Zonnepanelen

  • Sandra

    Graag wil ik weten hoe het anno 2012 zit in Hongarije met zonnepanelen of iets in die richting.

    Zijn er mensen onder ons die hiermee ervaring hebben?

    Zowel negatieve als positieve reacties zijn van harte welkom omdat ik het een hele klus vind om dit uit te zoeken.

    Ook ontvang ik graag bedrijven/adressen waarover men tevreden is zodat mijn zoektocht een stuk kan worden ingekort.

    Dank.

    Sandra

  • Gepa

    Hallo Sandra,

    Ik denk dat je in de buurt van Szigetvár woont en ik weet ik iemand in de buurt van Dioszpusta die het aan het uitzoeken is. Hij heeft momenteel nog geen internet. indien je belangstelling hebt geef een seintje en ik kan je zodra ik terug ben in Hongarije in contact brengen.

    Er is al eens eerder over geschreven en misschien kun je hier wat mee, bijna onderaan. Even bij zoeken en je komt heel wat tegen.

    http://hongarije.startpagina.nl/prikbord/read.php?915,15126355,15187494#msg-15187494

    http://hongarije.startpagina.nl/prikbord/read.php?915,14841112,14865372#msg-14865372

  • Sandra

    Hallo Gepa,

    Wij hebben een woning in Somogy, ik weet niet waar de plaats ligt waarover jij het hebt daarvoor ben ik nog niet thuis genoeg.

    Ik ga zeker de sites eens goed bekijken.

    Ja, graag laat me even weten als er meer onderzoek is gedaan.

    Groetjes,

    Sandra

  • stier2001

    Ik zou het niet weten

    Maar een paneel of 3 leverd ongeveer 500 Kwh per jaar op als je dak op het zuiden ligt

    Wij hebben een huis in Somogygeszti en ik ben van plan om daar 4 panelen te plaatsen

    Ik ga het gewoon doen en dan proberen om gelijk uit te komen

    Als je een meter hebt met draaischijf gaat deze gewoon terug draaien

    Als je opzeker wil spelen dan moet niet negatief meterstanden krijgen maar gewoon een beetje overhouden

    Gr. Gert

  • Sandra

    Maar waarop heb jij de keuze van je panelen bepaald, dus waarop heb je specifiek evt gelet?

    Heb je ze in Hongarije gekocht of neem je ze mee vanuit Nederland?

    Groeten,

    Sandra

  • stier2001

    Hoi Sandra

    Ik ben hier al een jaar mee bezig en nu hebben we een installatie hier in nederland op het huis liggen

    Met een rendament van een procent of 10

    Waar ik opgelet heb is dat je spaargeld niets meer opleverd en dat de energie steeds duurder wordt

    ik weet niet wat jou of jullie gebruik is in Hon

    Ik weet wel dat het geld opleverd

    Gezien 10 jaar garantie en tot 25 jaar gegarandeerd 80 % productie van de panelen

    Terug verdientijd van de installatie is hiet in NL nu een jaar of 7

    Ik neem ze mee uit Nl

    en monteer ze zelf

    Ik kan ze jou ook leveren is geen probleem

    Gr. Gert

  • Marie Jolaine

    Hallo Sandra, ik heb maar even alle berichtjes afgewacht om te reageren. Ik zou ze inderdaad vanuit Nederland meenemen, maar laat (als het voor huisverwarming en electra is) je goed voorlichten het gaat om de m3 inhoud van je huis. Ik heb hier door een bedrijf uit Pécs gevraagd met vloerverwarming mijn huis te verwarmen en zomers dat warme water te gebruiken om mijn zwembad te verwarmen (des te eerder kan je zwemmen) ze hadden er totaal geen verstand van , blijkt achteraf en hebben maar wat gedaan. Hebben wel de vloerverwarming goed aangelegd maar alleen 3 zonnecollectoren en géén zonnecellen (voor electra) al twee jaar lang liggen nu drie zonnecollectoren op het huis eigenlijk te niksen want 3 was veel te weinig om een boiler van 300 liter heet te krijgen. Uiteindelijk ben ik na veel trammeland toch maar over geschakeld op Primagaz met een Vissmann ketel maar mijn opzet twee jaar geleden met het bouwen van een nieuw huis was ZÓLDENERGIE of te wel groene energie. Ik vertrouw al die verhalen van hier niet meer, Nederland heeft veel meer ervaring hiermee en het idee van Stier is zo gek nog niet. In Hobol (bij Szigetvár) staan wat huizen met zonneenergie misschien daar eens gewoon aanbellen en vragen????? Veel succes

