Het is geen kwesttie van nieuwe ondemocratische wetten. Het is altijd al verboden geweest voor buitenlanders om agrarische grond, bos etc etc aan te kopen, dat is niets nieuws. De landbouwgrond die vroeger is aangekocht, is ook destijds niet legaal aangekocht.
Ik wil niet vervelend doen, maar het risico van illegaal aankopen van landbouwgrond, bos, etc etc (bij iedereen is bekend welk onroerend goed niet gekocht mag worden door buitenlanders) destijds, komt nu bovendrijven. Hongarije heeft het zodanig aangepakt dat fraudeurs aan het licht komen en dat die aangepakt kunnen worden.
Kies je ervoor om iets te ondernemen waarvan je weet dat het niet mag (hoe onredelijk dat ook moge zijn) en doe je dat toch m.b.v. constructies, dan is het te verwachten dat het mis kan gaan en moet je rekening ermee houden dat je met lege handen komt te staan.
Zodra deze objecten tegenwoordig verkocht worden, komt de constructie waarmee de regels werden omzeild, aan het licht. In feite zijn deze objecten en alle landbouwgronden-bos-etc onverkoopbaar of zal de verkoop voor problemen zorgen. Een Hongaar zal geen interesse hebben omdat hij nooit zal betalen wat de buitenlander er voor vraagt (de buitenlander heeft vroeger al teveel betaald en wil dat graag terugverdienen). Ook ziet de Hongaar het niet zitten om iets aan te kopen dat niet in het bezit had mogen zijn van de (buitenlandse) verkoper, dat is ook voor hem een risico, dus hij zal zeker afhaken. Misschien dat een nietsvermoedende buitenlander er nog in trapt maar dan ontstaan problemen zoals die nu hier gemeld worden.
Ik vermoed dat veel goedbedoelde adviezen van ‘amateuradviseurs’ jou niet voldoende kunnen helpen en ik geloof dat professionals hun vingers hier niet aan willen branden. Wat ik wel zie gebeuren is dat handige (Hongaarse) ‘jongens’ opduiken en opeens je beste vriend willen zijn en terloops aanbieden het object/grond op hun naam aan te kopen. Hoe dat afloopt weet natuurlijk iedereen want dan kun je het beter meteen gratis weggeven.
Nogmaals, ik wil niet vervelend doen, als ik een oplossing zou weten zou ik het je vertellen, ik gun jullie een goede oplossing voor de zaak. Misschien dat C.Rumie jullie van dienst kan zijn. Er is al vaker naar de website verwezen op dit forum en het lijkt alsof hij daar wel wat van weet, het is een poging waard. Even googleeln.
Succes DeDaDe
yvonne.kapoly@gmail.com Schreef:
——————————————————-
> Wij zoeken naar iemand die heel goed op de hoogte
> is van de laatste wetten betreffende agrarische
> grondverkoop.
>
> Een vriend van me heeft landbouwgrond verkocht aan
> een andere vriend maar wordt nu geconfronteerd met
> de (anti democratische) nieuwe wetten die met de
> verkoop van deze grond van doen hebben.
> Hij heeft (niet wetend) op de valreep van de
> wetsveranderingen zijn grond verkocht en is door
> duizend fouten en toevalligheden in de nieuwe wet
> verzeild geraakt.
> Nu wordt hij gedwongen zijn grond te verkopen
> tegen een onredelijke prijs en is niet meer in
> staat de verkoop te stoppen.
>
> Wie-o-wie weet genoeg van de nieuwe Hongaarse
> wetten om hem in deze ondemocratische rotzooi de
> weg te kunnen wijzen???
>