Belasting in Hongarije (WAO,AOW,PENSIOEN)

  • Sissi

    Ha

    ja ja ja die kon ik al, ook zo'n leuke de woonlandfactor, waarom moet een exNL' er in vredesnaam meer betalen voor dezelfde ziektekosten in een ander europees land, dit is toch niet normaal ??? en wat dacht je van de AWBZ ? Wel meer lasten maar dezelfde lusten, ik vraag me af of de NL politiek het leuk vind om het voor de Nederlander extra moeilijk te maken zich te vestigen in een ander europees land, dat riekt naar discriminatie. Hoe zou het met de andere europese burgers vergaan???

  • Jaap1

    Sissi,

    Om het de allochtonen in Nederland zo geriefelijk mogelijk te maken, heeft de regering bedacht dat ze de vertrekkende Nederlander maar zoveel mogelijk moeten kloppen.

    In mijn laatst toegevoegde link staat overigens een interessant artikel.

    “ Zeker 25% van de Nederlanders denkt aan emigratie”, dat geeft toch te denken, niet?

    http://www.monitor.nl/buitennl/?http://www.monitor.nl/buitennl/s_3130_.htm

    J.

  • Sissi

    Ben het helemaal eens met je en waar de Nederlander dan ook hene gaat, jawel de NL staat weet hem te vinden en vooral zijn buidel, maar het is goed dat mensen procederen ook in dat forum te vinden, Europa moet wel gelijk zijn vind ik voor de europese burger, ja NL loopt zo wel leeg, ja.

  • Gerard

    Dus is het beste je tegoeden/vermogen in een ander land onder te brengen. In Hongarije kennen ze geen vermogensbelasting.

    Zet je het elders op een Euro rekening (niet in Hongarije, want daar betaal je belasting over je rente) of je koopt er goud voor.

  • Jos

    Heb zelf een wao uitkering en als ik het belastingverdrag goed begrijp dan moet ik in Hongarije belasting betalen ,maar daar ben je niet belastingplichtig ?

  • Rob

    Ik ben 72 en mijn partner 57. Heb AOW + partner AOW omdat ik van voor 1951 ben. Mijn partner heeft géén inkomen.

    Ik ga naar Hongarije. Wat verwacht ik van mijn AOW en Pensioen wat ik nu hier heb.

    De bedoeling uitscrijven in Nederland.

  • Hans

    Fiscale voordelen maken het mede interessant om te emigreren naar Hongarije als je gepensioneerd bent (behalve voor ambtenaren vanwege de directe fiscale inhouding door de overheid). De AOW en pensioenuitkeringen zijn evenals (periodieke!) uitkeringen op basis van lijfrentepolissen (oud regime) zonder heffing. Bij emigratie wordt voor dividend een conserverende aanslag opgelegd, wat inhoudt dat de Nederlandse Belastingdienst je vanuit deze aanslag sowieso zal heffen. Zo is het nu, maar hoelang deze regeling blijft is de vraag….  Uit jurisprudentie blijkt dat spijtoptanten, na terugkeer in Nederland naheffingen werden opgelegd omdat er geen sprake zou zijn geweest van emigratie maar van 'belastingontwijking’. Dit werd mede gestaafd doordat er nog enige binding was met Nederland (zoals bv een polis ziektekosten, =smalleen lidmaatschap of abonnement, bezit onroerende goed ect.) Als u emigratie, mede vanwege het fiscale voordeel overweegt, dan dient u het volgende serieus in uw overwegingen mee te nemen: Onderhandelingen belastingverdragen 2018 Nederland heeft op 7 juni 2017 het multilaterale instrument ondertekend in het kader van actiepunt 15 van het G20/OESO BEPS-project. Door middel van dit instrument kunnen bestaande belastingverdragen in één keer in overeenstemming worden gebracht met de meest recente verdragsbepalingen van het BEPS project om belastingontwijking tegen te gaan. Het multilaterale instrument is op 20 december 2017 ter goedkeuring aangeboden aan de Tweede Kamer. De uitvoering zal bij akkoord zeker binnen de EU aansluiting krijgen tussen de bron- en woonlanden. Beide dienen hiervoor te accorderen.  Daar de regering naarstig zoekt naar afsluiting van fiscale verliezen (zoals blijkt uit de recente opspraak over de dividendafspraken bij grote ondernemingen) mag worden aangenomen dat binnen nu en 5 jaar de heffingen door bronland worden opgelegd als het woonland niet of minder heft. Dat betekent dat de Nederlandse Belastingdienst u als bronland toch de (aanvullende) heffing zal gaan opleggen over uw pensioen/AOW/Lijfrente uitkeringen.Als u besluit vanwege bv gezondheidsredenen terug te keren naar Nederlandse bodem, dan was er geen sprake van een ‘ definitieve emigratie’ en worden u de ‘niet betaalde heffingen’ tijdens uw ‘emigratie periode’ alsnog opgelegd. Mijn inschatting: Hongarije ontvangt heel graag westerse emigranten (indien deze zichzelf financieel kunnen bedruipen!). De Hongaarse schatkist wordt voornamelijk gevoed door hun btw heffingen (de Hongaarse afdracht-controle is hierop is dan ook erg streng). De Hongaarse regering is dus erg beschermend voor deze inkomstenstroom welke mede door die ‘rijke’ westerse immigranten wordt gerealiseerd en trekt zich daarnaast in het algemeen weinig aan van adviezen en regelgeving vanuit Brussel. Als Hongarije dit multilaterale instrument accordeert wordt uw fiscale emigratie-voordeel duidelijk minder interessant daar de extra uitgaven in Hongarije door deze groep gaat afnemen. Daarnaast zal Hongarije zich als emigratieland minder interessant profileren. De afwegingen om te accorderen zal mede afhankelijk zijn van de fiscale inkomsten welke de Hongaarse regering verliest door emigrerende Hongaren. Mogelijk dat hierdoor Victor Orbán niet vooraan zal staat bij het accorderen van dit multilaterale instrument……