|nformatie ivm lakcim en bankrekening

  • Karel Stromph

    Idéfix,

    Ik lees alleen de wet (dus meer kan ik ook niet vertellen), maar was dat vóór of nadat Hu tot de EU toetrad, Dat kan natuurlijk ook wat schelen. En misschien kan het ook zijn, dat jullie twee (drie) verschillende nationaliteit hebben. Zij Belgische, jij Nederlandse en Hongaarse. Ik weet het niet.

    Groet, Karel

  • Idéfix

    .

  • Marcsi

    Hallo Beste PB mensen,

    Ik kan jullie het vertellen dat ik in het voorjaar met mijn NL paspoort naar de OTP (Országos Takarék Pénztár) gegaan en een

    rekening geopent (en heb alleen NL paspoort) ik moest wat hongaarse ft storten maar niet veel, en klaar is Kees.

    Als je een rekening wilt met euro's dan heet het devizarekening en dat kan ook.

    Succes en groeten,

    Marcsi

  • A.R

    Beste Marcsi,

    Dank voor je informatie, maar toch een vraag.

    Je spreekt over deviza rekening.

    Ik veronderstel dat je nu een rekening hebt bij OTP.

    Verondersstel dat ik vanuit een Belgische of Nederlandse banknummer een bedrag in euro wil betalen op jouw Hongaarss nummer.

    Mijn vragen zijn dan

    - is dit mogelijk met je huidigee rekening of moet jij dan een ygn diza rekening openen

    - ontvang jij het bedrag in euro of wisselt de bank dit bedrag, zonder je toestemming , in HUF

    = wat zijn dekosten die je bank rekent om toch dit bedrag in euro te betalen.

    Ik heb praktisch ondervonden dat deze werkwijze nogal sterk verschilt van bank tot bank.

    Tot mijn grote verwondering was er in Hongarije een bank die het bedrag in euro uitbetaalde zonder kosten en met garantie dat de kosten max 3 euro kon bedragen.

    Graag uw mening hierover.

    Dank bij voorbaat.

    Fons

  • Marcsi

    Hallo Fons,

    Ik heb op de rekening alleen FT kan op deze rekening niet anders, en als ik van uit NL geld overmaak dan op deze rekening krijg ik niets anders dan FT.

    Maar je kan ook een DEVIZASZÁMLA openen dan kan je euro's opnemen maar alleen van deze rekening!

    Bij de eerste vragen ze geen toestemming want het is vanzelfsprekend dat je euro's in FT word gewissseld.

    Als je geld overmaakt dan rekenen ze +- 530ft.

    Ik regel alles van uit NL via internet en vind het heel erg prettig en gemakkelijk,en als we daar zijn dan heb ik al mijn geld

    tot beschikking.

    Zo koop ik mijn beltegoed,matrica ezv en betaal alles met me bankpas.

    Gr Marcsi

  • Hans

    Beste Mensen,

    Ik woon in Duitsland en Nederland en heb al een jaar of tien een klein boerderijtje in Hongarije. We hadden een bank maar die rekening is in opdracht van de regering (wetswijziging) plotseling gestopt. Ik moet nu plotseling een andere bank hebben, ook voor de automatische afschrijving van water , elektriciteit en verzekering. Heeft u een soortgelijke ervaring?

    alvast hartelijk dank voor uw antwoord

    Hans van den Heuvel

  • Ilona

    Beste Mart!

    Vind ik heel erg wat heb je megemaakt met de hongaarse banken!

    Jij moet eerst adres hebben in Hongarije!

    Dan kunt je alle bank binnen lopen want willen ze zeker jouw geld hebben!!!

    Groetjes Ilona

  • Ilona

    Anonymous

    Hallo Fons,

    Een bank rekening openen is heel eenvoudig , je hebt alleen een paspoort of ID kaart nodig, en je moet de naam van je moeder weten B)-

    en vanzelfsprekend een klein bedrag wat je op de bankrekening stort .

    daarna kan je machtigingen geven aan bijvoorbeeld , elektra gas , water en telefoonbedrijf zodat je vrijwel nooit afgesloten wordt want dat is vervelend

    vraag 2 , lakcim kártja , dat is ook heel eenvoudig ! je hebt nodig :

    1 . eigendoms bewijs van jullie huis , mag niet ouder zijn dan 30 dagen , dit kan je ophalen bij Földhivatal

    2 . bewijs van ziektekosten verzekering

    3 . bewijs van inkomsten , dit kan zijn , 3 maanden achtereen volgend bankafschriften waarop te zien is, dat je salaris cq uitkering gestort is

    4 . illeték bélyeg , postzegel ter waarde van 1.000 forint

    u gaat naar , bevándorlási hivatal ( imigratiedienst ) na invullen van 1 a-4 formulier krijgt u direkt uw lakcim kártja hoef je niet eens op te wachten.

    met andere woorden , in de zelfde tijd dat Ria naar de kapper gaat haald u even een lakcim kártja !

    prettig weekend : Mart

    Beste Mart!

    Klopt heeeeeelemaal!

  • Ilona

    Anonymous

    Volledigheidshalve: OTP = Országos TakarékPénztár = Nationale SpaarKasse (bank). Als zeker 80 jaar oud,

    Groet, Karel

    Beste Karel!

    Zeker niet de OTP bank!

    Kies maar andere banken!

    De OTP bank is de communist tijd in Hongarije.

    Dat merkt jij als je loop binnen.

    Niemand spreekt engels en zeker niet nederlands.

    Daar jij kunt heel veel rente betalen en veel andere kosten.

    Alleen de domme Hongaren trappen ze in.

    Zeggen ze betrouwbaar bank.

    Dat is waar maar jouw centjes gaat allemaal de bank toe

  • Ilona

    Anonymous

    Idéfix,

    Ik lees alleen de wet (dus meer kan ik ook niet vertellen), maar was dat vóór of nadat Hu tot de EU toetrad, Dat kan natuurlijk ook wat schelen. En misschien kan het ook zijn, dat jullie twee (drie) verschillende nationaliteit hebben. Zij Belgische, jij Nederlandse en Hongaarse. Ik weet het niet.

    Groet, Karel

    Beste Karel!

    Maar ik weet wel.

    Ik ben hongaars!!