Zonnepanelen

  • Diadal

    400 Wp ZZW onder 45 graden.

    Metingen van vandaag 14-07-2012.

    07:30 3 Watt,08:40 51 Watt,10:10 135 Watt,12:00 190 Watt,13:30 202 Watt,14:45 189 Watt,16:15 151 Watt,18:00 79 Watt.

    Totaal over de gehele dag 1,5 KWh

    Om 13:30 staat de zon (horizontaal gezien) onder de ideale hoek. Het is nu een stuk warmer dan 12-07-2012, toen was de maximale meting 275 Watt.

    Groet,Diadal.

  • Diadal

    Dat zijn dus echte Wattjes.

    Groet,Diadal.

  • ifotep

    Kijk ook eens bij: www.energiakozpont.hu en www.alternativrendszerek.hu Werken over gans Hongarije.

  • Gepa

    Het rendement van zonnepanelen

    Het rendement van zonnepanelen is afhankelijk van een groot aantal factoren. Hetzelfde paneel kan daarom op de ene plaats betere prestaties leveren dan op een andere plaats. Dit levert voor de industrie een probleem op; hoe druk je het vermogen van een zonnepaneel uit? De oplossing heeft men gezocht in de eenheid wattpiek (Wp). Het vermogen van zonnepanelen wordt nagenoeg altijd uitgedrukt in deze eenheid, die het vermogen van het zonnepaneel onder ideale omstandigheden (25°C bij 1000W/m2 lichtintensiteit) weergeeft. In de praktijk zult u deze omstandigheden helaas nooit halen, omdat Nederland eenmaal geen zonnig land is. U kunt echter wel degelijk dingen doen om óók in Nederland het maximaal haalbare uit uw zonnepanelen te halen. Hier bespreken we diverse factoren die van invloed zijn op de opbrengst van de panelen. Houd hier bij het kopen van zonnepanelen rekening mee!

    Temperatuur

    Veel mensen denken dat een zonnepaneel bij hoge temperaturen beter presteert. Het omgekeerde is echter waar. Omdat de geleidbaarheid van halfgeleiders bij toenemende temperatuur toeneemt (de elektronen worden mobieler), wordt het makkelijker voor elektronen om gaten elders in het materiaal weer op te vullen. Omdat dit de elektrische balans in de cel verbetert, valt het elektrische veld bij de grenslaag weg, waardoor de lading niet meer goed gescheiden kan blijven. Het resultaat is een dalende spanning tussen de twee lagen. Dit effect wordt in in een figuur op de site geïllustreerd.

    Dit artikel is niet van mij afkomstig. Daarom toon ik slechts een deel van het artikel en link ik direct naar de originele bron.

    http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/

  • Jan

    Vooral die tweede is een goeie site.

    Sandra moet dan wel speciaal kijken onder het kopje ‘Napkollektoros rendszerek’.

    Zij wil immers water verwarmen met behulp van de zon.

    Groet,

    Jan

  • Herald

    Wat effectief is bij een hoge temperatuur om Sedum op je dak te doen en daarbovenop de zonnepanelen. Sedum koelt in de zomer en verwarmt in de winter de panelen. Verder is het natuurlijk een goede isolator voor je dak.

  • Jan

    Hallo Herald,

    Ik had er nog nooit van gehoord maar het idee wordt inderdaad toegepast. Voornamelijk op platte daken.

    Hier http://www.zinco.be/referenties/extensief/sedumtapijt.html heb je voorbeelden.

    Behalve rendement verhogend is het nog mooi ook.

    Groet,

    Jan

  • Boebes

    Het is mijn stellige overtuiging dat juist het UITSTELLEN van een investering in zonne energie onrendabel is.

    De huidige prijzen van hoogwaardige chinese PV (photovoltaische) panelen zijn dusdanig dat deze zichzelf al binnen 5 jaar hebben terugverdiend (bij zelfmontage).

    Dat betekent bij een technische levensduur van 30 jaar dat je 25 jaar gratis electriciteit hebt. Bij de stijgende prijzen voor kWh van de laatste jaren heb je dubbel voordeel.

    Dat voordeel krijg je bij de huidige rente never nooit nie bij mekaar gespaard op je spaarboekje…

  • Boebes

    Interessante toepassing!

    Ik heb de combi nog niet eerder gezien. Wel alleen de sedumdaken i.v.m. isolerende werking.

    Sterven de sedumplanten dan niet af onder de zonnepanelen i.v.m te weinig zonlicht?

  • 1daandaan1@gmail.com

    ``Als je een meter hebt met draaischijf gaat deze gewoon terug draaien ``

    waar heb je dat gehoord??

    dit is klink klare onzin….