Erik, de Hongarije mafkees helpt je nog verder:
Leemstuc lijkt mij een mooie afwerking voor de muren van onze woon-/eetkamer. Maar als ik over een paar jaar een andere kleur zou willen, wat moet ik dan doen?
Antw: U heeft twee mogelijkheden.
1. U kunt de muren met een natuurlijke muurverf (laten) schilderen, waarbij u over de lemen afwerking heen schildert. Een natuurlijke verf ‘ademt’; zo blijven de natuurlijke, ademende en vochtregulerende eigenschappen van leemstuc behouden.
De natuurlijke verven (Auro, Aquamarijn, Aglaia, Keim e.a.) zijn o.a. bij de ecologische bouwmarkt verkrijgbaar, evt. via hun webwinkel.
2. U kunt een nieuwe laag leemstuc op muren/wanden laten aanbrengen, evt. in een andere kleur of tint. Als de lemen afwerking op muren/wanden in goede staat is, is een laag leemfinish van ca 2,5 mm dikte hierbij voldoende.
Deze optie is interessant op middellange termijn, bijv. na 8 of 10 jaar, en wanneer men andere belangrijke werkzaamheden in de woning moet oppakken.
De 2e optie is ook interessant voor diegenen, die een woning willen betrekken waar muren/wanden al met leemstuc zijn afgewerkt.
Overigens is onze ervaring, dat als leemstuc eenmaal is aangebracht en mooi opgeleverd, men zich hecht aan deze natuurlijke afwerking en aan de kleur. Verveling treedt veel minder snel op dan bij gangbare produkten en trendy kleuren of mode-kleuren !
Jan, voordat je begint te zeuren of iemand af te zeiken, deze bron geeft meer informatie http://www.livingearth.nl/faqmeer.html