Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties. Ik wil er even op reageren.
Stanley, ik ga er vanuit dat zelfspot het begin van wijsheid is, dus…., ga lekker je gang jochie!
William, doet Stanley je niet denken aan een klein kindje dat op negatieve manier aandacht zoekt? Je kent wel van die ettertjes, toch? Nou, heeft hij lekker zijn portie gehad en is weer braaf en stil.
Marianne Kaz, Het gaat tever als een leek de waarheid voor een ander moet zien te achterhalen. Dat gaat niet. Mocht er een zwarte lijst komen dan draait die geheel op de verantwoording van de schrijvers. Ik denk dan ook dat de lijst volledig transparant moet zijn. Schrijven met naam en toenaam, inclusief je mailadres. Gewoon de volle 100% verantwoording pakken als je een ander openlijk beschuldigd van een misdrijf. Zo kan hij alleen functioneren. Tja, en dan zal het hoogst waarschijnlijk via een privé mailadres moeten. Ik geloof niet dat prikbrod hieraan mee zou werken. Maar we kunnen het hen vragen.
Dianiek, zoals ik al bij Marianne schreef, alleen als mensen zichzelf ook bloot geven bij hun verhaal dan kun je zoiets in de openbaarheid schrijven. Zij blijven dan de verantwoording zelf dragen.
Ollekebolleke, Jij snijdt een probleem aan van hele andere orde. Ik ben met Stierkemoe eens dat het oplichten van de staat (en zo indirect de inwoners) toch niet hetzelfde is als een argeloze nieuwkomer op te lichten. Vooral ook omdat wij, de nieuwkomers, de taal en zeden van dit land nog lang niet kennen en, probeer eens een proces te voeren als je zelf nog in Nederland woont. Dat is bijna onmogelijk of je moet er zoveel geld voor kunnen uittrekken dat je kunt procederen voor de morele overwinning. Het kost bijna zeker meer dan je schade is. Daarnaast is het ook niet mijn bedoeling om als moralist de zwartwerker eraan te hangen. Heb je al goed rondgekeken? Heb je gezien hoeveel ellende en armoede er is? Weet je hoeveel geld in de zakken van de toch-al-rijkelui gestoken wordt? En weet je hoeveel mensen gewoon geen uitkering hebben? Als er voldoende banen hier waren zou het zwartwerk ook drastisch minderen. Nee, ik heb weinig zin om deze mensen aan te pakken.
Stierkemoe, ik kan alleen maar ondersteunen wat jij schrijft. Je verwoord ook wat ik denk en juist zaken zoals jij die hebt meegemaakt horen op de zwarte lijst. Jouw ervaring is een duidelijk voorbeeld.
Maar mij is wel duidelijk geworden dat er een rottige groep mensen in Hongarije is die zonder enig mededogen een goedgelovige, naïeve en onzekere nieuwkomer schaamteloos uitbuit. Als ik die lui zou kunnen pootje haken, dan zal ik het zeker niet laten!
o zo!!!