    Marie Jolaine

  • Diadal

    Wij hebben 400Wp op het dak liggen. Opbrengst hier is aanmerkelijk lager dan in Nederland. Panelen warmen hier meer op en dit heeft een negatief effect op de opbrengst. Vandaag is het koeler dan twee dagen geleden en de maximaal geregistreerde opbrengst is dan ook meer dan 55 Watt hoger (= +25% tov eergisteren ). Totale productie bedraagt op dit moment 12KWu/week.

    De panelen liggen onder 45 graden en ZZW. Opbrengst zal dus gaan toenemen als de zon lager komt te staan, iets wat nu al meetbaar is.

    Dat ‘ze het doen, ook als de zon niet schijnt’, is onzin. Een zonnepaneel heeft direct zonlicht nodig en bewoking of mist zal de opbrengst direct negatief beïnvloeden.

    Ik heb meerdere malen gehoord dat er toestemming van de leverancier nodig zou zijn voor het aansluiten van zonnepanelen op het net, maar heb hier geen officiële informatie over. Bij een eventuele plaatsing van een grote Wp-installatie is het inwinnen van informatie hierover wel zinvol.

    Groet,Diadal.

  • Sandra

    Wat vind ik het fijn zeg dat er zo snel al reacties komen, ondanks dat er meer haken en ogen aanzitten dan ik in de eerste instantie dacht.

    Wij verwachten de sleutel in aug. dit jaar, het betreft een bestaand huis wat compleet word gerenoveerd op dit moment. Wij behouden de steenspekkachels maar zoeken zeg maar ideeën voor het verwarmen van de buitendouche, toekomstig zwembad en ik weet het even niet of er nog iets bij gaat komen buitenshuis zeg maar.

    Met vriendelijke groet,

    Sandra

  • Marie Jolaine

    aan Jan: met betrekking tot Sandra

    je gaat voorbij aan het probleem van Sandra en 3 jaar geleden is er met de bouw van mijn huis wel degelijk rekening gehouden met goede isolatie en duscussiepunten met de installateur en de EON. Subsidies waren (toen) niet mogelijk en terugkopen van electra deed de EON niet. De bouwkundig ingenieur die

    dit allemaal voor mij heeft berekend etc en met de bouwer de isolatie heeft geregeld is “Orosz Árpád” Épitömérnöki BT ekl.épitömérnök okl.szakmérnök épitésügyi szakértö inschr. nr. Esz-SZ T-T.GT-korl-02/0104 en hij zit in Pécs 7635 Góya dülö 54. Maar de uiteindelijke uitvoering deugde van geen kant, aannemer ging zijn eigen gang..

    Maar dat is voor Sandra niet ter zake doende.

    Sandra:

    Ik zou het van hieruit via Hongaarse bedrijven nog niet vertrouwen.

    En laat je niet verleiden tot mooi beloften van hier werkende bedrijven, ga eventueel met een offerte en uitvoerende werkzaamheden-voorstel naar een Nederlands

    bedrijf voor een Nederlandse uitleg.

    Mijn raad was alleen omdat, een als het achteraf inderdaad malafiede werklui zijn geweest je niet kan zeggen had iemand mij maar gewaarschuwd.

    Ik heb uiteindelijk, omdat ik geen houtkachel wilde (de bomen in Hongarije zijn een keer op met het kappen met deze snelheid) voor Primagaz gekozen, een waterput laten graven voor grondwater want een zwembad van 60 m3 wil wel drinken en de tuin sproeien auto wassen, dus het water probleem is ook opgelost, maar de stroom zal ik toch van de EON moeten afnemen.

    Sandra laat je goed voorlichten en ga niet af op “ervaringen” van hier wonende mensen die het altijd beter weten. Stier 2001 had een goed idee.

    Veel sterkte en succes

    Marie Jolaine