Optrekkend vocht / Lemen muur

  • johan

    Hallo Ferrie,

    Hoeveel zou dit ongeveer per meter gaan kosten.

    En geeft dit geen gevaren voor het huis als je telkens een meter weg haalt, zakt/scheurt de muur niet?

    En hoeveel km is het van jou naar lipót (tussen Gyor en Mosomagyarovar)

    Groeten,

    Johan

  • Gepa

    johan Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Ferrie,

    >

    > Hoeveel zou dit ongeveer per meter gaan kosten.

    > En geeft dit geen gevaren voor het huis als je

    > telkens een meter weg haalt, zakt/scheurt de muur

    > niet?

    >

    > En hoeveel km is het van jou naar lipót (tussen

    > Gyor en Mosomagyarovar)

    >

    > Groeten,

    >

    > Johan

    Beste Johan,

    Ik ben niet geinteresseerd in deze klus gezien de afstand tussen Lipot en Vasarosbecs circa 360 km.

    Indien de werkzaamheden goed gebeuren heeft dit geen gevolg voor de muren. Gerard kan bij mij komen kijken, want we zijn immers buren, hoe ik het bij mijn huis heb gedaan.

    Groeten

    Feri

  • Jan

    Hallo Johan,

    Dat kun je zelf ook wel. En als je niet kunt metselen dan werk je er gewoon een betonnen latei over heel de lengte in.

    Lateien kun je in alle maten kopen.

    Groetjes,

    Jan

  • Gepa

    Er zal heus wel een iemand in de buurt zijn die deze methode zou kunnen uitvoeren.

  • Gepa

    Beste Jan,

    Volgens mijn bouwervaring, en dat is heel weing wordt de latei niet ergens anders voor gebruikt.

    Een latei is een draagconstructie die dient om belastingen boven wanddoorbrekingen over te brengen op de gedeelten van de wand naast deze wanddoorbrekingen. Wanddoorbrekingen zijn bijvoorbeeld een raam of deur.

    Een latei kan zichtbaar worden gemaakt in het metselwerk door een band met verticale stenen (rollaag) te metselen boven het kozijn. Een onzichtbare latei wordt gemaakt door de gevelstenen gewoon in hun verband verder te metselen. Sterkere constructies zijn een strek en een hanenkam.

    De draagfunctie van de latei wordt door de spouwconstructie in twee delen uitgevoerd. Deze twee lateien maken geen rechtstreeks contact met elkaar, omwille van isolatie.

    De latei in het buitenmetselwerk kan een dragend L-lijn of een prefab beton latei zijn. De latei voor het binnenspouwblad is ofwel een gewapend beton ofwel een geprefabriceerde bakstenen bak waar beton wordt ingegoten.

    Tussen deze twee lateien moeten er wel de nodige vochtwerende folies worden aangebracht om het binnensijpelende regenwater terug naar buiten te leiden. Boven een latei vinden we daarom vaak open verticale voegen, ook wel open stootvoegen genoemd.

    In oudere constructies zonder spouwmuren werden lateibalken zichtbaar ingemetseld in staal of hout. De lateibalken in staal waren vaak twee vastgeboute I-profielen met daartussen een houten balk ter opvulling van de tussenruimte. Op de plaats van de bouten vinden we in de gevel kleine rozetten ter versiering.

    Wanneer de belasting en de overspanning niet te groot zijn, kunnen strekken of ontlastingsbogen dienen om de krachten over te brengen.

    Een ander woord voor latei is draagsteen of draagbalk.

  • Jan

    Hallo Gerard,

    Wat je schrijft klopt natuurlijk.

    Maar Johan is enerzijds bang dat zijn muren gaan scheuren als het werk klaar is en anderzijds moet hij nog iemand zien te vinden om het werk uit te laten voeren.

    Vandaar dat ik hem de suggestie aan de hand doe om eventueel zelf aan de slag te gaan en, als het metselen niet lukt, om dan maar het een betonnen latei te werken.

    Op zich is overigens het idee van een betonnen latei aan de buitenkant nog niet zo gek.

    Het geeft een extra, niet waterdoorlatende laag, boven de DPC of andere folie.

    Groetjes,

    Jan

  • Martin_Natasja

    Ik heb je een prive bericht gestuurd

    m vr gr

    Martin

  • Gepa

    Hallo Johan en Jan,

    Ben het gedeeltelijk met Jan eens, er zal toch wel iemand bij jou uit de buurt zijn die dit klusje zal kunnen en willen klaren. Voor een klein stukje zou Jan zijn oplossing wel opgaan, opgemerkt is wel dat lateien niet de goedkoopste oplossing is. Jammer dat ik geen foto heb van mijn buurman zoals hij het toen heeft gedaan. Uiteraard zoals Ferry al schrijft stukje bij beetje uithakken en vervangen. Ik heb geen idee wat het de door Jan voorgestelde foli enz. kost, een rol bituum leent zich als onderlaag hiervoor uitstekend, het is flexibel en goed op maat te snijden.

  • johan

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reakties.

    Ik zal als ik weer in Hongarije ben, even in het dorp, bij de plaatselijke aannemer informeren.

    Deze zal het wel uit kunnen voeren.

    Groeten,

    Johan

  • Jan

    Hallo Johan,

    Klik anders eens hier: http://www.betrouwbaarbaksteen.nl/images1/betrouwbaarbaksteen/bestanden/05-05%20Voorkomen%20en%20bestrijden%20van%20optrekkend%20vocht.pdf

    Hier is informatie over allerlei methoden te vinden.

    Groetjes,

    Jan