Zonnepanelen

• Marie Jolaine

Hallo Sandra, dat wordt een wisselwerking van energie. Als je het wil bundelen denk dan aan mijn eerste reactie dat je behalve zonnecollectoren ook zonnecellen nodig hebt, die absorberen nl ook de UV stralen zodat ook met minder zonneschijn je toch “daglicht”: dus UV stralen vangt. Nogmaals laat je goed voorlichten zeker

als je van een bestaand pand uit moet gaan.

groeten Marie Jolaine

• Marie Jolaine

sandra mijn email is marjolijnvanbergeijk@gmail.com

• Diadal

Hallo Jan,

De panelen produceren alleen bij direct zonlicht.Alle zonuren daarvoor en daarna dragen niet bij aan de opbrengst.

Vorig jaar waren de panelen nog horizontaal opgesteld en produceerden toen, rond het middaguur en dus de ideale invalshoek, slechts 200 Watt/max.

Vandaag gaf de meter een max aan van 275 Watt en dit onder een hoek van 45 graden. Gezien het toch wel opmerkelijke verschil met eergisteren kan ik niet anders concluderen dan dat de temperatuur van de panelen een groot effect heeft op de opbrengst.

Wij woonden in Nederland in het noorden (vlak tegen de waddenzee en meer zonuren dan het gemiddelde), de panelen waren daar op het zuiden gericht en er stond daar bijna altijd een wind uit het zuidwesten (koeling?). Ik heb daar regelmatig een piek gehaald van 420 Watt.

Ik kan hier alleen maar ervaringen delen die ik met deze panelen heb opgedaan en heb geen idee of een nieuwere generatie panelen hier minder gevoelig voor is. Overigens wordt rendementsverlies door warmte door geen enkel leverancier aangegeven.

Hier wat meer info:

''Met name in warmere landen is het van belang te kiezen voor een zonnepaneel met een lage temperatuurcoefficient. Deze waarde geeft de gevoeligheid van het zonnepaneel voor temperatuurvariaties weer; hoe lager, hoe beter. In Nederland maakt het nauwelijks uit, maar een zonnepaneel op basis van monokristallijn silicium presteert met -0,4%/°C net iets beter dan een zonnepaneel op basis van polykristallijn silicium (-0,5%/°C). Wat in de toekomst wél uit gaat maken, is het feit dat zonnecellen op basis van amorf silicium een gevoeligheid hebben van slechts -0,15 tot -0,25 %/°C.

(Bron:http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/)

Groet,Diadal.

• charles.bruin

Hier even wat leesvoer met betrekking tot zonnecellen, 't laat vooral lezen dat er nogal ontwikkelingen zijn die de cellen financieel rendabeler maken.

Bij ontwikkelingen zoals deze loop je steeds achter de feiten aan, toch wil je en kun je zo'n beslissing niet uitstellen. In Duitsland staan hele weilanden vol met PV-panelen, of die binnen afzienbare tijd vervangen worden door de volgende generatie? de tijd zal 't leren.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/3178881/2012/02/14/Binnenkort-kwart-meer-stroom-uit-zonnepanelen.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/3196302/2012/02/22/Superzonnepanelen-in-aantocht.dhtml

http://www.parool.nl/parool/nl/4030/AMSTERDAM-OOST/article/detail/3193400/2012/02/21/Doorbraak-voor-zonnecel-op-dak.dhtml

• charles.bruin

Voor verwarmen van water zou ik voor eenvoudige zonnepanelen kiezen, dat is vooral met 't oog op opslag eenvoudiger te realiseren dan Fotovoltaïsche opslag.

Een heel eenvoudige installatie met zwarte leidingen op een dak geeft al een behoorlijke verwarming tegen erg weinig kosten, met dit weer heb je eigenlijk niks nodig, je kan eerder denken om de installatie ook voor koeling te gebruiken. Pjoe hé, warm hier hoor!!

De huizen in de dorpen zijn vaak gebouwd met de lange kant gericht op 't zuid-oosten, met daken onder 45 graden, dus met redelijk goede opstellingsmogelijkheid.

Succes

• Diadal

Hallo Jan,

Ik heb net even gekeken en mijn panelen doen nu nog 40 Watt, de invalshoek heeft dus direct invloed op de effectiviteit. Sterker nog, ik kan de opbrengst zien dalen terwijl ik er bij sta.

De periode dat er werkelijk stroom van enige betekenis wordt geproduceerd is dus ongeveer 10 uur p/d. Het gaat dus over het aantal zonne-uren tussen 08:00 en 18:00.

Het effect van de extra zonuren, in het genoemde tijdsbestek, wordt teniet gedaan door de hogere temperaturen.

Ik had ook verwacht dat de opbrengst hier (veel) hoger zou zijn dan in Nederland, maar dit bleek dus in de praktijk een tegenvaller te zijn. Nu de panelen op het dak liggen ( een gunstiger hoek in de nazomer en winter en koeler weer), kan de jaaropbrengst toch nog gaan meevallen.

Groet,Diadal.

• Jan

Iedereen geeft hier maar aannemers de schuld van alle problemen.

Neen, je moet eerst zelf begrijpen wat je wilt laten doen. Je moet het concept snappen. Waarom moet het zus, waarom moet het zo.

Dat zie je ook of er dingen niet goed gaan in de uitvoeren. Het gezegde ‘bezint eer ge begint’ is hier o zo van toepassing.

Groet,

Jan

• Diadal

Uit het gegeven dat jij met zonnepanelen je huis wilt gaan verwarmen blijkt wel dat je je nauwelijks in de materie hebt verdiept.

Dan geef je aan dat je hier niemand vertrouwt om vervolgens weer te verwijzen naar inwoners van Hobol om informatie.

Staat het laten controleren van het bestek door een Nederlands bedrijf garant voor een goede uitvoering?

Nederland loopt echt niet voorop bij het winnen van natuurlijke energie, vele Nederlandse bedrijven betrekken hun materialen en kennis uit het buitenland. Overigens komt ook het geld om groene projecten te financieren inmiddels uit het buitenland.

Je geeft ook aan dat je zoveel mogelijk ‘groen’ wilt doen. Heb je enig idee wat het effect is van het oppompen van grondwater?

Ook het meebrengen van panelen uit Nederland is niet per definitie een goed idee. Als er toch panelen worden aangeschaft, moet er rekening worden gehouden met het negatieve effect van de opwarming van de panelen. Iets wat in Nederland nauwelijks een merkbaar verschil maakt.

Inwinnen van de juiste informatie is van groot belang, maar om van jezelf te zeggen dat jij de enige bent die betrouwbare informatie verstrekt?

Groet,Diadal

• eddy111

De opbrengst van de pv panelen in Hongarije is inderdaad lager dan belgie en nederland de reden is dat opwarming van de panelen zorgt voor een neerwaarts rendement. Ik kan een oplossing bieden dat het rendement gelijk is dan in belgie/nederland en mogelijk zelfs hoger.

• Diadal

Ik ben zeer benieuwd naar deze oplossing.

Groet,Diadal.