Waarde bepaling woning

• WILAN

Beste prikbordvolgers,

Graag zou ik de waarde willen laten bepalen van onze tweede woning in Hongarije voor de belastingaangifte in Nederland. Niet dat wij zo graag belasting willen betalen maar wel willen voorkomen dat wij later vorderingen krijgen.

Alle suggestie, tips en ideeën betreffende dit onderwerp zijn welkom. Onze woning staat in de omgeving van Kecskemét.

Mogelijk is er ook informatie over de belastingen voor de woning die in Hongarije van toepassing zijn.

Bij voorbaat dank,

WILAN

• mart@interware.hu

Om de waarde vast te stellen kan je de woning gewoon laten taxeren.

een erkende taxateur heet in het Hongaars , értékbecslő , even zoeken op google en je kan zien hoeveel dat kost en waar je zo iemand vind.

succes, Mart

• Ger2

.

• Ko

Extra kosten maken voor taxatie niet nodig.

Aankoopprijs + eventuele verbouwingskosten opvoeren in Box 3 minus

eventueel aangegane leningen. Huf omrekenen tegen ECB-koers ultimo 2012 = 292,30

Bij vrijstelling en verminderingen de vraag: “Aftrek om dubbele belasting te voorkomen” aanvinken

en in het volgende scherm bij Box 3 vrijstelling vragen bij: "Buitenlandse onroerende zaken waarvoor u vrijstelling van

Inkomstenbelasting wilt."

Doe het al jaren zo, is mogelijk omdat over de woning ook lokale lasten in Hongarije betaald moeten worden.

Succes,

Klijs

• Jan

Wij hebben wel eens een waardebepaling laten maken. De waarde kwan zelfs nog iets boven de vraagprijs uit. 5%.

Er wordt vergeleken met drie recent verkochte objecten. Je krijgt een waarde van de grond en een waarde van de opstal.

Vervolgens wordt nog de executiewaarde opgegeven.

Groet,

• Karel Stromph

De waarde van je huis wordt bepaald door de NL fiscus door de (basis van de) APEH overdrachtsbelasting. Je dient het adres in je aangifte op te geven: onze fiscus gaat daarmee naar de Hu fiscus. Daarna wordt er een schatting gemaakt, hoeveel het vandaag zou opbrengen. De waarde geef je zelf aan dus verminder je de prijs met de kosten (ja ook met de APEH aanslag).

Overigens krijg je hiervoor WEL een vrijstelling bij je vermogen, om dubbelaanslag te vorkomen (ook al is er geen onroerend goed belasting in Hu). Dus het wordt WEL bij je vermogen geteld maar even later - na de bepaling van je belasting wordt het bedrag (1,2%) over deze waarde weer afgetrokken. Pagina 7 (???) aangifte “Af: vrijstelling buitenlands inkomen Boix 3”. Let op, dit gaat om je fictief inkomen over je buitenlands vermogen". Heb je direct inkomen (verhuur), dan moet je die apart opgeven.

Succes ermee, Karel

Ik zie dat Ko mij al voor was, het is de zelfde strkking met andere woorden.

• Jan

Die lokale lasten in Hongarije moet je zien als een soort OZB. Niet als een soort inkomstenbelasting.

Van de andere kant is de heffing van belasting over inkomen uit onroerend goed gelegen in Hongarije voorbehouden aan Hongarije.

Ik weet dus niet hoe dat bij een eventuele controle uit zal pakken. De moeite van het uitzoeken waard.

• Ko

Sorry - verkeerde koers - moet 31-12-2011 zijn = 314,58

• Jan

Hallo Karel,

Verhuurobrengst is, conform het belastingverdrag tussen Nederland en Hongarije, belast in Hongarije en niet in Nederland.

Zie hier http://wetten.overheid.nl/BWBV0002405/geldigheidsdatum_29-01-2013#VertalingNL het verdrag.

• Karel Stromph

Ko en ik wel.

Je krijgt dus vrijstelling en dan is de exacte waarde niet relevant.

Maar ik herhaal, onze fiscus kan het zo opvragen van APEH, en omdat er toch vrijstelling volgt - over elk bedrag - is het exacte bedrag niet relevant.

Groet, Karel