Een zwarte lijst van oplichters, leugenaars en schoften.

• roelof b

daar heb je een punt stanley. als een verbouwing bv. op een miljoen uit komt en je zet 25% btw achter dan vragen de meeste mensen toch, behalve die aan deze discussie mee doen, kan het niet zonder btw.

vr. gr. roelof

• stierkeminoe

Ha eindelijk een makelaar die reageert ik denk eigenlijk niet dat we dat bedoelen met bedriegen Roelof. Met of zonder btw daar kies je zelf voor en daar doe je beiden winst mee .Ik omdat ik geen btw betaal en de aannemer die het niet aangeeft bij de fiscus , als je alle reacties even zou lezen dan weet je dat het schoentje elders knelt,

• anya

Misschien heb je meer aan een witte lijst

En enkel positieve ervaringen melden???

ANya

• stierkeminoe

Een positieve ervaring heb ik iedere maal als ik in Hongarije kom , de openhartigheid en vriendelijkheid van de Plattelandsbevolking laat me dan weer even realiseren dat er ook eerlijke mensen zijn en dat is het toch eigenlijk waarom ik dit prachtig land als tweede thuis koos .En Anya ik denk dat het een beetje half half is met de makelaars , maar het zijn die paar die het voor de andere moeilijk maken om het vertrouwen van de mensen te winnen

• roelof b

foutje. ben geen makelaar maar een genieter. maar ben een beetje in de hongaarse bouwwereld bekend. alleen de timmerman uit ons dorp heeft nog circa ft 400000 tegoed van drie buitenlandse families tegoed. en dan deze winter de rekeningen niet kunnen betalen. dus oplichters wonen niet alleen in hu. maar deze discussie is al eerder gevoerd. gr. roelof

• Janoz

Eigenlijk hoef je helemaal geen zwarte lijst op te zetten om mensen te laten weten, wie de boel oplicht of wat dan ook.

Die gene die het een keer mee hebben gemaakt, kunnen toch gewoon hun verhaal kwijt hier op het PB van Hongarije.

Je opent een nieuwe prik, vertelt je verhaal en noemt gewoon naam en toenaam. Je moet niet bang zijn voor represailles, want er is ook nog zoiets als politie.

Als dit door iedereen gedaan wordt krijg je automatisch een zwarte lijst en misschien kan iemand van het Hongaarse PB dat bijhouden.

Dan wil ik even ingaan over dat zwart werken, natuurlijk als je een honger loontje verdiend, ben je blij als je iets bij kan klussen, dat gebeurd hier, dat gebeurd overal, wat denk je van de kapsters in Nederland, om maar een voorbeeld te noemen.

Het is de fout hier van de regering van Hongarije, BTW is te hoog, als je voor jezelf begint en je investeert geld in je nieuwe bedrijfje, moet je eerst 5.000.000 ft. uitgeven wil je dat kunnen afschrijven, daaronder niet, dat is belachelijk, zelfs in Nederland gebeurd dat niet.

Wij hebben in Nederland ook heel veel zwart gewerkt in de 60 en 70e jaren, daar is toen een eind aan gekomen door de enorme belasting controles en zolang hier in Hongarije iedereen maar kan doen wat die wilt en men komt investeerders niet tegemoet, gaat het met dit land nooit beter.

Als voorbeeld wil ik noemen Pécs Cultuur Hoofdstad 2010, niemand maar dan ook niemand wil weten wat dat heeft gekost en en wat het nog steeds kost en niemand vraagt zich af; wat gebeurd er nu in die stad. Één bord staat er achter onkruid en een boom voor de stad aan het einde van de oude 6, dat is de enige reclame die voor deze stad is gemaakt.

In Duitsland wordt een hele autobahn afgesloten om het te vieren dan Hessen-Dortmund ook Culturele Hoofdstad is, hier helemaal niets.

Als je de website van Pécs opent dan krijg je in het Hongaars het programma te zien van 2010, als je de Duitse of de Engelse taal aan klikt krijg het programma van 2009 te zien, het is toch een schande dat de belasting betaler uit heel Europa daarvoor betaald en dat we niet eens krijgt te weten wat er gebeurd.

