Lemen muren opknappen

• Oehoeboeroe

Ze zijn gebladderd, er zit een scheur in. De lemen gevel moet nodig opgeknapt worden. Wat is de beste methode?

Ik heb wel eens gehoord dat een lemen muur moet kunnen blijven ademen. Dus niet opsluiten met platen of ondoordringbare verf.

Toch heb ik wel eens gezien dat de gevel mooi strak werd gemaakt met ‘Hungarocelplaten’.

Wie heeft er ervaring met het opknappen van lemen muren. Graag advies…

• bram

kijk eens in de historie want dit inderwerp is al helemaal uitgekauwd

• Gepa

Lachen HoeroeBoeroe weet er genoeg van af::

http://hongarije.startpagina.nl/prikbord/read.php?915,4627680,4627781#msg-4627781

• Oehoeboeroe

Bedankt voor de tip. Ik heb niets kunnen vinden over het ‘opknappen’ wat ik bedoel. Het gaat uitsluitend over opknappen met verf, en welke verf dan het beste is.

Ik wil weten of het afsluiten met piepschuim/hungarocel aan de buitenkant een goede methode is om een strakke gevel te krijgen. Of dat alle oude pleisterlagen eraf, en alles opnieuw stukadoren misschien beter is.

• Oehoeboeroe

Onze ‘Hongarijemafkees’ is weer lekker bezig. Ik stel een normale vraag! Doe eens normaal lullo…

• Jan

De muur afsluiten is nooit de goede methode. Zeker niet met piepschuim. Je krijgt problemen met vocht en zelfs rottende muren.

Helemaal afkappen en met de goede materialen (vraag me niet welke) egaliseren lijkt me de enige juiste methode.

Groet,

Jan

P.S. Wat die Hongarijemafkees betreft. Ik ben het daar helemaal mee eens. B)-

• Gepa

Erik, helaas vriendelijkheid staat niet in je woorden boek :D

Maar ik kan je wel helpen hoor.

Lemen muren repareren / renoveren

Lemen muren reparen kun je zelf doen. In dit voorbeeld zie je een opknapbeurt / renovatie van het leemstucwerk op een schouw in een woning te Driebergen. De muur was flink beschadigd door spelende kleine kinderen en er was nog een kachelgat dat dichtgemaakt moest worden.

Elke muur beschadigt wel in het dagelijks gebruik. Zo ook bij lemen muren. De beschadigingen die we vaak tegenkomen zijn vaak wat kleiner van aard dan in onderstaand voorbeeld. Meestal zijn er kleine deukjes of krasjes en daarbij kun je volstaan met het bevochtigen van het deukje, het opvullen met wat leemfinish, het glad strijken met een spaantje en daarna sponzen. Is de schade wat serieuzer ? Zoals bij waterschade dan kan het beter zijn de leemfinish af te schrapen en opnieuw aan te brengen. Zoals in onderstaand voorbeeld.

De lemen muren uit dit voorbeeld zijn voorzien van basisleem afgewerkt met een laag leemfinish in een lichtgroene kleur. De eigenaar van de woning had nog een restant gedroogde leemfinish bewaard voor reparaties. Als je overweegt lemen muren te nemen, bewaar dan altijd wat leemfinish voor dit soort reparaties!

Wat wil je meer weten zonder dat iemand of ik betweterig wil zijn of over te komen?

https://www.leemshop.nl/2013/03/lemen-muren-repareren/

• Gepa

Klopt, Hongarije mafkees ben ik het ook helemaal mee eens >:D<

De mafkezen hier laten zich hier wel kennen :D

• Oehoeboeroe

Dank je wel Gerard. Goede informatie. Daar heb ik wat aan! Ik hoop dat je je leven betert, en niet meer zo maf reageert als iemand een vraag stelt…

• Oehoeboeroe

Dank je wel Jan voor de voorgestelde methode. Ik krijg van meerdere kanten het advies om de gevel voldoende te laten ademen. Ik denk dat je gelijk hebt dat afsluiten met piepschuim geen goed idee is. Ik laat het ‘platen-idee’ maar laat waaien.

Groet, Eric