Zonnepanelen

  • Gepa

    Hé, Daan als je komt met een goed alternatief en maak je meer vrienden dan nu met dit doem verhaal. Niemand hier wil horen of inzien, of het nu wel of niet waar is mag je in het midden laten.

    Mocht je zo'n goede techneut zijn is er genoeg werk voor je weg gelegd. Ik zou zeggen brand maar los met je mooie ideeën zonder daarvoor onder de grond te moeten gaan leven. wat geen alternatief is in dit mooie land.

  • Gepa

    Nee het klinkt helemaal vanuit jou zijde niet onvriendelijk, laat dat maar aan anderen over.

    Het verhaal zal ongetwijfeld technisch kloppen, alleen bied je zoals ik al zij geen uitvoerbaar alternatief voor de gemiddelde particulier. Daarmee verliest jou bijdrage de waarde die het zou kunnen hebben gehad. Het nut en/of onnut is al eerder uitgebreid aan de orde geweest en voegt verder niets aan toe aan deze discussie. Je toont nu alleen technisch de onhaalbaarheid aan voor de particulier.

  • 1daandaan1@gmail.com

    beste gepa, ik heb hier gewoon feiten opgesomd,

    als ik brood zag in het installeren van deze middelen om geld te besparen , had ik het al lang gedaan en jullie een ander verhaal verteld.

    echter het is nu eenmaal niet zo..

    ik wil helemaal niet onvriendelijk klinken, maar jij reageert alleen zo omdat ik t idee afkraak…

    weet je wat wel werkt??

    als je naast de donau of tisza woont…dan ken je gewoon een generator aandrijven , ben je snachts ook voorzien van een constante stroomlevering, echter heb je ook weer een besturingseenheid nodig die er voor zorgt dat je de energie opslaat en een omvormer die er 220 v uit maakt….

    maar hoe meer stroom je uit die omvormer wilt trekken , hoe duurder hij is…

    etc etc etc….

    stroom terug leveren aan t net door gewoon de stekker in t stopcontact te doen en dan je meter achteruit zien draaien is ook een fabeltje…dat heeft dure apparatuur nodig die ook weer kost..

    dus wat wil je ???

    sorry als ik onvriendelijk klink…………..

    ik ben gewoon realistisch , en ja, ik weet inderdaad waarover ik praat.

  • Boebes

    Ik heb in NL sinds 2 jaar 6 ‘chinese rommel’ panelen en zie mijn draaischijfmeter op zonnige dagen bij gering energiegebruik toch echt teruglopen hoor…

    Dat is ook helemaal niet vreemd omdat ik op dat moment meer energie opwek dan ik verbruik en het surplus aan stroom wordt teruggeleverd aan het stroomnet.

  • 1daandaan1@gmail.com

    dat is alleen maar omdat je dan ook de netsynchronisatie unit hebt…

    en een speciale meter in de kast..

    de gewone oude draait niet terug..zie boeken van electronische meet instrumenten van bijv. MTS of HTS…

    zie de mechanische constructie en hoe de plaatsing van de spoelen die het magnetisch veld opwekken en de bedrading dit verhinderen..

    eigenlijk…..geloof ik je verhaal dus niet.

    dit is alleen mogelijk als het nuon daar speciale voorrichtingen heeft getroffen zodat t WEL ken…

  • 1daandaan1@gmail.com

    ja, dat schreef ik dus ook in mijn laatste 1 of 2 berichten…

    echter de mensen zeggen t alsof t gewoon ken, zonder die speciale meter en helpen zo foute informatie de wereld in..

    andere mensen die dus geen electriciteitsleer achtergrond hebben worden dus op t verkeerde been gezet, denken dat de gebraden kippetje al klaar staan …kopen een dure installatie…en moeten nog veel meer geld uitgeven om die meter te laten plaatsen ,,hier in hongarije..

    tevens hebben de mensen ook geen idee hoeveel goede energieopslag accus kosten en hoeveel je er wel niet nodig hebt wil je inderdaad die koelkast m, wasmaschine en andere dingen er op laten lopen…

    nog maar te zwijgen over de hoeveelheid panelen die dit alles moeten mogelijk maken.

