Aanhanger invoeren of kopen in HU

  • Repelsteeltje06

    Eric, ook ik zou graag in contact komen met mensen díe wel zo'n verzekering hebben.

    Sinds enige tijd zijn wij al enige tijd met deze materie bezig, omdat wij een NL-se caravan hebben en een auto met een Spaans kenteken.

    Ik ben het zover met je eens, dat niet de regelwetgeving tekort schiet maar de verzekeringsmaatschappijen>

    In het verleden konden Nederlandse vrachtwagenscombinaties die reden op Roemenië niet verzekert worden bij een Nederlandse maatschappij, daarom werd er uitgeweken naar Oostenrijk. Deze verzekerde de Nederlandse combinaties. Ook hier heb ik contact mee opgenomen, maar omdat deze Oost-Europese landen bij de E.U horen is het verleden tijd.

  • Oehoeboeroe

    Deze oplossing kan ik niet gebruiken. Achter de Hongaarse auto rijdt een Bürstner van 30 jaar oud. Hij is prima met nieuwe remmen, schokbrekers, banden en een evenzo neuswiel, maar de dagwaarde is en blijft vandaag 450,00 euro. Casco heeft dus geen zin. Net zoals jouw caravan kan hij niet uitsluitend WA verzekerd worden. Niet in Nederland, want dáár is is hij meeverzekerd met het trekkende voertuig en niet in Hongarije omdat het hier een Nederlandse caravan is.

    Dus verzekeraars in de EU: “Duik in dit gat in de markt!”

  • Repelsteeltje06

    Hallo Idéfix,

    Graag wil ik weten bij welke verzekeringsmaatschappij uw caravan verzekert is.

    En is het bij de Nederlandse maatschappij bekend dat de Chateau getrokken wordt door een Hongaarse Renault ?

    Of neemt u aan, omdat de caravan casco verzekert is, het wel goed zal zitten ?:)

  • Caya

    Hierbij onze eigen ervaring v.w.b. het invoeren van onze aanhanger:

    Enkelassige aanhanger (zelfbouw) belastbaar tot 750 kg waar al wel een chassisnummer in geslagen was, deze anders laten aanbrengen

    (maar waar??) en toen

    - vertaling laten maken van originele faktuur

    - voorlopige verzekering aangemeld bij Union (via www.netrisk.hu) jaarpremie 1.921 forint

    - afspraak gemaakt bij okmányiroda waar allerlei papieren werden ingevuld die we meekregen en waar we mee naar de keuring moesten

    - persoonlijke ! afspraak gemaakt bij de keuringsdienst (Nemzeti Közlekedési Hatóság)

    daar bleek dat de aanhanger die 257 x 125 was voorop! moest worden voorzien van witte lampjes die konden branden, dit was verplicht,

    snel lampjes gekocht en laten plaatsen bij de plaatselijke autodealer

    - weer naar de okmányiroda met de keuringspapieren en toen bleek er nog een formulier ingevuld en verstuurd te moeten worden naar Budapest waaruit

    ging blijken dat de aanhanger niet als gestolen te boek stond in Nederland. Beetje vreemd natuurlijk want de wagen stond nooit in Nederland geregistreerd omdat

    hij onder de 750 kg was en dus geen eigen kenteken had.

    - afspraak maken bij een Eredetiségvizsgálat (waar het chassisnummer wordt nagekeken en waar gekeken werd of de wagen geen schade had) ook dubbel dus

    want dat doen ze ook allemaal bij de keuringsdienst. Maar ook hier kwamen we niet onder uit.

    - weer afspraak gemaakt bij Okmányiroda en ja hoor, toen werd het kenteken verstrekt !!!

    - Kostenplaatje:

    vertaling bij officieel bureau 7.800 forint (als je 10 dagen de tijd hebt, binnen 3 dagen kost het 11.000 forint)

    technische keuring 34.000 forint

    okmányiroda (ivm check op diefstal) 11.000 forint

    eredetiségvizsgálat 16.000 forint

    okmányiroda (kenteken en kentekenbewijs en wegenbelasting 18.085 forint

    lampjes en het plaatsen ervan 7.500 forint

    Totaal 97.585 forint wat neerkwam op 340 euro (d.d. 7 sept 2010)

    Het verhaal van iemand met een tandemasser (september 2010):

    Tandemasser, ongeremd ONDER de 750 kg:

    Kosten: HUF 150.000,- zonder de kosten die de okmányiroda nog in rekening gaat brengen.

    Het grootste probleem is dat een tandemaster in Hongarije altijd geremd moet zijn, ook als die onder de 750 kg is! Dus ombouwen en dat is mogelijk EN toegestaan ook maar dat sluit niet uit, dat als dat gebeurd is je regelmatig problemen kan krijgen met de politie omdat een geremde tandemasser van onder de 750 kg niet gebruikelijk is in Hongarije en dat is een reden voor de politie om moeilijk te doen aldus de keurmeester van het keuringsstation.

    De medewerking om de zaak geregeld te krijgen was 100% maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Wat ik (lees: degene die deze poging heeft ondernomen) maar wil zeggen is, dat een Nederlandse aanhanger zonder kenteken dus wel ingevoerd kan worden. De keurmeester had alle registers geopend en was bijzonder trots op het resultaat maar hij begreep ook dat het eigenlijk een veel te dure grap gaat worden als de aanhanger niet beroepsmatig gebruikt gaat worden. De poging om deze aanhanger op kenteken te krijgen is dan ook gestaakt vanwege de kosten.

  • Caya

    Caya Schreef:

    ——————————————————-

    > Hierbij onze eigen ervaring v.w.b. het invoeren van onze aanhanger:

    >

    Zie bovenstaande prik. Moraal van het verhaal, als de aanhanger aan de eisen van de Hongaarse wet voldoet kan het dus wel.

  • Willem

    Hoe zit het met een aanhanger die ik Hongarije koop en alleen in Nederland wil gebruiken? Kortom kan ik de registratie van de aanhanger laten vervallen

  • W

    Welke papieren ben ik nodig als ik één aanhanger met Nederlandse kenteken wil verkopen in Hongarije?