Vreemde vogel op Ferenc Liszt

• Charles.Bruin

Nou ja, echt vreemd is hij voor sommige Nederlanders niet, maar in Hongarije was hij iets bijzonders, de KC 10 tanker van de KLu.

Artikel hier, met foto's: van HVG

En een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=o9m0b-vBrMw

• Charles.Bruin

Die vreemde vogel is dus een tot gecombineerd tot tanker en transport omgebouwde DC10 van Martinair, heeft een lange landingsbaan en startbaan nodig.

Nu is die kist onderweg naar de Filipijnen. Gisteren hoorde ik mevrouw Ploumen nog zeggen ze dit in overleg met mevrouw Hennis deed omdat militaire machines makkelijker konden landen. Dus ik dacht dat ‘t een echte soldaten-bak zou zijn, Hercules of Galaxy. maar nee hoor!! Voor zover ik weet (maar ik ben geen deskundige!) heeft een DC-10, afhankelijk van belading, weer etc ruim 2000 meter nodig, terwijl de heel veel gebruikte 737 amper 1200 nodig heeft. Maar de dames zullen ’t wel beter weten!

• Gepa

Vanwege de eis om met een volledige lading vanaf bestaande, soms vrij korte, start- en landingsbanen te kunnen opereren, was een de derde motor nodig, die in de staart werd geplaatst. Deze staartmotor die qua vormgeving aan een sigaar doet denken, is karakteristiek geworden voor dit vliegtuigtype. Latere versies, De DC-10-30 en DC-10-40, hadden een groter vliegbereik en werden zodoende ingezet op langeafstandsvluchten.

De benodigde baanlengte van landende Boeing 737-800’s op zeeniveau ligt bij een landingsgewicht van zo’n 45 ton op 1200 meter. Bij het maximale landingsgewicht van 66 ton is volgens Boeing een baanlengte van ruim 1600 meter nodig om het vliegtuig op een veilige manier tot stilstand te brengen.

• vadrozsa

Het is niet alleen het landen, ook het weer opstijgen telt natuurlijk mee. Voor beide disciplines gelden verschillende afstanden.

De op Papa gestationeerde Boeing C17 Globemaster III heeft slechts 1060 meter nodig om te landen maar 2316 om weer op te stijgen. (dat kan hij vanwege het speciale onderstel trouwens op elk terrein)

• Karel Stromph

Deze 2 vliegtuigen kun je niet met elkaar vergelijken. De 737 is 20 meter korter dan de DC-10, logisch dat een kortere baan nodig heeft. De Boeing 747 is vergelijkbaar met de DC-10. Overigens was het probleem in het verleden op Ferihegy NIET de baan maar de start-generator. Ze hadden geen generator om de DC-10- c.q. 747-motor te starten. Dit zou echter geen rol gespeeld hebben bij VACHTVLIEGTUIGEN. Immers, in tegenstelling tot passagiersvliegtuigen, MAG bij vrachtvliegtuigen één motor “aanblijven” (stationair) tijdens het lossen en het laden, zodat na het laden die ene motor de andere motoren kan helpen starten (bij passagiers mag dat niet, alle motoren moeten echt uit).

• Charles.Bruin

Gelezen op Wikipedia??

• Charles.Bruin

Klopt, Cees, Ik zei al: 't is mijn tak van sport niet, ik weet dat opstijgen iets anders is dan landen, en zeker met volle belading, tot soms twee keer zo lang tenzij er speciale voorzieningen zijn, zoals die derde motor . Of Nederland nog een Globemaster heeft weet in niet, ik weet wel dat ze Belgische toestellen lenen/huren bij bepaalde vluchten (denk aan de ramp op Eindhoven) dus waarom ze die KDC-10 gebruiken weet ik niet, die is simpelweg niet het geëigende toestel voor zulk transport.

Mogelijk speelt ook 't vliegbereik een rol, Vluchten naar Japan, Korea en Hongkong worden dagelijks in één ruk afgelegd, maar niet met 737 en dergelijke kleinere machines

• Jan

Klopt. Zie HIER.

• vadrozsa

Nederland participeert in een gezamelijke operatie met Papa als thuishaven. Ned.is zelf de grootste gebruiker van de vloot en momenteel is een Nederlander (kol. Frank Rombouts) de hoogste baas. Ik ben er eens een dag te gast geweest en heb de C17 van binnen en buiten mogen bezichtigen.

http://www.heavyairliftwing.org/news

• Peter Z

Ik zag dat vliegtuig gisteren terug in het NOS Journaal en hij wordt gebruikt om hulpgoederen naar de Philipijnen te sturen. Als je die ellende daar ziet geen overbodige luxe….

Groeten van Peter

ZalaSpa Vakantievilla's