Belasting in Hongarije (WAO,AOW,PENSIOEN)

  • Sissi

    Hallo Prikkers,

    Ik heb de berichten van WAO en BELASTING in Hongarije met belangstelling gelezen, als ik alles goed begrepen heb over de belastingen , uitkeringen uit NL en pensioengerechtigde leeftijd in Hongarije, dan is dit het volgende beeld:

    Als je als vrouw 60jaar bent dan hoef je geen belasting over je inkomen te betalen (denk aan WAO, AOW, Lijfrente etc)

    Als je als man 62 jaar bent, dan hoef je geen belasting over je inkomen …………………….,,……………………………………….

    Wat je moet doen tegen die tijd, is je uitschrijven uit NL, zodat je geheel belastingplichtig bent in Hongarije, wat dan wel het geval is dat je de 2% p. jaar voor AOW kwijt bent (60 -65, huidige situatie ) voor vrouwen dan.

    Nu heb ik de volgende vragen:

    Als je in NL een pensioen in laat gaan op 62 jaar, dan ook geen belastingafdracht in NL ?

    Hoe zit het met vermogen wat je in Europa hebt, dus wel op een Nederlandse bank, maar uitgeschreven in NL (kan dit trouwens?).

    Hebben NLers die woonachtig zijn in Hongarije ook nog recht op een uitkering of pensioen in Hongarije (ik denk aan de vele mensen die dit wel in NL krijgen) dus ik bedoel van het hongaarse stelsel??

    Graag hoor ik nog van jullie

    Sissi

  • Jaap1

    Beste Sissi,

    Uitkeringen uit Nederland zijn, en je volledig bent uitgeschreven in Nederland, en een verzoek bij de belastingdienst heb ingediend voor volledige vrijstelling van loonheffing, in Hongarije niet belast. (behalve als je een werkeloosheidsuitkering hebt)

    Lijfrente is en blijft wel belast, evenals afkoop van pensioenen.

    De 2% vermindering per jaar geldt zowel voor vrouwen en mannen en loopt door tot 65 jaar wat de pensioengerechtigde leeftijd is in Nederland.

    Ik denk niet dat je de keus hebt in Nederland om je “gepensioneerd te laten verklaren op 62 jarige leeftijd, en mocht dat wel mogelijk zijn, ben je altijd belastingplichtig omdat je in Nederland woont. Ik kan misschien je vraag verkeerd begrijpen, maar als je 62 bent en in Hongarije woont, ben je voor de Hongaarse wet ”gepensioneerd".

    Je mag je vermogen op elke bank plaatsen, en zelfs nog kiezen wat voor jou het voordeligst is. Sommige telgen van het koninklijk huis zijn hier zeer bedreven in en hebben hun geld her en der verspreidt op plaatsen die belastingtechnisch, zeer voordelig voor hen zijn.

    In tegenstelling tot het koningshuis, zal jij altijd je vermogen moeten opgeven aan de belastingdienst. Bankgeheim bestaat niet of nauwelijks meer.

    Als je na 5 jaar permanent wonen in Hongarije besluit om het Hongaarse staatsburgerschap aan te nemen, zou je in principe recht hebben op een pensioen, maar dat is nou niet bepaald een vetpot.

    Bovendien kan je dan geen aanspraak meer maken op enige voorziening vanuit Nederland.

    Groeten van Jaap

  • Goudvink

    Hallo Jaap,

    Een opmerking wat betreft je laatste alinea. Je legt m.i. ten onrechte een koppeling tussen staatsburgerschap en pensioen. Of je een pensioen ontvangt hangt dus af van het feit of je premie betaalt of niet. Zelf betaal ik vanaf 1993 keurig mijn Hongaarse premies en kom dus na pensioenering in aanmerking voor een pensioen hier (naar rato). Na de invoering (1998) van de privépensioenen betaal ik ook daar aan mee. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen Hongaars staatsburger.

    Groet,

    Jan

  • Sissi

    Hallo Jaap,

    Dank je voor je antwoorden, nog even in detail op je antwoord: "

    Ik denk niet dat je de keus hebt in Nederland om je “gepensioneerd te laten verklaren op 62 jarige leeftijd, en mocht dat wel mogelijk zijn, ben je altijd belastingplichtig omdat je in Nederland woont. Ik kan misschien je vraag verkeerd begrijpen, maar als je 62 bent en in Hongarije woont, ben je voor de Hongaarse wet ”gepensioneerd".

