Optrekkend vocht / Lemen muur

  • johan

    Hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen; Johan uit NL,sinds enkele jaren een huis in Lipót(vlakbij Mosonmagyarovar)

    Ik heb jullie discussie over vocht problemen gelezen, maar heb toch nog een vraag.

    Over vocht probleem met stenen muren, heb ik niet veel kunnen vinden.

    Ons huis (van steen) heeft ook wat last van optrekkend vocht, alleen aan de binnenkant.. Nu las ik over inpregneren, kan dit ook bij steen?

    Of is de enige mogelijkheid onderste rij stenen weghalen en dan folie/dakbedekking eronder te plaatsen?

    Ik neem aan dat impregneren sneller en goedkoper is.

    Graag zie ik jullie reakties hierop.

    Groeten,

    Johan

  • klundertulp@gmail.com

    Wij hadden ook veel problemen met optrekkend vocht, ik heb 2 jaar geleden metalen platen in de muur laten slaan en de muren zijn nog steeds goed. Hierna heb ik de muren met tegellijm en halo(plastic gaas) bepleisterd de muren zijn nog steeds mooi en strak .

  • Jan

    Hallo Johan,

    Wat bedoel je met de binnenkant? Bedoel je daarmee de binnenkant van de buitenmuren of de binnenmuren?

    Groetjes,

    Jan

  • johan

    Hallo Jan,

    Ik bedoel de binnenkant van de buitenmuren, de buitenmuur is volgens mij van de gewone rode steen, alleen wat zachter dan wij in NL kennen. De muur is vrij dik, dus wel 2 stenen naast elkaar gebruikt, neem ik aan, maar geen spouw. Op de buitenkant zit een cement afwerking, soort spachtelputz, hier zie je niets aan, maar in het huis zit er gips tegenaan gestuct, en hier is op verschillende plaatsen vocht te zien/afbladeren verf/gips, tot een hoogte van ongeveer 30 cm.

    Dit is ook op een paar binnenmuurtjes, maar deze zouden we terzijner tijd een keer kunnen vervangen en het probleem gelijk oplossen. De buitenmuur is niet te vervangen.

    Ik hoop dat hier genoeg info hebt.

    Graag hoor ik een reaktie.

    Groeten, Johan

  • Jan

    Hallo Johan,

    Spouw kennen ze in Hongarije helaas niet. Dat zou veel vochtproblemen voorkomen.

    We komen al een stapje verder. Ik heb echter nog een vraagje. Zou je eens aan de buitenkant tegen de onderkant van de muren kunnen kloppen en luisteren

    of je een holle klank hoort. Als dat zo is dan is ook de buitenkant van de muren aangetast en dien je het onderste gedeelte van het stucwerk te verwijderen.

    Laat dit even weten zodat ik verder kan reageren.

    Groetjes,

    Jan

  • Idéfix

    het kunnen ook porotherm blokken zijn. Hoe oud is het huis ?

    Vanaf ca 1987 werd gebouwd met prorotherm blokken. Deze kunnen ook hol klinken neem ik aan, of heb ik het dan mis ?

  • Jan

    Dat zou inderdaad kunnen zei het dat Johan schrijft dat hij denkt dat het gewone rode stenen zijn.

    Ook bij prorotherm blokken kun je met kloppen wel horen of het stucwerk nog vast zit.

    Ons huis is ook van die blokken en ik kon vrij goed horen waar het stucwerk verwijderd en vervangen moest worden.

    Groetjes,

    Jan

    P.S. Het is overigens altijd moeilijk om van een afstand te oordelen over vochtproblemen. Als je het niet ziet kun je niet echt een goed oordeel vellen.

  • johan

    Hallo,

    Ik ben momenteel in NL, kan nu niet de buitenkant controleren.

    Het huis is al vrij oud, er zijn geen blokken gebruikt.

    Maar zo als ik begrijp zal, omdat het geen spouw kan zijn, de gehele muur aan de onderkant nat moeten zijn.

    Groeten,

    Johan

  • Jan

    Hallo Johan,

    Ik ben bang van wel.

    Als het zo is dat ook de buitenmuur is aangetast dan heb je een paar mogelijkheden:

    1. Je zou kunnen impregneren. Ikzelf ben daar niet zo'n voorstander van omdat dat naar mijn mening niet meer dan een lapmiddel is.

    2. Je kunt meter voor meter een laag uithakken, folie aanbrengen en weer dicht maken.

    Een advies in dit geval: Gebruik geen dakbedekking, vijverfolie of iets dergelijks maar echte ruwe DPC folie. Al het andere is rotzooi.

    Of DPC folie in Hongarije verkrijgbaar is weet ik niet. In Nederland bij iedere bouwmaterialen handel.

    3. Aan de buitenkant zou je kunnen overwegen om de zachte rode stenen te vervangen door, niet water doorlatende, natuursteen.

    Dit kost wat meer maar vooral oudere huizen kunnen daar behoorlijk van opknappen.

    Het zijn maar een paar ideen die ik je aan de hand doe maar laat als je weer in Hongarije bent in iedere geval even weten wat je gaat doen.

    Groetjes,

    Jan

  • johan

    Hallo Jan,

    Bedankt voor je advies.

    Hier heb ik wat aan.

    Het zal nog wel even duren voordat ik weer in Hu ben.

    Wordt vervolgd.

    Groeten,

    Johan