Hallo Jan,
De panelen produceren alleen bij direct zonlicht.Alle zonuren daarvoor en daarna dragen niet bij aan de opbrengst.
Vorig jaar waren de panelen nog horizontaal opgesteld en produceerden toen, rond het middaguur en dus de ideale invalshoek, slechts 200 Watt/max.
Vandaag gaf de meter een max aan van 275 Watt en dit onder een hoek van 45 graden. Gezien het toch wel opmerkelijke verschil met eergisteren kan ik niet anders concluderen dan dat de temperatuur van de panelen een groot effect heeft op de opbrengst.
Wij woonden in Nederland in het noorden (vlak tegen de waddenzee en meer zonuren dan het gemiddelde), de panelen waren daar op het zuiden gericht en er stond daar bijna altijd een wind uit het zuidwesten (koeling?). Ik heb daar regelmatig een piek gehaald van 420 Watt.
Ik kan hier alleen maar ervaringen delen die ik met deze panelen heb opgedaan en heb geen idee of een nieuwere generatie panelen hier minder gevoelig voor is. Overigens wordt rendementsverlies door warmte door geen enkel leverancier aangegeven.
Hier wat meer info:
''Met name in warmere landen is het van belang te kiezen voor een zonnepaneel met een lage temperatuurcoefficient. Deze waarde geeft de gevoeligheid van het zonnepaneel voor temperatuurvariaties weer; hoe lager, hoe beter. In Nederland maakt het nauwelijks uit, maar een zonnepaneel op basis van monokristallijn silicium presteert met -0,4%/°C net iets beter dan een zonnepaneel op basis van polykristallijn silicium (-0,5%/°C). Wat in de toekomst wél uit gaat maken, is het feit dat zonnecellen op basis van amorf silicium een gevoeligheid hebben van slechts -0,15 tot -0,25 %/°C.
(Bron:http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/)
Groet,Diadal.