Beste allemaal.
Er is inmiddels al veel gezegd over wel of niet zonnepanelen. De werkelijke cijfers van NL zijn dat je, de investering in 7 jaar terug hebt verdiend. Daarna heb je dus “gratis” stroom.
Dus een bewering dat het geen zin heeft, lijkt mij onjuist. De bewering dat de stroommeter met het wieltje niet achter zal draaien, lijkt mij ook niet juist. Tenminste ik lees heel duidelijk dat dit wel gebeurd bij meer productie dan het eigen verbruik.
Wat betreft de zonne uren is er in HU meer productie te halen dan in NL. Helaas is het juist dat opwarming van de zonnenpanelen een nadelig effect heeft.
Daar zijn weer oplossingen voor, zoals geforceerde koeling of combinatie van warmwater met zonnepanelen. Dit laatste is iets wat nog in ontwikkeling is.
Voor de rekenaars onder u: Stel dat je niet alle maanden van het jaar in je huis in HU woont, dan kan je met een veel kleinere Zonnepanelen installatie volstaan.
Dit komt omdat je hele jaar opbrengst hebt en maar een deel van het jaar stroom verbruikt.
Daar staat dus tegenover dat wanneer je een Zonneboiler gaat plaatsen je min of meer het hele jaar warm water krijgt, maar beperkt gebruikt. Hier is dus het rendement veel slechter.
Zonneboiler zijn voor warm water goed bruikbaar in landen weer de temperaturen veel hoger is dan in NL, BE. Kijk naar landen als Spanje, Griekenland enz. Dus waarom niet in HU?
Groeten o Filos