  • Boebes

    De zonnepanelen zijn in mijn geval professioneel geinstalleerd door een vakman. Inclusief meetapparatuur (Wp meter) en omvormer.

    Die heeft ook een extra groep in meterkast geplaatst. Installatie heb ik vooraf aangemeld bij energieleverancier Essent en die heeft een aantal maanden geleden een nieuwe (electronische) meter met aparte teruglevermeter geplaatst. Daarvoor had ik nog de draaischijfmeter (die ik toen dus af en toe achteruit zag draaien).

    In NL mag je installaties t/m 700 Wp overigens gewoon inpluggen in het stopcontact (wel incl omvormer uiteraard).

    Deze variant van (meestal) 3 panelen zijn erg gewild onder de doe-het-zelvers hier om bijv op je garagedak te leggen omdat je dan geen gedonder hebt in de meterkast.

    Ik neem aan dat deze kleine installaties ook zonder probleem in HU kunnen worden geinstalleerd?

  • 1daandaan1@gmail.com

    of die meters geinstalleerd kunnenworden in hu weet ik niet …maar ik denk dat ze er wel zijn…echter het nuon in n; heeft t kostenloos gedaan bij jouw, neem ik tenminste aan..

    hier zal t wel kosten..

    in de oudere meters, zat meesteal een gewoon tandwiel met een palletje met een veertje die teruglopen moest verhinderen…net als je kan zien in je mechanische horloge.

    of dat nu kapot was weet ik natuurlijk niet ..

  • Diadal

    Onze schijfmeter draait gewoon terug als de panelen meer leveren dan wij verbruiken, ditzelfde was ook het geval in Nederland. Dus niks geen dure apparatuur en/of een aparte meter, gewoon ‘plug and play’.

    Na zes jaar gaven onze panelen nog steeds het volle vermogen op piekmomenten en we halen hier nu 75% (de panelen gaan nu inmiddels hun tiende levensjaar in), dit terwijl de hoek (45%) en de hoge temperaturen een negatief effect hebben op de opbrengst. De verwachting is dan ook dat we de 400 watt (=100%) in de nazomer gaan halen. De benoemde ‘feiten’ gaan dus niet overal op.

    Ik ben het wel met je eens, dat de aanschaf van zonnepanelen meer een groene dan een financiële keus is.

    Groet,Diadal.

  • ?????

    Beste allemaal.

    Er is inmiddels al veel gezegd over wel of niet zonnepanelen. De werkelijke cijfers van NL zijn dat je, de investering in 7 jaar terug hebt verdiend. Daarna heb je dus “gratis” stroom.

    Dus een bewering dat het geen zin heeft, lijkt mij onjuist. De bewering dat de stroommeter met het wieltje niet achter zal draaien, lijkt mij ook niet juist. Tenminste ik lees heel duidelijk dat dit wel gebeurd bij meer productie dan het eigen verbruik.

    Wat betreft de zonne uren is er in HU meer productie te halen dan in NL. Helaas is het juist dat opwarming van de zonnenpanelen een nadelig effect heeft.

    Daar zijn weer oplossingen voor, zoals geforceerde koeling of combinatie van warmwater met zonnepanelen. Dit laatste is iets wat nog in ontwikkeling is.

    Voor de rekenaars onder u: Stel dat je niet alle maanden van het jaar in je huis in HU woont, dan kan je met een veel kleinere Zonnepanelen installatie volstaan.

    Dit komt omdat je hele jaar opbrengst hebt en maar een deel van het jaar stroom verbruikt.

    Daar staat dus tegenover dat wanneer je een Zonneboiler gaat plaatsen je min of meer het hele jaar warm water krijgt, maar beperkt gebruikt. Hier is dus het rendement veel slechter.

    Zonneboiler zijn voor warm water goed bruikbaar in landen weer de temperaturen veel hoger is dan in NL, BE. Kijk naar landen als Spanje, Griekenland enz. Dus waarom niet in HU?

    Groeten o Filos