Citytrip Boedapest

• Van den Born

Hoi,

Zijn als kennismaking Hongarije tijdens de Kerstperiode naar Budapest geweest.

Buiten uiteraard de schitterende bezienswaardigheden in zowel Buda als Pest was er t.a.v.

de kerstviering in hotels en restaurants weinig te beleven… Merendel van de restaurants 1e en 2e kerstdag

gesloten..

• A.R

mvg

• A.R

mvg

• Depelseneer Jan

Aan allen en vooral fons, nogmaals bedankt voor de vele tips.

We hadden vorige week nog contact met de toeristische dienst ivm de openingsuren van de baden en kregen snel antwoord met volgende link;

http://www.hungarybudapestguide.com/activities/events-and-concerts/christmas-in-budapest

We hebben alvast een tafel gereserveerd op kerstavond want de meeste restaurants zijn gesloten. we gaan naar spoon café.

Groetjes en tot na de trip!

Jan&Sab

• A.R

mvg

• Depelseneer Jan

Hallo iedereen,

Alvast mijn beste wensen aan iedereen op het forum!

Ondertussen zijn we al bijna 2 weken terug en onze citytrip was echt een meevaller.

Het was natuurlijk een onmogelijke opdracht om alle tips uit te proberen wegens te weinig tijd. We moeten dus keuzes maken.Ik geef een korte samenvatting van deze trip.

De vlucht met malev verliep zonder weinig problemen.zowel in het heengaan als de retour maakten we gebruik van de online check in wat probleemloos verliep.In het heengaan een uurtje vertraging.Tijdens de terugreis stelden we na het inchecken van de bagage vast dat we nog 3 flessen palinka in de handbagage hadden. We gingen terug naar de balie om raad vragen en de dame was zo vriendelijk om onze ingechekte bagage terug te laten brengen! Dit zou op weinig luchthavens mogelijk zijn! Controle was wel héél streng!

De dag voor vertrek boekte ik via internet een taxi voor vervoer naar de luchthaven en terug bij ASM.(http://www.airportshuttle.hu/en/)

We betaalden 22€ voor 2pers H/T en waren heel tevreden over de service.

De meeste bezienswaardigheden liggen ook niet zo ver uit elkaar waardoor het centrum niet het allure heeft van een “hoofdstad”. Je kan bijna alles zelfs te voet doen.

Waar we het meest van genoten hebben zijn wel de baden. vooral in het donker is de sfeer geweldig! We gingen naar Gellert en Széchenyi. Deze laatste 2x.

New york café en gerbeaud zijn de koffiehuizen die we bezochten. Verder nog het parlement, op kerstmis naar de burchtwijk en de matthiaskerk.In deze buurt gingen we in een restaurant iets eten maar werden er wel complleet opgelicht. De rekening(in het hongaars) bleek niet te kloppen en na protest kreeg ik toch geld terug. Achteraf merkte ik dat het nog te veel was. Ik betaalde 2800 F voor een glas wijn!

Het eten is voor mij ook belangrijk en onze topper uit de restaurants was zonder twijfel restaurant “callas” net naast ons hotel en de opera. Een van de obers was een prima raadgever.

Het stuk “mangalica” is iets van het beste wat ik ooit op mijn bord kreeg! En de aangepaste wijnen ook. Er is iedere avond live muziek! nog een topper is “onyx” wat deel uitmaakt van gerbeaud. Trofea vond ik leuk omwille van het buffet. Enkel de wijn is er niet te drinken!

Op de kerstmarkt kon je ook heel lekker eten en drinken. spijtig genoeg was deze 2 dagen dicht! Voor de rest geen kitsch maar vooral kwaliteit en originele dingen.

Op kerstavond aten we in spoon (den boot). Leuk voor de sfeer en het uizicht en ook niet overdreven duur maar daarmee is ook alles gezegd.

De laatste middag gingen we op zoek naar “nosztalgia” Het bleek gesloten maar kort daarbij vonden we iets anders waar we ook heel lekker aten.(Catfish) Het had meer weg van een café.

Central market is ook niet te missen! We maakten ook gebruik van de“ hop on hop off” bus en de bijhorende boottrip. Dit ticket zat ingbegrepen in ons totaalpakket.

Ons hotel “K&K opera” was echt top! Gratis LAN verbinding op de kamers en een bussines-room mer 3 pc en printer.Gratis te gebruiken. Vriendelijk en behulpzaam personeel, Ontbijtbuffet met iedere dag champagne! Op de kamer gratis flessenwater.

Onze trip was dus zeer geslaagd en we kunnen het iedereen aanraden. We hadden nooit een onveiligheidsgevoel, ook niet in de metro tijdens de avond.

Het enige waar je moet voor uitkijken is het wisselen van geld. De koers die men hanteerd verschilt enorm, ook tussen de banken bij gebruik van maestro!

We haalden 2X af aan een automaat bij inter-europabank en kregen hier 286F voor 1€. Bij otp bank was dit iets meer dan 300F!

Ook in de luchthaven en de winkels hanteerd men slechte wisselkoersen. Sommige wisselkantoren in de winkelstraten geven dan ook een goede koers.

Uitkijken dus en maak zoveel mogleijk gebruik van een kredietkaart. Steeds de beste koers.

Bij spoon kregen we zelfs 10% korting indien we cash betaalden.( Wel eerst vragen om met de kaart te betalen)

In de meeste restaurants is service niet inbegrepen. Hou er rekening mee! Dit kan hoog oplopen!

Zo, nogmaals bedankt oor de vele tips en voor de rest “allen erheen”!

Groetjes,

Jan&Sab

• A.R

mvg

• Depelseneer Jan

Dag Fons en Ria,

Bedankt voor de reactie.

De kleine opmerkingen die ik maakte zijn er waar we ons ook aan konden verwachten hé. Zulke dingen maak je op iedere reis wel mee.

Het geld afhalen bij otp bank was wel tegen een goeie koers hoor. Ik hou er enkel niet van om veel cash mee te sleuren. Zo ervaart men eens het grote voordeel van de euro.

Callas is prijzig maar de kwaliteit en service was toch zijn geld waard! Om te eten bleven we in Pest om nadien rustig te kunnen terugwandelen naar het hotel.

Met de kerstverlichting was dit echt genieten. Ons hotel lag net om de hoek bij Callas, naast Belcanto (was wel de ganse tijd gesloten).

Nog veel plezier in Hongarije en misschien komen we ooit wel eens proeven van de hongaarse zomer!

Ik probeer je nog een link te sturen met onze foto's!

Gr,

Jan&Sab

• A.R

mvg

• A.R

mvg