Waarde bepaling woning

• Ger2

.

• Karel Stromph

Maar je moet het wel opgeven en als de NL fiscus vindt dat er een verschil is tussen de Hu belasting en de Nederlandse zal het verschil opeisen. Komt vrijwel niet voor maar dat IS WEL de gang van zaken.

• WILAN

Hallo allemaal, hartelijk dank voor uw reacties. Deze reacties roepen bij mij weer vragen op. Om het overzichtelijk te houden zal ik ze stapsgewijs behandelen.

1) Een tip aan Ger2. Neem me niet kwalijk dat ik je dit zo publiekelijk vertel maar ik zou het niet prettig vinden als ik in een discussie betrokken zou worden. Ofwel lijkt het mij verstandig geen namen te noemen van mensen in een reactie op de vraagstelling. Het komt bij mij wat dwingend over om te moeten reageren.

2) Ko, je noemt twee keer een koersdatum, wat is hier de reden dat je de koers opgeeft ? Mocht het gelden voor de aankoop is het dan niet beter de koers van de aankoop datum te nemen.

3) Karel, APEH is denk ik een onderdeel van de Hongaarse belastingdienst en je kunt m.b.v. een tool op de computer de waarde van je huis vaststellen. Natuurlijk een Hongaarsprogramma. Of heb ik de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Ten aanzien van het aangeven in box 3 in Nederland heb ik me laten vertellen dat je van de waarde van je huis het consumptieve krediet af mag trekken en als je dan onder een bepaalde waarde blijft (Was 40.000,00 euro) dan hoefde je geen vermogens belasting te betalen. Dit zal ik navragen bij mijn belastingconsulent.

Nogmaals bedankt voor jullie reactties.

• mart@interware.hu

B)-

• Karel Stromph

Wilan,

Ad 3, herhaal ik mijn woorden en ook die van Ko. Je krijgt VRIJSTELLING wat ook de waarde is. Dus erg interessant is de (exacte) waarde niet. Kijk maar: hier is een voorbeeld

De koers gebruik je van 31-12-2012, of nog beter de gemiddelde van 2012, maar zo ver hoef je niet te gaan.

Je geeft overigens zelf de waarde op, maar de meest steekhoudende is je APEH aanslag, en deze is toegankelijk voor onze fiscus.

Konsumptief credit mag je helemaal niet aftrekken. Het gaat om een tweede huis, (dus niet om je hoofdverblijfplaats), dan mag je niets aftrekken, maar het hoeft ook niet omdat je vrijstelling krijgt. Dus waarom al die moeite als het overbodig is?

Je moet het wel aangeven (de fiscus wil het wel weten, en ook de Nederlandse Bank=wil weten welk kapitaal in het buitenland ligt).

Groet, Karel

• Ko

Wilan,

Ik ging er vanuit dat je het huis onlangs gekocht hebt, vandaar mijn waardebepaling aankoop + verbouwingskosten.

Bij langer eigendom kan je inderdaad met corrigerende factoren te maken krijgen zoals genoemd: zigeuners maar de

woning zou ook in een z.g. leegloopdorp kunnen staan.

Reden van koerscorrectie is - uitgaande van de aangifte van 2012 - dat de op te geven waarde per 1-1-2012 is en hierbij hoort

de koers van 31 december 2011, aannemende dat aankoop c.q. waarde of eventuele verkoop in Huf gaat en niet in Euro's.

Aankoop kan eventueel in Euro's maar ik denk dat de verbouwingskosten locaal betaald zijn.

Bij ongunstig koersverloop zou je het standpunt in kunnen nemen van koers op moment van verlening van de dienst.

Denk niet dat het een discussiepunt met de fiscus kan worden - zie laatste alinea.

Karel - Box 3 is in dit geval onroerend goed en schulden zijn wel aftrekbaar anders geef je een te hoog vermogen op - de

electronische aangifte houdt automatisch rekening met een niet aftrekbare drempel.

Ben geen fiscalist - vertel alleen hoe ik het doe, wellicht zijn er nog andere redeneringen/mogelijkheden.

Waarde/resultaat blijft altijd nihil voor de vermogensrendementsheffing.

Groeten, Klijs

• Karel Stromph

Ko,

De peildatum voor je jaarijkse aangifte is 31-12, dus neem je ook de koers van DIE dag.

De kosten en schulden ZIJN AL verrekend in de APEH aanslag (dus aankoopprijs minus kosten, ook de renovatiekosten, maar niet de upgrade - dus wel de reparatie van het dak, maar niet de aanbouw van een zwembad), en dat mag je dus niet 2x doen, door in je Nederlandse aangifte het van het APEH bedrag (opnieuw) af te trekken. De APEH is AL netto-netto.

