Nederlands rijbewijs

  • misshungary

    Hallo hier ook even mededeling over rijbewijs.

    Afgelopen week ben ik bij de ambassade geweest en deze heeft dat zo doorgegeven.

    Ons nederlandse rijbewijs is aan een adres gekoppeld. Ook hier in Hongarije met Hongaars rijbewijs.

    De dame daar vertelde ons dat als je niet meer bent ingeschreven in Nederland ook daar geen adres meer hebt en dan in een auto met Hongaars kenteken rijd en geregistreert bent in Hongarije je een Hongaars rijbewijs moet bezitten.

    Je kan wachten tot de verlenging maar als je een ongeluk krijgt of een ander probleem.dan heb je een probleem omdat er dan aan je rijbewijs geen geldig woonadres meer zit. zo zei ze het en anders zelf even naar ambassade bellen 0036-1-3366300.

    groetjes misshungary.

  • misshungary

    misschien ook voor mensen die nog met nederlands kenteken hier rijden handig de site van ambassade te lezen .

    er is een nieuwe wet voor mensen die hier rijden met buitenlands kenteken. gepost op 14 maart.

  • Caya

    Wij hebben ons vervoegd bij de gemeente in onze provincie die de rijbewijzen en kentekenbewijzen uitgeeft. Toen wij onze Nederlandse rijbewijzen lieten zien (die nog tot 2017 geldig zijn) werd ons verteld dat het niet nodig was ze om te zetten naar een Hongaars rijbewijs. Het zijn rijbewijzen in creditcardformaat en omdat er een blauw vlaggetje van de EU op staat was het helemaal goed aldus de dame aan de balie aldaar. Ik zou dus niet weten wat wij alsnog kunnen doen. Wat is nu de wet?

  • annekebasal@hotmail.com

    Hallo.

    Een rijbewijs hangt helemaal niet aan adres vast.

    Dat zou betekenen dat als je binnen NL zou verhuizen ook je rijbewijs verandert moet worden.

    De regel is pas bij verlenging een Hongaarse aanvragen.

    Gr Anneke

  • misshungary

    dit is mij vertelt bij de ambassade dan weet ik het ook niet maar ik moest het wel laten veranderen. vreemd.

    maar ja informeer maar bij ambassade dan ,dan weet ik het ook niet meer.

    misshungary

  • annekebasal@hotmail.com

    Hallo.

    Ik heb al zo vaak hier gehad dat ze zelf niet eens weten waar ze het over hebben.

    Ik heb het een poos terug is in NL gevraagd en daar is mij toendertijd ook gezegd gewoon pas bij verlenging daar het een europees rijbewijs is(wel van nl dan).

    Dus ik wacht gewoon nog 5jaar en ga dan over op hongaars rijbewijs.

    Gr Anneke

  • Karel Stromph

    Het is inderdaad zo, dat in een rijbewijs geen woonadres staat wel, de gemeente. Politiekgenomen bestaat er geen NL of Hu rijbewijs meer, beiden zijn EU-Europees. Documenten die door het ene EU land zijn afgegeven mogen door het andere EU land niet ingenomen of vernietigd worden. Dus je NL rijbewijs is zonder meer geldig in Hu zolang het geldig is. Als je hier uitgeschreven bent dan kun je het alleen in Hu (als je daar woont) verlengen (in NL niet, als je uitgeschreven bent). In theorie is de vemelding van de gemeente in je rijbewijs voldoende, je opspoorbaarheid is verzekerd, daarvan uitgaand, dat je uit je gemeente geschreven bent met de aantekening waarheen je vertrokken bent.

    Het rijden voor een NL ingezetene met een Hu-kenteken is an-sich niet verboden, daarop kun je immers geen bekeuring krijgen. Maar als je als ingezetene met een auto in NL rijdt waarover de verbruiksbelasting niet betaald is (dat is beslist het geval met een Hu-kenteken), dan wordt het onmiddelijk nageheven en er volgt ook een vergrijpsboete (hoog). Al met al moet je duizenden €'s betalen. Er is een kleine uitzondering. Je kunt geloof ik 2 weken lang ontheffing krijgen (1x per jaar), om je op het importeren van je auto voor te bereiden (kering etc.). Deze vergunning moet in je zak zitten, voordat je NL binnenkomt. Het is dus beslist niet de bedoeling dat je als ingezetene met je Hu auto in NL komt toeren. Voor de goede orde, zij herhaald: dit geldt alleen als je NL ingezetene (ingeschreven) bent.

    Kijk je verzekeringspolis na, of er iets over het rijbewijs staat (in de mijne staat niets). Je auto blijft verzekerd, met elk geldig rijbewijs, je mag zelfs een Zwitser (geen EU-land) in je auto laten rijden, zonder verlies van je verzekeringsrechten.

    Sterkte ermee, Karel

  • lieve.declercq@hotmail.com

    Ik denk dat men op dit forum (zoals dat vaak gebruikelijk is) weer maar eens sterk is afgeweken van de oorspronkelijke vraag, namelijk: 'mag een persoon die in Hongarije woont (en niet meer in Nederland) met zijn Nederlands rijbewijs een wagen besturen in Hongarije met een Hongaarse nummerplaat (kenteken).

    Dat mag hij of zij NIET!

    Woont die zelfde persoon én in Nederland én in Hongarije, dan is haar of zijn Nederlands rijbewijs rechtsgeldig en dan kan zij of hij in Hongarije sturen met een Nederlands rijbewijs (op grond van de vigerende Europese regelgeving omdat beide rijbewijzen gelijkwaardig zijn).

    In de vraag van ‘jan en riet’ ligt het wel iets anders. Haar Nederlands rijbewijs is niet meer geldig precies omdat ze geen Nederlandse ingezetene meer is (zelfs al is haar rijbewijs nog niet vervallen).

    Dus in hun geval moeten ze wel degelijk via een Hongaars rijbewijs sturen!

  • oma Inge

    Kijk …. daar hebben we wat aan,!! blijft er nog 1 vraagje over, : wat als je als uitgeschrevene in NL en inmiddels rijdende met een Hu kenteken op vakantie komt naar NL??

    Of lees ik daar overheen?

    We gaan toch ook met een NL kenteken naar andere landen op vakantie??

    Groetjes Inge

  • lieve.declercq@hotmail.com

    Beste oma Inge,

    Terechte vraag. Je hebt een Hongaars rijbewijs en je bent in Hongarije ingeschreven? Dan mag jij( meer nog: dan MOET je juridisch)met je Hongaars rijbewijs, je Hongaarse nummerplaat,… in Nederland of in België rondrijden (dit precies op grond van de Europese regelgeving).