Lemen muren opknappen

• Gepa

Erik, de Hongarije mafkees helpt je nog verder:

Leemstuc lijkt mij een mooie afwerking voor de muren van onze woon-/eetkamer. Maar als ik over een paar jaar een andere kleur zou willen, wat moet ik dan doen?

Antw: U heeft twee mogelijkheden.

1. U kunt de muren met een natuurlijke muurverf (laten) schilderen, waarbij u over de lemen afwerking heen schildert. Een natuurlijke verf ‘ademt’; zo blijven de natuurlijke, ademende en vochtregulerende eigenschappen van leemstuc behouden.

De natuurlijke verven (Auro, Aquamarijn, Aglaia, Keim e.a.) zijn o.a. bij de ecologische bouwmarkt verkrijgbaar, evt. via hun webwinkel.

2. U kunt een nieuwe laag leemstuc op muren/wanden laten aanbrengen, evt. in een andere kleur of tint. Als de lemen afwerking op muren/wanden in goede staat is, is een laag leemfinish van ca 2,5 mm dikte hierbij voldoende.

Deze optie is interessant op middellange termijn, bijv. na 8 of 10 jaar, en wanneer men andere belangrijke werkzaamheden in de woning moet oppakken.

De 2e optie is ook interessant voor diegenen, die een woning willen betrekken waar muren/wanden al met leemstuc zijn afgewerkt.

Overigens is onze ervaring, dat als leemstuc eenmaal is aangebracht en mooi opgeleverd, men zich hecht aan deze natuurlijke afwerking en aan de kleur. Verveling treedt veel minder snel op dan bij gangbare produkten en trendy kleuren of mode-kleuren !

Jan, voordat je begint te zeuren of iemand af te zeiken, deze bron geeft meer informatie :D http://www.livingearth.nl/faqmeer.html

• Jan

En toch geef je een ongevraagd advies.

De vraag betrof de gevel (buitenmuur) en niet de binnenkant van de muren.

• cactus

Je kan eerst kijken of de lemen muren nog wel geschikt zijn voor stuuk ( het zou zonde zijn om een stuuklaag voor 40 jaar aan te brengen terwijl de muur amper 20 jaar meegaat)

Knauf heeft een mooi product om een oude lemen buitengevel te bekleden en deze af te stuken. Het product heet “stucanet” (let wel op dat je buiten kwaliteit vraagt).

Deze kunnen op raggels bevestigd worden, je kan je lemen muur uitraggellen en zo onstaat ook een spouw, (deze bevorderd het ademen en voorkomt broei en vocht), na het raggelen breng je de stucanet aan (simpel werk) en laat je een stucadoor het afsmeren met cement, je kan dan gewoon met acryl of latex afschilderen of als je wilt een sierpleister.

Stucanet is de voorloper van steengaas en riet en deze dragers zijn erg sterk en hebben niet/nauwelijks last van scheurvorming.

• Jan

Hallo Cactus,

Sluit je door het uitraggelen de spouw niet te veel af zodat je juist vocht en broei in de spouw krijgt?

Of moet je boven en beneden, na iedere raggel, ventilatieroosters in de buitengevel plaatsen?

• cactus

De onderkant kan je afwerken met een stucstop, dit oogt recht en netjes daarachter zit een ventilatie gat uit zicht (zo`n 3 cm)t, deze zorgt voor droge en verse lucht. (boven tegen de dakgoot hoeft niet)

Handig is wel om de stucanet zo`n 30 cm boven de grond te houden en de onderkant met zand cement (geen kalk erin) te doen afwerken wegens opspat water, deze rand om het huis met zand cement kan geen kwaad en bij de meeste Hongaarse lemen huizen worden deze aangebracht.

Stucanet is niet typisch Hongaars, ik maak gebruik van m`n creatieve vrijheid als Hollandse stukadoor en ken met stucanet goede ervaringen.

• Oehoeboeroe

Bram, Jan en Cactus bedankt voor jullie advies. Ook Jos voor zijn privébericht. Ik heb voldoende info om de 200 jaar oude gevel weer te laten schitteren.

Geen platen! Dat is zeker…