De NL fiscus kent slechts één munt = €, dus de Forint speelt helemaal geen rol ……. zodra je het eenmaal tegen de koers van 31-12 hebt omgerekend. Alleen de reparaties zouden tegen de koers van de datum van de uitvoering berekend kunnen worden, maar IK HERHAAL, die ZIJN al af in je APEH aanslag. Dus die mag niet voor een tweede keer opvoeren.

(het zou best eens kunnen, dat je vergeten hebt de APEH de kosten op te geven, waardoor je op basis van de blote aanschafsprijs woordt aangeslagen, maar je kan dit nier repareren door in je NL aangifte de kosten alsnog op te voeren, je kunt het WEL proberen en moet kunnen staven).

Maar weer eens herhaald dit heeft allemaal geen strekking omdat je toch vrijgesteld wordt.

Groet, Karel

• Ko

Hoi Karel,

Om niet iemand op het verkeerde been te zetten: Aangifte IB 2012 Box 3 - Onroerende zaken - op te geven waarde 2e woning is waarde per 1-1-2012.

Valt niet over te discusseren - download de aangifte maar.

Heb zelf geen idee hoe het met de APEH zit.

Locale lasten 2010 Huf 3.000 betaald, 2011 en 2012 Huf 7.000 - meer als verdubbeld maar een schijntje vergeleken met de OZB hier.

Geen idee of het een fixed bedrag per woning is of afkomstig van gegevens van de APEH.

Iemand een idee hoe dit werkt?

Hoorde net dat de locale lasten dit jaar weer omlaag gaan naar Huf 5.000 en dat je de APEH alleen opgave hoeft te doen als een een groot

stuk land hebt. Je kent de uitdrukking: Als ik lieg, lieg ik in commissie. Weet wel dat mijn bron heel goed op de hoogte is van alle regels daar.

Groeten, Klijs

• Karel Stromph

Ko,

Correct, de fiscus heeft onlangs een jaarsprong gemaakt. Ik was enorm verbaasd daarover. Eigenlijk maakt het niets uit, behalve in uitzonderlijke, specifieke gevallen. Maar het fiscale jaar eindigt toch wel op 31-12.

Wat de APEH aangaat (ter zake van de waarde) betreft het de overdrachtsbelasting. Daarin is de WAARDE aangegeven, die kun je gebruiken.

Kun je hier opgeven hoe die AANSLAG ad Ft. 3.000, dan wel Ft. 7.000 heet? Wat staat er bovenaan? Nu is het zo, dat in Hongarije een z.g.n. “Gyarapodási adó” bestaat, dat is belasting over de “meerwaarde” bij verkoop (van wat dan ook). Deze belasting in het VERSCHIET mag de NL fiscus je huis, dáár, niet voor Box 3 belasten. Immers, dat zou dubbele belasting (im Voraus) met zich te weegbrengen. Vandaar die vijstelling.

De APEH heft overdrachtsbelasting en de overdrachtsprijs is de fixed waarde. Tussentijdse prijsverhogingen incalculeren is overbodig, omdat de Hu fiscus bij de aanslag van de “meerwaardebelasting” (ooit bij ons meloriatierecht) zijn deel krijgt. Stukken eerlijker dan onze OZB. Zodra je je huis verkoopt in Hu, zal de fiscus de nieuwe eigenaar aanslaan voor de nieuwe overdrachts-belasting (dus op basis van JOUW verkoopsprijs) en daaruit rolt het bedrag van het eventuele “meerwaardebelasting”. Maar ook hiervoor bestaan er moderaties. Ik geloof dat je na 5 jaar verkoop bevrijd bent van deze belasting. Weet niet zeker. Maar helaas zul je (dan) daarover IB in NL moeten betalen (omdat het je 2e huis is).

De APEH werkt met de kadasters, dus heb je nauwelijks invloed op haar verrichtingen.

Groet, Karel

• Jan

De lokale lasten hebben niet zoveel met de waarde van de woning te maken in Hongarije.

Wij hebben in dit dorp drie percelen. Een perceel van 1100m2 met huis, een perceel van 1100 m2 zonder huis en een perceel van 3600m2 met vervallen huis.

Voor ieder perceel betalen wij 8.000 forint per jaar an de gemeente. Met de aankoopwaarde wordt in het geheel geen rekening gehouden.

Wij hebben ook nooit een opgaaf gehad van de APEH van de waarde van de woning.

Voor box 3 is de waardeleildatum 1 januari. Eerst was dat het gemiddelde van de waardes van 1 januari en 31 december.

Verder is bepalend het belastingverdrag tussen Nederland en Hongarije. Het waarom een regeling is zoals ie is valt daar ook wel uit te destileren.

Groet,

Henk