|nformatie ivm lakcim en bankrekening

  • A.R

    Beste,

    Ik zal proberen mijn vragen zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te stellen.

    1. Welke dokumenten heb je nodig om als Belgisch staatsburger in Hongarije bij een Hongaarse bank een rekening te openen.

    2. Welke dokumenten heb je nodig om als Belgisch staatsburger, met een woning in Hongarije een lakcim kartya te bekomen.

    Website hoef ik niet, maar graag duidelijke antwoorden aub.

    Ik dank jullie alle om mogelijke duidelijke antwoorden.

    Ik stel deze vraag omdat ik de mening heb dat ik in Budapest van het kastje naar de muur gestuurd word.

    Groeten.

    Fons

    Groeten.

  • lujza

    Fons, het is bij mij al weer een aantal jaren geleden, maar ik heb mijn paspoort en kadasterpapieren(“verse” kadasterpapieren) meegenomen, om toendertijd een rekening te openen.

    Of het nu nog net zo gaat, weet ik niet.

    Een lakcimkartya krijg je bij mijn weten pas( automatisch) als je een registratiepas hebt aangevraagd.

    Eveneens voor dit geval is het niet zeker dat dit nu nog steeds zo geldt.

  • Karel Stromph

    Fons,

    Ik ga daarvan uit dat je een koophuis hebt.

    Ga naar het gemeentehuis en vraag een lakcímjelentő lap

    Vul deze in, en ondeteken het

    je hebt nodig een identificatiebewijs (paspoort, rijbewijs) zowel voor jezelf als voor he “afhankelijken” (meeverhuizers, fotocopie van hun identificatiebewijs)

    plus je KOOPCONTRACT.(als je het moet afgeven, een copie natuurlijk)

    Geef het af.

    De kaart:“lakcímigazolvány” word je per post naar je huisadres gestuurd, of je je kunt het afhalen. WIl je het afhalen (in sommige gemeenten krijg je het wellicht mee), bespreek dat meteen met de loketiste

    Als je het eenmaal hebt, dan ga je daarmee naar de bank en open je een rekening.

    Je kunt ook iemand machtigen om dit voor je te doen, maar daat ga ik nog niet op in.

    Groet, Karel

  • mart@interware.hu

    Hallo Fons,

    Een bank rekening openen is heel eenvoudig , je hebt alleen een paspoort of ID kaart nodig, en je moet de naam van je moeder weten B)-

    en vanzelfsprekend een klein bedrag wat je op de bankrekening stort .

    daarna kan je machtigingen geven aan bijvoorbeeld , elektra gas , water en telefoonbedrijf zodat je vrijwel nooit afgesloten wordt want dat is vervelend

    vraag 2 , lakcim kártja , dat is ook heel eenvoudig ! je hebt nodig :

    1 . eigendoms bewijs van jullie huis , mag niet ouder zijn dan 30 dagen , dit kan je ophalen bij Földhivatal

    2 . bewijs van ziektekosten verzekering

    3 . bewijs van inkomsten , dit kan zijn , 3 maanden achtereen volgend bankafschriften waarop te zien is, dat je salaris cq uitkering gestort is

    4 . illeték bélyeg , postzegel ter waarde van 1.000 forint

    u gaat naar , bevándorlási hivatal ( imigratiedienst ) na invullen van 1 a-4 formulier krijgt u direkt uw lakcim kártja hoef je niet eens op te wachten.

    met andere woorden , in de zelfde tijd dat Ria naar de kapper gaat haald u even een lakcim kártja !

    prettig weekend : Mart

  • mart@interware.hu

    Hallo Fons en Ria

    Ik ben nog wat vergeten , hebben jullie al een keuze gemaakt , naar welke bank jullie willen ?

    de OTP bank scoorde heel hoog in de test , welke bank in de EU gezond op zijn poten staat , crisis tress bestendigheid.

    egeszegedre : Mart

  • Karel Stromph

    Volledigheidshalve: OTP = Országos TakarékPénztár = Nationale SpaarKasse (bank). Als zeker 80 jaar oud,

    Groet, Karel

  • mart@interware.hu

    Ja , Karel

    je verbaast me keer op keer :)-D

    Mart

  • A.R

    Hallo,

    Dank voor de snelle en duidelijke antwoorden.

    Ik was een beetje nijdig, maar dat hoeft op mijn leeftijd niet meer, omdat men mijn Belgische identiteitskaart en mijn rijbewijs niet wilden aanvaarden als een identificatiebewijs en naar mijn paspoort vroeg.

    Beide problemen zijn opgelost ,maar ik wilde toch eens weten hoe met de andere niet=hongaren verliep.

    Ria en ik wensen jullie nog een prettig verblijf in en buiten Hongarije.

    Groeten.

    Fons

  • A.R

    Hallo Mart,

    Dank voor je informatie.

    Sommige banken , die in de krisisperiode in hun hoofdkantoor in Budapest mijn Engelse, Frans of Duitse taalkennis niet verstonden en ook mijn Hongaars taalgebruik niet begrepen zijn reeds geschrapt.

    Groeten

    Fons

  • mart@interware.hu

    Hallo Fons en Ria,

    Ik heb ook mijn rekeningnummer bij de Budapest Bank opgeheven omdat men daar geen Engels kan/wil lezen en als je een bankpasje wil kan dat alleen op je forinten rekening en niet op je Euro rekening gebruik je dat pasje in het buitenland ? dan rekenen ze de hoofdprijs

    De Unicredit bank , is het bankpasje niet te gebruiken in NL

    De erste bank en de K&H bank zijn de duurste qua banktarieven en wisselkoersen.

    Groeten Mart

    ps. Jullie hebben een prachtig zwembad ! ga ik ook bouwen !!B)-