liggen. Die is er niet met de buren.

En hoe zo is er haast? Ook die is niet bedongen.

Hallo Karel,

Ja, die haast lappen we aan onze laars natuurlijk!

Maar….:

Sándor blijft bij hoog en laag beweren dat de belendende buurvrouw gewoon de plaats van Ferri kan innemen en dit recht gekregen heeft door de nieuwe wetten.

Mij lijkt het ook onmogelijk maar twee verschillende advocaten beweren dit ook. (vraagje voor de kantlijn, mogen advocaten liegen?)

Ook mag hij het aanbod om te verkopen niet terug trekken (volgens dezelfde advocaten)

Vr. gr. Y.

Hallo Karel,

Sándor is een man met een heel klein beetje meer dan lagere school.

Zijn “kennis” heeft hij vooral uit radioprogramma's en van die twee advocaten.

Volgende week treft hij iemand die permanent een advocaat voor eigen zaken ter beschikking heeft en misschien kan ik via hen meer informatie over deze wet krijgen.

Hij heeft geen idee over welke wet het precies gaat maar is wel ervan overtuigd dat de buurvrouw gewoon de rechten van Ferri kan “inpikken”.

Misschien kan ik eind volgende week wat meer informatie geven over de paragrafen en wetten.

Vr.gr.Y

• Waldemar

Na het lezen van de info die Jan gestuurt heeft begrijp ik de haast die gemaakt moet worden: In de tekst Staat het navolgende:

Wanneer wordt deze wet van kracht?

De onderdelen van de nieuwe wet worden in meerdere fasen van kracht op 05-12-2013, 01-01-2014, 01-03-2014 en 01-05-2014.

Er zijn meerdere uitvoeringsverordeningen (waaronder gedetailleerde regels ten aanzien van het uitoefenen van het preferentieel recht op aankoop en pacht, de werking van de commissie “grondgebied”) worden nog uitgewerkt. De volledige interpretatie van alle details van de wet zal dus pas na goedkeuring van de met deze wet samenhangende rechtsregels mogelijk zijn.

Budapest, 23-08-2013

Dr. Rumi Csaba