In Boedapest is een ‘zwerver-verbod’ ingesteld

• Gepa

Deák téri, 15 november 2013 rond 14.30 uur

In Hongarije heerst een gure ultrarechtse wind, die niet alleen komt van de racistische Jobbik-partij, maar die ook ‘normaal’ rechts in de ban heeft. Een gevolg daarvan is een verbod voor zwervers om op heel veel plaatsen in de hoofdstad nog te komen of rond te hangen. Onder de gebieden die verboden zijn voor zwervers zitten veel plaatsen die ooit verboden waren voor joden, zoals de treinstations, de parken en speelplaatsen.

Een eerdere poging om zo’n verbod in te stellen sneuvelde, omdat het ongrondwettelijk was. Maar door een wetswijziging kunnen gemeenten nu delen van hun stad tot verboden gebied verklaren voor bevolkingsgroepen.

Jobbik, de succesvolle extreemrechtse partij – slogan: ’Hongarije is van de Hongaren’ – was de drijvende kracht achter het verbod voor zwervers.

Bron: http://www.welingelichtekringen.nl/politiek/242218/in-boedapest-is-een-zwerver-verbod-ingesteld.html

• roger.seys@base.be

En……. nu met zen alle de andere kant op kijken en zeggen Orban is goed bezig.

• Charles.Bruin

Voorheen, Roger, toen Deák Tér nog geen waterpartij had, toen het grote gat er nog niet was, toen was het er echt druk met zwervers op het plein, en in de Metro-hal. En waar eigenlijk niet. Je struikelde over de bedelaars. Die bedelaars moesten volgens zeggen ook nog aan de maffia afdragen voor hun plekkie. deden ze dat niet? dan kon je zoals die zuid-amerikaanse panfluiters in een metro-hal beschoten worden. Of je hoorde een zware knal, en las de volgende dag dat een Mac opgeblazen was.

Nee, sociaal is het nu niet, want waar gaan ze nu heen? Voorheen had je nog van die oude panden tussen de Andrassy ut en de Dob ut, maar ook dat is verdwenen.

De nieuwe tijd, net wat u zegt, maar 't maakt me wat melancholiek!

Ik heb zitten prakkiseren: de bankje die je op die foto ziet waren heel herkenbaar, vroeger!! maar ik kan me ze niet herinneren van de laatste tijd, na de upgrading van het plein van ruwe parkeerplaats tot modern stadsplein. 't Zal toch geen oude foto zijn die een onjuiste indruk van de huidige toestand wil geven???

• Gepa

Nee Jacques, misschien zoek je overal wat achter. Er is hier geen sprake van manipulatie of andere onzin. Ik heb er dan ook niet voor niets voor niets een datum bij gezet. Helaas achterdocht staat blijkbaar bij sommigen in een hoog vaandel.

• Charles.Bruin

Ach, Gerard, ik ken dat plein goed, daar tussen de Evangelische kerk en het Anker palota, dat overigens in tegenstelling tot wat in de volksmond gezegd wordt geen Deák Tér heet maar Erszébet tér (behalve een klein deel). Achterdocht? Als iemand zich afvraagt of die typische bankjes daat nog staan na die grote vernieuwing? Uhh, de waard en z'n gasten? Maar wijs maar aan waar jij die foto gemaakt hebt!

• Gepa

Blijkbaar niet goed genoeg, mede gezien het tijdstip van de opname is het duidelijk genoeg >:D<

• Karel Stromph

Dachten jullie dat in Amsterdam niet hetzelfde is?

• Charles.Bruin

Een tijdstip er bij schrijven kan iedereen, een tijdstip op de foto zetten ook, da's simpel. Een tekst over schrijven ook.

Ik heb nogeens nagedacht: als we van de archtect, in dat hele grote bakstenen gebouw iets voorbij het eindpunt van de tram, naar de constructeur liepen in dat straatje langs de Mac, dan kwam je langs het gebouwtje met de Metro roltrappen. Mogelijk staan daar nog van die bankjes

• Gepa

Nee, ook in Rotterdam, Den Haag Utrecht en helaas vele ander plaatsen. Maar sommige mensen willen het blijkbaar niet geloven en gaan bakkeleien of het wel het juiste plein of straat is. Ja en de foto is van afgelopen vrijdag naast het “Le Meredien” Hotel en met de rug naar de Metro gemaakt

• Boebes

Dit is bij uitzondering eens géén Hongaarse uitvinding. '

Ook in NL (en B?) is het beleid om, met name voorafgaand aan de feestdagen, het winkelend publiek niet zeer te laten af leiden door de minder gefortuneerde, geen belasting betalende thuislozen.

Dit zou hen alleen maar kunnen afhouden van de ongeremde aanschaf van consumptiegoederen en dat kunnen we niet gebruiken in deze ‘crisistijd’…

Bovendien past de aanblik van zo'n haveloos geklede mens helemaal niet bij de zo gezellig knusse kerstmarkt. Daar zou je alleen maar van gaan consuminderen…

Hoe zat het eigenlijk ook alweer met dat kerstverhaal??? Arm gezinnetje op een ezeltje op zoek naar een plek om te schuilen. Maar niemand die de deur open deed voor zo'n stel armoedzaaiers?