Dat is voor mij een school voorbeeld van oplichting, door mensen die hun eigen zakken lopen te vullen, maar daar hoor ik niets over, nee je druk lopen maken over die arme Hongaar die amper iets te eten heeft.

Van de week was op het nieuws dat 20.000 Hongaarse kinderen met een lege maag gaan slapen omdat ze niets te eten krijgen, omdat de ouders het belangrijker vinden om te roken en te drinken.

Moet ik nog even doorgaan, dat kan hoor.

Vertel op het PB over Hongarije wat je zeker weet en als je bedonderd bent, laat het iedereen weten, dat is een waarschuwing voor derden.

Fijne dag en groetjes

Jan

www.caja-haza.com

• stierkeminoe

Jan , met alle respect maar wat je verteld is niet waar .Ik heb een hoop problemen gehad en heb het nog steeds met Honed Imexma .Van slechte renovaties tot het weigeren te geven van invoices ;Ik word steeds verwijderd , dus zo makkelijk is het niet om die bedriegers aan de schandpaal te nagelen

• Janoz

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het verteld op het PB.

Als je het duidelijk verteld hoe het in elkaar zit en netjes blijft, lijkt mij het sterk dat ze je verwijderen, maar schelden en iemand de grond in boren, moet je niet doen. Kort zakelijk en netjes, dan weet iedereen waar ze voor moeten oppassen, daar is dit PB voor, want als we op het PB alleen mogen schrijven dat de zon in Hongarije schijnt, dan hebben we daar niets aan. Succes

Jan

www.caja-haza.com

• stierkeminoe

Jan hierbij dan een korte omschrijving , hopelijk is dit niet te ver:

Toen ik 2 woningen kocht via Honed Imexma vroeg ik de makelaar of hij voor mij de woningen kon renoveren .Samen maakten we een lijst op van de noodzakelijke werken .De dag erna stond hij er met een man ( Lazlo was zijn naam), samen overliepen ze de werken .De dag erna kreeg ik van de makelaar een offerte . We kwamen overeen en ik betaalde al een voorschot , dat hij dan ook ondertekende .De rest moest ik dan maar bij mij terugkeer in Belgie storten op een vriend van hem zijn rekening .Dat deed ik dan , bij mijn terugkeer was één woning klaar de andere helemaal niet .Dat terzijde gelaten stelde ik vast dat er een hoop slecht of niet gedaan was . Onder andere de zoldertrap valt bijna uit het plafond , verkeerd geboorde gaten in tegels , ze hebben mijn nieuwe trap in elkaar gelast op de vloer zonder af te dekken , resultaat 6 meter tegels kapot enz ; enz ; ik kan zo nog een tijd doorgaan .Dan vroeg hij nog extra geld ook wat ik weigerde .Zijn uitleg is gewoon , ik doe de werken niet maar ik moest alles aan hem betalen .Ik vind het raar dat hij ook ineens een nieuwe website heeft na mijn klachten .Ook is er voor ongeveer 2500 € materiaal verdwenen nadat zijn master een reparatie is komen doen toen ik in Belgie was .Hierbij bedoel ik niet dat hij het gedaan heeft maar ik vind het gewoon raar allemaal .En zo kan ik nog vele dingen opnoemen .

• anya

Goede morgen Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt Ik vind het naar voor je hoor

Mar Honed is een makelaaar en laszlo een uitvoerend aannemer

die twee werken misschien met elkaar Maar indeze is volgens mij de makelaar slechts aangever van een aannemer

en daar jij geen hongaars cointact kan hebben met de aannemer voert Con het woord.

Het niveau van werken is in Hongarije enorm anders dan in Belgie / Nederland

Als iet werkt is het goed Als iets mindermooi is en toch werkt Nou dan kan het toch

EEn goede raad Renoveer enkel als je terplekke bent. Dan is dat nog geen garantie dat alles goed gaat. maar ben je er sneller bij oom in te grijpen.

en ja spullen kwijt???

Con brengt Laszlo in als uitvoerder en Laszlo neemt szolli Lolli en jozef mee etc.

en ja dan hebben ze ook het idee, die Belgen hebben toch een geldboom in de tuin, dus ik kan best wat voor mijn eigen keukenvloertje meenemen aan tegels.

dan zit ik niet meer op een lemen vloer en kan van die 500 forint per uur eten kopen!

Mijn mening ANya