|nformatie ivm lakcim en bankrekening

  • Karel Stromph

    Ik probeerde een lakcímjelentő lap te doenloaden, maar daarvoor moet ik me eerst “registreren”. Maar nergens werd aangegeven hoe ik dat kan,

    Als iemand mij een ingescand formulier zou kunnen mailen (cephal@cephal.nl), dan kan ik die vertalen, naar het PB uploaden, zodat iedereen weet wat er in staat en waarop ie zich moet voorbereiden bij een confrontatie aan het loket,

    Groet, Karel

  • Idéfix

    80 jaar oud zeg je ? Hoe oud was General Motors ? Hoe oud was de bank Lehman brothers ? Hoe oud was Quelle ? Dat bedoel ik maar.

  • Idéfix

    .

  • Karel Stromph

    Volgens de voorschriften mag je ALLE aanhorigen inschrijven, wel moeten de copieën van hun identificatie erbij. Het is niet de immigratie maar de vreemdelingendienst. Overigens begrijp ik juist dat je niet emigreert omdat je slechts een deel van je tijd daar doorbrengt en de rest weer thuis met een pintje Lambiek erbij.

    Groet, Karel

  • A.R

    Hallo Karel,

    Sorry , maar het was een vergissing van mij om over een lakcim kartya te spreken.

    Wij komen hier yo al jaren in Hongarije. In vroegere tijden was het anders. We moesten een dagstempel bij ons visum hebben en dat gaf soms ook vragen.

    Die Lambiek en anderse speciale bieren brengen we mee naar onze Hongaarse kennissen.

    Waarom wij ons adres in Belgie behouden is niet uit financieel oogpunt hoor, want ik betaal redelijk veel belastingen op mijn Belgisch ambtenaren pensioen. Het is wel om de familie en ik werk ook nog een beetje voor een Belgisch bedrijf in Hongarije.

    Verder hebben we het hier naar onze zin.

    Groeten.

    Fons en Ria

  • Karel Stromph

    Fons,

    Hoezo visum? Dat is verleden tijd. Je bent nu in beide landen een EU-burger, dan heb (strikt genomen) niet eens een paspoort nodig (wel beter natuurlijk).

    Ja, regel dan zo als je het best uitkomt. Doe het “easy” en neem dan 2 Lamieks i.p.v. 1.

    Groet, Karel

  • Herald

    Karel,

    de voorloper van de OTP Bank is opgericht op 1 maart 1949, dus ruim 61 jaar oud, volgens hun eigen historie;), dus ze moeten nog even wachten voor ze 80 zijn.

  • A.R

    Beste Karel,

    Ik schreef , in vroegere tijden.

    Dan moesten wij voor een visum naar Brussel nl naar de ambassade in Ukkel.

    Bij het visum was een formulier waar je ieder dag datje in Hongarije verbleef een zgn dagstempel moest gaan halen. Dat de theorie en de praktijk was wel iets anders.

    Wij waren hier in Budapest toen de deur in Sopron open ging.

    Met visum naar Hongarije en zonder visum terug. Alleen in Deutzkreuz kontrole op de passagiers in je wagen.

    Prijs voor een Trabant langs de weg tussen Gyor en Sopron enkele DM. Prijs voor een metrotikket 1HUF en dan was 1 BEF gelijk aan 0,7 HUF.

    Groeten.

    Fons

  • Karel Stromph

    Herald,

    Bedankt, jij hebt gelijk, maar ik bedoelde ermee, hij is dus uit de communistische era en niet een nieuwbakken bank.

    Groet, Karel

  • Idéfix

    nou Karel, ik ken de Hongaarse wetgeving niet erg goed, maar ik kan je verzekeren dat ik mijn vrouw (die de Belgische nationaliteit bezit) niet kon inschrijven in Pécs zonder ons trouwboekje! En dat moesten we laten vertalen in het Hongaars. Dit was dit jaar.

    Kan echter zijn dat ze dit bijvoorbeeld in Budapest niet vragen. Soms weten ambtenaren misschien ook niet precies hoe het zit.