Hallo Gepa, Karel, Jan en anderen,
Ik volg de discussie over de landbouwgrond in Hongarije al enige tijd. Ik ken de pachtconstructie en problemen rond de recente grondinventarisatie. Het schijnt nu echter zo te zijn dat zeer onlangs (datum weet ik niet precies) door het hongaarse parlement een wet is aangenomen waarin het kopen van landbouwgrond door buitenlanders is geregeld. Dit wordt erg moeilijk gemaakt omdat je, zoals de beheerder al schreef, o.a. 3 jaar in Hongarije gewoond dient te hebben en landbouwer dient te zijn. In het artikel in het Brabants Dagblad van afgelopen zaterdag staat echter dat deze beperkingen, voor een lanbouwer, alleen gelden voor percelen groter dan een hectare. Nu ben ik even in verwarring ofdat dit ook kan betekenen dat iedereen zonder problemen een stukje grond in het buitengebied kan kopen. Zoals gezegd, gaat het mij maar over enkele honderden meters met daarop een (deels vervallen) wijnhuisje. Ik neem aan dat de betreffende wet wel ergens gepubliceerd zal zijn of worden. Als iemand dit weet, hoor ik het graag.
Het stukje uit de krant heb ik opgeslagen als PDF maar mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om dit hier te plaatsen.
Groeten
Lambert