Je voelt je blijkbaar aangesproken terwijl ik het helemaal niet over jou had hoor.
Dit prikbord draait niet enkel om Dolma!
''Ik neem ook aan dat jullie geen producten in huis hebben die in China of andere lage loon landen gemaakt worden. Jullie kleding, telefoons, TV's etc zijn echte Europese producten. Liefst Nederlandse producten. Jullie betalen daar graag het dubbele voor. Zo neen, dan is jullie verontwaardiging wel erg selectief.''
Wat probeer je hiermee precies te zeggen?
Als Nederlandse bedrijven niet kunnen concurreren met China, hebben ze dan volgens het vrije markt principe wel bestaansrecht?
Hebben bedrijven lage loon landen nodig om te kunnen concurreren in de vrije markt?
Kan het zijn dat lage loon landen bewust ‘klein’ worden gehouden zodat er meer verdient kan worden in de vrije markt?
Is het reëel te noemen dat lage loon landen niet tot economische ontwikkeling komen door het gesubsidieerd dumpen van overschotten op de wereldmarkt?
Zou er niet veel minder ontwikkelingsgeld nodig zijn als deze werkelijk werd gebruikt om een lage loon land op de been te helpen?
Weet jij hoeveel geld er van de ontwikkelingssamenwerking er werkelijk word gebruikt om het land te helpen en hoeveel er gaat naar de multinationals (inc. oorlogsindustrie).
Kun jij het principe van ‘vrije markt’ nader uitleggen, als jij beperkingen wilt opleggen in de keus van aanschaf van bepaalde artikelen?
Hoeveel Nederlandse producten worden er nog daadwerkelijk in Nederland gemaakt?
Ben je het met mij eens dat de zegswijze " geef ze een hengel, leer ze vissen en ze hebben iedere dag te eten'', inmiddels is veranderd in:'' Wij vissen hun viswaters leeg en vervolgens geven we subsidie aan een bedrijf wat ter plaatse hengels gaat maken''?
De auto-industrie is wel het mooiste voorbeeld van hoe het niet zou moeten, alleen Amerika betaalde al meer dan 25 miljard dollar aan een industrie die meer bezig is met het binnen harken van subsidie dan met vernieuwing en verbetering.
Nog een voorbeeld, vers van de pers:
''Daniel Vasella, president-commissaris bij Novartis, krijgt na zijn vertrek komende zes jaar 72 miljoen Zwitsers frank (58 miljoen euro) uitgekeerd.'' http://www.telegraaf.nl/incoming/21302834/__Miljoenenbeloning_farmareus_Novartis_wekt_woede__.html
Je moet eens googlen en uitzoeken hoeveel subsidie deze bedrijfstak krijgt toebedeelt.
En dan durven ze ‘het volk’ te vertellen dat de zorg onbetaalbaar is en dat een vrije markt en privatisering zaligmakend is.
En ja, daar heeft dit figuur problemen mee en ik ben dan ook zeer benieuwd met welke argumenten dit goed te praten is.
Groet,Diadal.
Hallo Diadal,
Op de bonus van Novartis had ik ook al de nodige kritiek geleverd. Helaas is dat allemaal verwijderd.
Ik had een linke naar deze http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/07/ophef-over-vertrekpremie-topman-novartis.xml pagina geplaatst.
Maar volgens Zelande krijgt dit bedrijf geen subsidie, althans niet uit het EU gebied.
Mijn punt was dat jullie (jij en Zelande) de problemen in Nederland (de bejaarde had je het over) in verband brengen met subsidie die aan Hongarije wordt verstrekt.
Dat verband is er echter niet.
En als je dan zo'n problemen hebt met inkomensoverdracht naar Hongarije dan zul je ook wel problemen hebben met inkomensoverdracht naar de rest van de wereld.
Dan is de link met ontwikkelingssamenwerking zo gemaakt en ook met goedkope producten uit China.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je enkel van de voordelen van lage lonen landen wilt profiteren zonder dat daar iets tegenover staat. Wel dan?
