Een zwarte lijst van oplichters, leugenaars en schoften.

  • stierkeminoe

    De makelaar kreeg 4 maanden om de werkzamheden uit te voeren .En ze waren nog niet klaar , en hetgene wel gedaan was was en is beneden alle peil

  • roelof b

    dat is een sterk punt zelf materialen kopen. ook als ik je berichten zo lees idéfix weet jij alles over hongarije en wat je moet doen om te besparen. persoonlijk ging ik naar een bouwmarkt in dombovar voor tweede hands stenen. ik moest 65 forint per stuk betalen en mijn buurman een hongaar die even in de auto wachte en later informeerde 40 ft. dus als je geld zat heb haal je zelf de materialen. gr. roelof

  • lujza

    een makelaar prijst huizen aan en probeert ze te verkopen voor een eigenaar.

    een aannemer daarentegen zorgt dat de verbouwing gedaan wordt.

    Daar zit volgens mij de fout, je hebt de verkeerde beroepsgroep ingeschakeld.

  • Idéfix

    ach roelof b; ik kom inderdaad pas in Hongarije sinds 1980, dus ik weet er inderdaad wat van, maar ook ik heb soms veel te veel betaald, daar schaam ik me niet voor om dat toe te geven.

    UITERAARD is het goed een Hongaar soms voor jou de prijs te laten vragen, dat is dus weer een open deur intrappen.

    Maar ik denk niet dat je dit ook bij de Praktiker of Baumax lukt…

  • beirdo

    Heb een huis laten bouwen en na elke fase werden foto's gestuurd en betaalde ik de volgende tranche vooruit( ong. 5000 euro). Werkte perfekt..

  • Tjeerd

    Omdat ik het altijd heel erg druk heb kom ik niet heel veel op discussie forums als deze. Het is puur toeval dat ik deze discussie onder ogen kwam.

    Wat mij opvalt is dat er geen makelaars gereageerd hebben en daar wil ik dus bij deze verandering in brengen, en doe dat in de hoedanigheid van mede eigenaar van het makelaarskantoor Toe Sjee uit Cegléd.

    Het is niet mijn bedoeling op deze plaats goedkope reclame te zoeken, maar slechts om een aantal handvatten aan te reiken die het een stuk veiliger maken om in Hongarije een woning te kopen, bouwen of te verbouwen.

    Indien u met een makelaar in zee gaat verwittig u er dan van dat deze officieel makelaar is, in Hongarije is dit (In tegenstelling tot Nederland) geen vrij beroep maar onderworpen aan wet en regelgeving en een vergunning noodzakelijk. Vraag ook naar referenties, immers vroegere klanten kunnen al een indicatie zijn. Dring aan op transparantie, dat wil zeggen dat voor u duidelijk moet zijn hoe een koopsom in elkaar zit, wat is de fee voor de advocaat, welke kosten zijn er verbonden aan de registratie e.d. en, heel belangrijk, vraag naar de courtage welke de makelaar berekent. Vraag ook naar de belasting welke u later nog te betalen krijgt !

    Verder belangrijk om te weten is dat een makelaar voor elke woning waarvoor hij of zij bemiddeld een door de eigenaar(s) getekende opdracht moet kunnen overleggen, dat zal meestal niet een exclusieve opdracht zijn maar hierin staat wel tegen welke prijs het onroerend goed verkocht moet worden (vraagprijs) en bindt de verkoper om ook daadwerkelijk tegen maximaal deze prijs te verkopen. Het fabeltje dat de onroerend goed markt geheel vrij is en dat elke makelaar naar believen objecten mag aanbieden is dus niet waar, dat het in veel gevallen bij meerdere aanbieders te zien is is gelegen in het feit dat er ofwel meerdere contracten zijn met meerdere bureaus ofwel dat er in het geheel geen contracten zijn wat in het voordeel van de verkopende partij is tenslotte kan deze nu doen wat hij of zij wil en de prijs opdrijven naar gelang de belangstelling voor dit goed.

    Wilt u verbouwen, renoveren of nieuwbouw plegen, dan is daar niets op tegen om uw makelaar te vragen naar een oplossing, maar ook hier weer let op transparantie, laat de voorgedragen aannemer referenties afgeven en natuurlijk gespecificeerde offertes, zorg voor toezicht door derden (Kan perfect de makelaar zijn, of de architect in geval u bouwt met een bouwvergunning) en spreek af wat zijn of haar beloning voor dit toezicht zal zijn en wat daarvoor gedaan dient te worden. Ruim tijd in om zelf periodiek ter plaatse te gaan voor een inspectie en laat de toezichthouder zeer regelmatig gedetailleerde foto´s van de vorderingen opsturen. Betaal slechts indien werkzaamheden afgerond zijn en eventuele materialen op voorhand maar spreek dan wel af waar de verantwoording gelegen is voor het eventueel zoek raken van deze materialen, leg deze bij de aannemer van zolang de woning niet beveiligd is of dicht en er derden toegang (kunnen) hebben.

    Let er ook op dat in veel gevallen een bouwvergunning noodzakelijk is en bouwen zonder een risico voor de toekomst inhoud.

    Ted

  • ubags2@hotmail.com

    zwarte lijst lijkt me een prima idee,maar volgens mij onhaalbaar daar iedereen zegt te vertrouwen is en officieel is maar achteraf toch dubieus.

  • bram

    wat is nu precies een oplichter een leugenaar en een schoft?

    als ik een huis koop in hu en de makelaar zet er 50% boven op de verkoop prijs is het dan een oplichter een leugenaar of een schoft?

    ik laat iemand mijn verzekering voor een huis in hongarije regelen betaal maar kom er dan achter dat ik niet verzekerd was,is die iemand dan een oplichter een leugenaar of een schoft?

    Bij het eerste geval de makelaar zeg ik dat is marge(winst)

    in het tweede geval zeg ik dat is oplichting cq diefstal maar jullie mogen het zeggen

  • nelson2jp

    50% winst???Pffff goed verdient vind ik

  • bram

    100% winst voor de nederlander die onze verzekering regelde!!!!!!!!!!!!!!