Aanhanger invoeren of kopen in HU

  • Karel Stromph

    Idéfix

    Mijn (leken) verstand zegt, dat een aanhanger niet kan tijden, alleen verreden worden en dus de aansprakelijkheid bij een ongeluk bij de rijder ligt, via zijn auto, of zit ik er ver naast? Heb jij een ahw verzekering? Wie heeft er een?

    Groet, Karel

  • Idéfix

    Er zijn verschillende pakketten beschikbaar voor uw caravan:

    Brand/diefstal (op basis van dagwaarde)

    Uitgebreide dekking voor caravans t/m 5 jaar oud voor uitsluitend eerste caravanbezitters

    De uitgebreide dekking voor uw caravanverzekering heeft de volgende kenmerken:

    alle schade- en verliesdekking

    materiaal- en constructiefouten tot 3 jaar

    vergoeding op basis van nieuwwaarde (zonder afschrijving) 7 jaar, daarna nog 5 jaar met afschrijving

    vouwcaravans hebben een nieuwwaarderegeling van 5 jaar

    jaarlijkse indexatie

    vervangende caravan

    een secundaire WA-verzekering (dus als een andere verzekering al niet dekking biedt)

    audio/visuele apparatuur tot EUR 1.000 meeverzekerd

    storm- en hagelschade mee te verzekeren (eigen risico EUR 225,-)

    Er zijn dus voldoende redenen om een verzekering af te sluiten; in principe is het zo dat (bij de meeste verzekeraars), de WA dekking van de auto ook geldt voor de aanhanger .

    Maar aangezien aansprakelijkheid een van de lastigste dekkingen is, is het raadzaam een aparte WA dekking voor je caravan te sluiten (ik zal niet zeggen voor een klein aanhangertje) . Een afgekoppelde caravan valt overigens niet onder de WA dekking van de auto, maar in principe onder de eigen AVP.

    Meer lezen: http://www.verzekeringen-online.nl/caravanverzekering/verzekerd-caravanverzekering-london.php#ixzz0w6GvZjPB

  • Karel Stromph

    Ongetwijfeld zullen de verzekeringsmijen genoeg redenen vinden voor de verzekering van een caravan, maar wat voor een aanhangwagen?

    Groet, Karel

  • Repelsteeltje06

    Dit was niet de vraag die je stelde, maar informeer nadat je een Hongaarse auto hebt of “alles” wat achetr je Hongaarse auto hangt automatisch meeverzekert is.

    In NL is “alles” (boot, aanhangwagen en caravan) automatisch verzekert voor schade aan derde veroorzaakt door het getrokkene voertuig ongeacht kenteken of geen kenteken.

    In de meeste Europeesche landen is dit anders, dan moet het getrokkende voertuig apart verzekert worden.

    Zover als ik weet, en ingelicht ben is het NIET mogelijk om een Nederlandse boot,caravan of ahw apart te verzekeren voor schade aan derde op de openbare weg.

    Ook als het getrokkene een casco-verzekering heeft (denk aan caravan) is alleen de schade aan de caravan verzekert en niet schade aan derde.

    Dit betaald de verzekeringsmaatschappij van de Nederlandse auto.

    Ik heb hierover verschillende verzekeringsmaatschappij, evenals de A.N.W.B geraadpleegd, maar zonder positief resultaat.

    Dit is ook de reden dat wanneer een Nederlander met zijn caravan e.d. op vakantie gaat naar het buitenland.

    En hij een voor een vervangend voertuig is verzekert bij de A.N.W.B. er een Nederlandse auto gebracht wordt naar het buitenland door een hulpdienst ofdat de caravan opgehaald wordt door de hulpdienst. Men krijgt geen buitenlandse auto om een Nederlandse caravan te trekken.

    Vrachtwagens die uitwisselen van opleggers met diverse nationalitieten is een ander verhaal.

  • Oehoeboeroe

    Mijn info komt rechtstreeks van de RDW. Je mag binnen de EU ‘met alle combinaties’ deelnemen aan het verkeer. Omdat de WA verzekering voor een getrokken voertuig in Nederland anders is geregeld ontstaat er een probleem. De Nederlandse aanhanger is in geen enkel land WA te verzekeren.

    Graag ontvang ik van diegenen die beweren dat het wèl kan de naam van de verzekeraar. Dus een kale WA verzekering, geen cascopakket waar WA deel van uitmaakt, voor mijn caravan met eigen kenteken.

    Eric

  • betsy de graaf

    Hallo Rob,wij hebben voor de verhuizing naar Hongarije een nieuwe aanhanger gekocht,zonder papieren,dus t/m 750 kg.

    Hebben hier een nummer in moeten laten slaan,was niet goedkoop,maar hebben teminste wel een goede aanhanger met eigen nummerplaat.

    Word gedaan in Kaposvar,kosten bijna 500 euro omgerekend 3 jaar geleden.

  • betsy de graaf

    nog even dit,je aanhanger moet apart verzekerd worden,nog geen 6000 forint per jaar,en hij moet om de 3 jaar gekeurd worden.

    gr Bets

  • Oehoeboeroe

    Je schrijft: “Vrachtwagens die uitwisselen van opleggers met diverse nationalitieten is een ander verhaal.”

    Het is in zoverre een ander verhaal, dat aanhangers, dus ook opleggers, van vrachtwagens apart WA kunnen worden verzekerd. Dit zou ook voor alle andere aanhangers met een eigen kenteken moeten gelden. Maar daarin schiet de regelgeving tekort.

  • Oehoeboeroe

    En er komt natuurlijk nog wegen-/houders belasting bij. Toch wel duur voor een bagagewagentje……….

  • Idéfix

    .