Afgezien van het feit dat de bonus voor Vasella buitenproportionaal is, blifft het wel een feit, dat de gemeenschap hier niet voor opdraaid.
Als ik dan ander berichten lees, dat b.v. een SNSReaal, door totaal mismanagment van enkle personen, met een extraordinair salaris, door de
Nederlandse gemeenschap moet worden opgvangen, is hier 3,5 MILJARD mee gemoeid, plus natuurlijk de naweeen.
Dit is 500 x zoveel als de bonus van Vasella, welke ook nog over enkele jaren is verdeeld.
Dat we dagelijks kunnen lezen dat overheden en semieoverheden, het geld uit het raam smijten, en telkens weer de burger hier voor laten bloeden, staat in geen vehouding tot Vasella.
''Mijn punt was dat jullie (jij en Zelande) de problemen in Nederland (de bejaarde had je het over) in verband brengen met subsidie die aan Hongarije wordt verstrekt.
Dat verband is er echter niet.''
Ten eerste heb ik helemaal geen problemen met het verstrekken van subsidie aan Hongarije, ik heb het duidelijk over sponsoring van multinationals gehad.
Het geld, dat door Brussel wordt uitgegeven is of belastinggeld of geld uit een oplopende staatsschuld, beide komen ten laste van de belastingbetaler.
''Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je enkel van de voordelen van lage lonen landen wilt profiteren zonder dat daar iets tegenover staat. Wel dan?''
Nogmaals:
Wanneer je in Hongarije de veeteelt om zeep helpt door regelgeving en gesubsidieerde dumping van producten die deze markt vernielen, dan creëer je een lage loon land en een oplopende werkeloosheid.
Als je deze sector financieel had geholpen dan had je blijvende werkgelegenheid kunnen creëren. Deze concurrentie zou natuurlijk wel problemen hebben opgeleverd voor oa Nederland en Duitsland en dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat voor deze ‘oplossing’ gekozen is. Dat dit wordt goedgemaakt door een multinational subsidie te verstrekken is natuurlijk een lachertje, vooral als de Hongaarse regering zo ongeveer 8 jaar de loonkosten van deze locatie voor zijn rekening neemt. Dat het betreffende bedrijf na deze periode weer een andere locatie gaat opzoeken is bijna zeker.
Groet, Diadal.
Subsidie voor de opwaardering van een klein vliegveld kun je moeilijk sponsering van multinationals noemen. Ook niet als een multinational gebruik maakt van dat vliegveld.
Ook de veeteelt sector in Hongarije wordt financieel geholpen. Helaas zijn de resultaten onvoldoende omdat men hier onvoldoende kennis in huis heeft.
Daarom is goede scholing van levensbelang.
Beste Diadal,
Je spreekt duidelijk mijn taal, maar Vasella b.v. heeft geen invloed op de prijs van de medicijnen.
Trouwens, Vasella heeft afstand gedaan van de uitbetaling van 72 miljoen CHF, maar wellicht worden de medicijnen hierdoor ook niet echt goedkoper.
Als we alle “subsidies” en “fraude” binnen de EU samentellen, dan is 72 miljoen van Vasella een heel klein druppeltje op een heeeele grote gloeiende plaat.
Als dan een SNS Reaal met 3,7 MILJARD van de belastingbetaler moet worden overgenomen door de staat der Nederlanden, terwijl een groot aantal “beleggers” onteigend worden, leg mij dan maar eens uit waar al dit geld dan wel naar toe gesluisd wordt.
Als in het budget van de EU voor de periode van 2014 tot 2020, een slordige 6 miljard beschikbaar is voor bestrijding van de werkloosheid, en Neelie Kroes voor “digitaal” een budget wenst van meer dan 8 miljard in die zelfde periode, dan moet men toch toegeven dat een en ander een beetje uit de rails begint te lopen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?