    Mijn vraag hierin was: Als ik over de leeftijdsgrens heen ben van 60 (de hongaarse pensioenleeftijd voor vrouwen) en besluit om mijn NL pensioen vanaf 62 uit te laten keren (en al die dingen doe die je al had beschreven zoals uitschrijven uit NL etc etc), dan is het zo dat mijn pensioen OBELAST kan worden uitgekeerd in Hongarije, ja ??

    Je mag je vermogen op elke bank plaatsen, en zelfs nog kiezen wat voor jou het voordeligst is. Sommige telgen van het koninklijk huis zijn hier zeer bedreven in en hebben hun geld her en der verspreidt op plaatsen die belastingtechnisch, zeer voordelig voor hen zijn.

    In tegenstelling tot het koningshuis, zal jij altijd je vermogen moeten opgeven aan de belastingdienst. Bankgeheim bestaat niet of nauwelijks meer.

    Als ik ingezetene ben in Hongarije en alles heb uitgeschreven in NL, en dus ook niet belastingplichtig ben, dan hoef ik omdat ik hongaars belastingplichtig ben GEEN vermogensbleasting te betalen over mijn spaargeld ??

    Graag hoor ik nog even over deze laatste twee

    Dank je !

    Sissi

  • lujza

    @ Sissi,

    Tegoeden en bezittingen die je in NL houdt, blijven daar ook belastbaar (box 3), je kiest wel voor buitenlands belastingplichtig ,maar dat geldt alleen voor je inkomen (AOW o.i.d.).(jammer genoeg)

  • Jaap1

    Oke Jan…

    Jij hebt de ervaring, ik alleen maar van horen zeggen!

    Fijn ieg dat Sissi hier van wijzer wordt!

    Groetjes Jaap

  • Jaap1

    Hoi Sissi,

    Ik weet echt niet of het mogelijk is om aan vadertje staat te vragen of je je pensioen eerder kan krijgen dan op 65-jarige leeftijd.

    Pensioenen afkopen kan misschien wel, maar dat kost handen vol met (belasting) geld.

    Waar ik gister over sprak, was een heel klein pensioentje wat ik wil afkopen, omdat het voor mij geen zoden aan de dijk zet.

    Elk jaar opnieuw ontvangen wij nog steeds een paar van die fameuze blauwe enveloppen omdat wij een uitkering en pensioen ontvangen uit Nederland.

    Hoewel het onbelast wordt overgemaakt en wij geen belasting in HU hoeven te betalen, houdt de Nederlandse staat de vinger aan pols.

    Ik hou een Nederlandse bankrekening aan waarop mijn geld word gestort, maar toch willen ze nog steeds weten wat het saldo is per 31 december van het afgelopen jaar.

    Ze willen zelfs weten wat de waarde van mijn woning in Hongarije is.

    Of dat dit mag is een tweede. Er is op verschillende forums heel veel over gediscussieerd.

    Kortom: Zolang je geld ontvangt uit NLD, blijven ze je achtervolgen.

  • Sissi

    Hallo Jaap

    Ja een pensioen van mij biedt de gelegenheid om voor een bepaald deel daarvan vanaf 62 uit te laten keren, dus………

    Ik vraag me af, wat je zegt, of het juridisch verantwoord is wat de belasting doet, want als je geheel bent uitgeschreven in NL en ook de belastingdienst hebt ingelicht dat je nu belastingpichtig bent in Hongarije, dan zijn de blauwe enveloppen volgens mij inderdaad niet meer toelaatbaar, hmmmm, wel iets leuks om voor een forum van de europese unie te brengen of zo.

    De waarde van de woning in hongarije is natuurlijk ook niet meer van toepassing voor de NL belastingdienst als je belastingplichtig wordt in hongarije, inderdaad heel vreemd en volgens mij niet toelaatbaar wat ze doen.

    Heel hartelijk dank voor je antwoorden, tis niet makkelijk als je anders wilt leven dan “gewoon in NL” en om dat allemaal uit te vinden.

    groetjes

  • Sissi

    Hallo Prikkers

    Voor allemaal, als er onduidelijkheid is w.b. regelgeving etc binnen EUROPA, hier een link waar je je vragen kunt stellen

    http://ec.europa.eu/europedirect/write_to_us/mailbox/index_nl.htm

  • Jaap1

    En hier een link naar een forum over zorgverzekeringen in het buitenland:

    http://uitpandigen.nl/