Zoek de verschillen

• Charles.Bruin

Zeker is dat in veel gevallen met kracht moet worden opgetreden. ‘t Gaat behoorlijk goed in Turkije ,er moet nog wel wat geleerd worden over wat we in Europa aan kwaliteit verwacht (twaalf vrachtwagens staalconstructies die aan onze zoon in Azerbeidzjan geleverd werden mochten op herhaling) maar veel mensen beginnen ’t te begrijpen. Op z'n volgende klus in Oost Azië lukt dat wel.

In Egypte zullen ze nut hebben van de krachtige leiding die 't leger in dat land kan geven.

In Hongarije moet er veel goed op poten komen, niet alleen economisch, vooral organisatorisch. Daar is wat hards voor nodig, anders blijft 't etteren.

En Nederland? Daar gaat 't spul met vakantie, twee maanden lang!! En die derde dinsdag van september? Ach, die eerste kamer is niet belangrijk! En dat zakken van de waardering? Kom op joh, de verkiezingen zijn nog ver weg ( De Tour duurt nog lang en Parijs is nog ver!), maar dat lukt wel, en tweede worden is toch ook mooi? Getver, als mijn huis verbouwd zou worden door een aannemer die zo werkte schopte ik hem de werf af! (T)Rutte, verras ons met een goed doortimmerde blik op wat er gedaan gaat worden!!

• beirdo

Charles, het gaat behoorlijk goed in Turkije? Aandacht vergen: vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, de mensenrechten, het ontkennen van de Armeense genocide, het probleem met de Koerden en de langzame maar gestage islamisering. Pas als deze zaken min of meer zijn opgelost gaat het behoorlijk goed in Turkije en kunnen we ons druk gaan maken over het terugsturen van een paar vrachtwagens met ijzer uit Azerbeidzjan. Groet, Jan

• Charles.Bruin

Ho ho, Bierdo, ik maak me niet druk over een “paar” trucks met staal, ik constateer wat verbetering. Gaat ‘t beter dan wordt men ook toleranter. De Nederlandse geschiedenis toont dat aan. Friezen hebben hun eigen taal, mensen van onder de rivieren worden meer voor vol aan gezien, godsdienst tegenstellingen zijn er nog nauwelijks, tenzij iemand tegen de islam begint, nee tegen de uitwassen van de islam. Problemen met de Koerden? ja, dat volk dat over verschillende landen verdeelt is zou z’n eigen grond moeten krijgen, Nederland heeft 80 jaar strijd gekend (nee, niet kort geleden) om baas op eigen grond te worden,om z'n eigen godsdienst te kunnen uit oefenen.

Het “beschaafde” westen is behoorlijk arrogant, dat was eigenlijk het enige dat ik wilde zeggen.

• beirdo

Je hebt gelijk dat we in het westen wel eens een ‘gekleurde muts’ op hebben. Wat Nederland betreft refereer jij aan zaken uit het verleden. Dat kan geen kwaad, want de geschiedenis moet je niet verloochenen. Echter, jij schrijft dat Turkije het NU wel behoorlijk doet. Dat is eenvoudig niet zo. Behalve de zaken die ik al genoemd heb proberen premier Erdogan en zijn club religieus conservatieve griezels heel langzaam van de seculiere staat op te schuiven richting een extremere regeringsvorm. Demonstranten hiertegen noemt hij voor het gemak terroristen en gespuis. Dus meen ik dat het voorlopig nog helemaal niet behoorlijk goed gaat in Turkije. gr Jan