Betalen vanaf NL-bankrekening

• Oehoeboeroe

Een rekening van een Hongaarse leverancier - bijvoorbeeld Magyar Telekom - betalen vanaf een Nederlandse bankrekening is duur. De ING-bank brengt 0,1% van het bedrag in rekening, met een minimum van € 14,00. Zodra er geen forinten worden overgemaakt, maar euro's is het gratis. De transactie heet dan ook geen ‘wereldboeking’ meer, maar wordt een gewone SEPA overboeking.

Omdat op de rekening forinten worden vermeld en geen euro's, is er bij de ING geen andere mogelijkheid dan hierboven beschreven.

De vraag:

Weet iemand of alle banken deze regel volgen of zijn er uitzonderingen bekend? Misschien ook in de vorm van een bepaald betaalpakket waar buitenlandse transacties in zijn opgenomen?

Of anders gevraagd: Is er een goedkopere manier dan 14 euro om vanaf een NL rekening te betalen?

• dedade

Waarom neem je niet een forinten EN een Eurorekening in Hongarije.

Maak je van je Nederlandse rekening Euro over naar Eurorekening in Hongarije .

Dan van Eurorekening een (flink) bedrag over boeken naar Forint (handig als koers goed is) en van de Forintenrekening kan je vanuit Nederland rechtstreeks je Hongaarse rekeningen betalen of automatisch laten overboeken. Heb je uiteindelijk geen kosten voor overboekingen. Euro naar Euro is gratis en van Hongaarse Eurorekening naar Forinten via internetbankierenis ook gratis.

DeDaDe

Oehoeboeroe Schreef:

——————————————————-

> Een rekening van een Hongaarse leverancier -

> bijvoorbeeld Magyar Telekom - betalen vanaf een

> Nederlandse bankrekening is duur. De ING-bank

> brengt 0,1% van het bedrag in rekening, met een

> minimum van € 14,00. Zodra er geen forinten

> worden overgemaakt, maar euro's is het gratis. De

> transactie heet dan ook geen ‘wereldboeking’ meer,

> maar wordt een gewone SEPA overboeking.

> Omdat op de rekening forinten worden vermeld en

> geen euro's, is er bij de ING geen andere

> mogelijkheid dan hierboven beschreven.

> De vraag:

> Weet iemand of alle banken deze regel volgen of

> zijn er uitzonderingen bekend? Misschien ook in de

> vorm van een bepaald betaalpakket waar

> buitenlandse transacties in zijn opgenomen?

> Of anders gevraagd: Is er een goedkopere manier

> dan 14 euro om vanaf een NL rekening te betalen?

• Gepa

Erik, je hebt jaren in Hongarije gewoond, jij zou niet weten hoe je dat zou moeten en kunnen overmaken.

• Oehoeboeroe

Nee, beste Gerard dat weet ik niet. Daarom stelde ik ook mijn vraag. Ooit maakte ik vanuit NL 100 euro over naar mijn forintenrekening er er kwam slechts € 80,- aan. ABN-Amro roofde toen 20%.

Jij weet dus ook niet wat de voordeligste manier is, anders had je niet zo'n stomme opmerking gemaakt. Het is niet de eerste keer dat je iets onnozels zegt. Werk eens een keer mee, en geef hier een advies waar we wat aan hebben. Of zeg gewoon niets…

• Oehoeboeroe

Dat lijkt een goede oplossing Dedade. Nu trek ik forinten (gratis) uit de muur en stort ze op de forintenrekening. Ik ga eens navragen wat zo'n rekening per maand kost. Bedankt.

• coalman

Beste Erik,

er zijn een aantal mogelijkheden om jouw probleem op te lossen. Ik geef ze weer naar “laagste kosten”:

1 Cash geld meenemen of laten nemen uit Nl of B en dit omwisselen bij een goed wisselkantoor. Je verkiest ongeveer Huf 2 ten opzichte van de officiele koers.

2 Je neemt een HUf rekening in HU bij een bank die geen goede wisselkoers geeft. Maakt Euro's over van je NL of B bank (sepa overboeking met Shared cost, de NL cq B bank rekent geen kosten) De HU bank rekent de gestorte Euro's om in Huf tegen ongeveer Huf 5 minder dan de officiele koers.

Als je weet, hoeveel huf's je per maand moet betalen, kun je er ook een periodieke overschrijving van maken.

3 Geld uit de muur, de duurste variant. Je krijgt ten opzichte van de officiele koers ca Huf 7 minder dan de officiele koers.

Ik doe dit al 10 jaar zo en heb nooit problemen gehad.

• Gepa

De regel is bij elke bank nagenoeg hetzelfde.

Geld overmaken kost nu eenmaal geld, die kosten kun je terug lezen in de voorwaarden van b.v. https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/betaalopdrachten.html

De transactiekosten worden gedeeld met de begunstigde (ook wel aangegeven als SHA, Shared Cost). Nederlandse banken berekenen geen kosten, de ontvangende banken kunnen wel kosten in rekening brengen, maar deze worden door de ontvanger betaald.

Hungary* alle muntsoorten 1,5 promille, min. € 15,00 max. € 20,00 Met deze kosten is het niet echt lucratief om kleine bedragen over te maken.

Kleinere bedragen uit de muur trekken blijft tot op heden de meest makkelijke en in de meeste gevallen een goedkope oplossing.

Een euro, euro rekening brengt maandelijkse kosten met zich mee. Deze kosten zijn erg verschillend bij de Hongaarse banken. Daarbij komen er altijd opnamekosten bij en rekent hanteren zij een meest ongunstige koers.

Hoe je het ook went of keert, voor niets gaat de zon op bij de banken, maar dat wisten jij ook al.

• lujza

Bij de Raiffeisenbank is de eurorekening gekoppeld aan je gewone rekening gratis.

Bijkomend voordeel vind ik dat ik online (gunstig) wissel wanneer de koers voor mij goed is.

• lujza

Grotere onzin heb ik nog niet van je gelezen (of misschien toch wel) een eurorekening gekoppeld aan je forintenrekening kost NIETS.

Quote" Kleinere bedragen uit de muur trekken blijft tot op heden de meest makkelijke en in de meeste gevallen een goedkope oplossing."

LEZEN wat er gevraagd wordt, dit is geen goede oplossing vanuit NL.

• Gepa

Zou ik toch even er een rekenmachine bijhalen als ik jou was voordat je zoiets beweert. Of jij hebt de ultieme bank gevonden >:D< of anders zul je dit beter moeten onderbouwen.

Blijkbaar kun jij niet lezen, namelijk de vraag is o.a. Of anders gevraagd: Is er een goedkopere manier dan 14 euro om vanaf een NL rekening te betalen?

Aanvulling: Nee, Erik er is geen goedkope manier om vanuit Nederland zo'n klein bedrag over te maken. Indien jij en Lujza, die het blijkbaar wel weet, niet kunt en wilt begrijpen houd hiermee deze discussie op. Je zult echt een ander oplossing moeten zoeken en/of de kosten in overweging nemen.

Gegroet en succes met het overmaken van dat bedrag toegewenst.