overzetten kenteken

  • chris

    Ik wil graag mijn auto omzetten van een Nederlands kenteken op een Hongaars kenteken.

    Ik heb een woonvergunning en een verblijfsvergunning voor Hongarije.

    Ik wil hier wegenbelasting en verzekering betalen

    Ik woon voor het grootste deel in Hongarije maar ga af en toe eens voor een tijdje naar Holland.

    Mijn vraag: Mag ik met mijn auto(met hongaars kenteken ) als Nederlander in Holland rijden, en hoe lang

    Heeft iemand daar ervaring mee,ik wil het graag horen.

    Alvast bedankt

    Chris

  • obanyaturist.hu

    Ja dat mag, maar maximaal 1 jaar. Dit geldt trouwens voor alle eu-landen.

    “Het motorvoertuig dient het land minstens 1 maal per jaar te verlaten”.

    In december 2007 kostte het ons 4000 euro om de auto met geel kenteken over te zetten. Daarom de auto in NL vekocht.

    Succes………

  • chris

    Hartelijk dank voor deze informatie.

    Zo zie je maar hoe snel je op het verkeerde been gezet wordt.

    gr. Chris

  • chris

    Beste obanyaturist.hu

    Waarschijnlijk zijn deze regels opgesteld door de Eu in Brussel.

    Vraag: zijn deze regels ook voor de gewone burger terug te vinden,misschien ergens op een site van Brussel.

    Lijkt me leuk om deze regels een te lezen…….hopelijk kun je me een stukje verder helpen

    gr. chris

  • Caya

    Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor een auto je wilt invoeren. O.a. wat voor motorinhoud heeft hij, hoe oud is hij en is het een geel of grijs kenteken.

    Zoals als eens eerder gemeld hebben wij voor onze Citroen Berlingo 1.6 van feb 2005, geel kenteken met een motorinhoud van 1587 cm3 uiteindelijk 393.000 Ft betaald.

  • Caya

    Mocht je je auto toch willen invoeren dan kan ik je ‘mijn’ handleiding toezenden indien je wilt. Mijn auto is vorige week op Hongaars kenteken gesteld dus alle prijzen zijn up-to-date.

  • Cees

    Beste Chris,

    Op het moment dat je nog in Nederland staat ingeschreven bij een bevolkings register, dus een woon/verblijfplaats hebtin Nederland, mag je met een auto die je voorzien hebt van een buitenlands kenteken. een aantal dagen in Nederland rijden , echter je moet dan wel; digitaal je ingangsdatum aangeven doe je dat niet en je wordt gecontroleerd zal de belastingsdienst je een hele flinke aanslag doen toekomen ( waarschijnlijk de bpm van een nieuwe auto van dat type + een extra boete)

    Sta je niet in Nederland ingeschreven hoef je niet digitaal aan te melden en kan je onbeperkt in nederland rondrijden,. Echter een eventueële bekeuring moet je dan net als iedereen zonder woonadres in Nederland contant moeten voldoen

  • obanyaturist.hu

    Deze info ontving ik in oktober 2007 per e-mail van de RDW:

    Voertuigen in het internationaal verkeer mogen alleen zijn voorzien van een buitenlands kenteken, als ze voldoen aan alle onderstaande punten:

    Het een rechtsgeldig kenteken betreft dat is afgegeven door een land, dat de verdragen betreffende het internationale verkeer heeft ondertekend.

    Het voertuig eigendom is van een in dat land woonachtige particulier of gevestigde rechtspersoon.

    Er een geldig kentekenbewijs in het voertuig aanwezig is, waarop de in de betreffende verdragen vermelde gegevens zijn vermeld.

    Het voertuig minstens eens per jaar de Nederlandse landsgrenzen overschrijdt.

    Volgens de wet kan iemand die in Nederland woont een buitenlands gekentekend voertuig besturen, als dat niet zijn eigendom is. Hetzelfde geldt voor aanhangers.

    Het mag dus wel! Als je een particulier bent en OOK in een ander EU-land woont en als je de eigenaar van de auto bent, mag je maximaal 1 jaar rijden in een EU-land dat niet je woonland is.

    Cruciaal is dus dat je moet bewijzen dat je woonland een ander land is dan Nederland. Maar dat is niet moeilijk in het geval van Chris, want dat is het land waar hij minimaal 183 dagen per jaar verblijft.

  • chris

    heb je het bericht van Cees gelezen….hij spreek over het digitaal aangeven wanneer en hoelang je in en naar Holland gaat.

    Deze regel vind je niet in de informatie van de RDW……..Is die regel jou bekend ???

    gr. chris

  • Cees

    Auteur: Jaap (—.hungarocom.hu)

    Datum: 03-03-2008 13:31

    Lees onderstaand bericht en je ziet dat je niet zomaar rond mag rijden, max 2 weken na electronisch gemeld te hebben:

    Bpm- en mrb-vrijstelling: In Nederland wonen en rijden in motorrijtuig met buitenlands kenteken

    Een Nederlands ingezetene die met een motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland gebruikmaakt van de Nederlandse weg, moet belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

    Degene die het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, moet deze belastingen op aangifte voldoen. Dit is veelal de bestuurder.

    Als u echter voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken, gerekend vanaf het moment dat u voor het eerst met het motorrijtuig op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en uw inwonende gezinsleden. Of, als een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam. U moet het beroep op deze vrijstelling elektronisch melden v?at het gebruik van de weg in Nederland begint.

    Rijden in Nederland met een auto met buitenlands kenteken

    Als u in Nederland woont en rijdt in een auto met een buitenlands kenteken, dan moet u die auto in beginsel ook in Nederland registreren. In vrijwel alle gevallen − ook als u de auto niet in Nederland registreert − moet u belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) betalen. In sommige gevallen kunt u vrijstelling krijgen van de BPM. Hiervoor gelden enkele voorwaarden die afhankelijk zijn van uw situatie:

    1. U heeft een dienstbetrekking

    Als uw werkgever u een auto van de zaak ter beschikking heeft gesteld en die auto staat in het buitenland geregistreerd, dan mag u als inwoner van Nederland daarmee ook in Nederland rijden. U bent in dat geval wel belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) verschuldigd, tenzij u van de Nederlandse Douane een vrijstellingsvergunning heeft gekregen.

    De vrijstellingsvergunning moet zijn aangevraagd voordat u met de auto in Nederland gaat rijden. U kunt de vrijstelling aanvragen bij het BPM-aangiftepunt of het douanedistrict dat bevoegd is voor uw woonplaats. Aan het verkrijgen van een vrijstellingsvergunning zijn voorwaarden verbonden.

    2. U heeft g? dienstbetrekking

    Als u in een auto rijdt die in het buitenland geregistreerd staat, mag u daarmee als inwoner van Nederland ook in Nederland rijden. U bent in dat geval wel belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) verschuldigd, tenzij u van de Nederlandse Douane een vrijstellingsvergunning heeft gekregen.

    Als u geen dienstbetrekking heeft, kan het toch zijn dat u gebruik maakt van een auto die in het buitenland geregistreerd staat. Dit kan zich voordoen als u in Nederland woont en in het buitenland:

    hoofd bent van een eenmansbedrijf;

    lid bent van een maatschap;

    bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een onderneming bent, die is opgericht in de vorm van een vennootschap.

    De vrijstellingsvergunning moet zijn aangevraagd voordat u met de auto in Nederland gaat rijden. U kunt de vrijstelling aanvragen bij het BPM-aangiftepunt dat bevoegd is voor uw woonplaats. Aan het verkrijgen van een vrijstellingsvergunning zijn voorwaarden verbonden.