hoe krijgen ze 't voor elkaar!

  • Charles.Bruin

    D'r ligt een metro lijn al jáááren onder de grond; wissel aan ‘t begin, wissel aan ’t eind. Kan weinig mee gebeuren als de onderstellen een beetje onderhouden worden zou je zeggen. Maar dan heb je buiten de Hongaarse waard gerekend. Woensdag een foutje, die gele bakken reden niet meer het gehele traject gedurende vier uren (net in de spits, dat zul je altijd zien), 's nachts ook nog werk er aan, voor de bakker denk je dan. Uh uh, niet dus Donderdag is het nog eens over gedaan, wegens enorm succes geprolongeerd werd dat in de goeie ouwe bioscooptijd genoemd!

    http://hvg.hu/cegauto.kozlekedes/20131031_Megint_kisiklott_a_kisfoldalatti

  • Gepa

    Gewoon een verzakking Jacques, nooit van Den Haag gehoord.

  • Charles.Bruin

    “Gewoon” een verzakking? Jaja, ‘t kan natuurlijk, na het water van het voorjaar zal er, zeker aan de kant die dicht bij de rivier ligt iets met de grond gebeurd zijn. ’t Tram-tunneltje in Den Haag ken ik, net als bijna alle spoorweg tunnels ben ik er geweest. Maar vergeet niet dat de gele lijn eigenlijk slechts een overdekte goot is. De ondergrond daarvan ken ik niet. Maar na een dag weer vrijgegeven te zijn nog zo'n geval: hoe krijgen ze 't voor elkaar!

    Als het overvloedige water inderdaad de oorzaak was mogen ze blij zij dat lijn 2 en 3, de rode en de blauwe, geen problemen hebben ondervonden. Boren en direct betonneren schijnt beter te zijn.

    Maar een boom opzetten over tunnel techniek past hier niet!

  • A.R

    Hallo Charles,

    Ik vermoed dat je de " metrolijn nr 1 2 bedoelt:

    Weet je wanneer ddeze aangelegd is?

    Waar was de fout?

    De bakken rammelen inderdaad uiteen, maar daat vind ik , op die lijn , weer de nostalgie.

    Op de blauwe lijn nr 3 vind ik de oude rijtuigen, waarvan sommige ,nog het embleem van de vergane constructor dragen, weer nostalgisch.

    De metrolijn nr 2 dwz de rode krijgt of heeft nu weer gans nieuwe en zeer moderne rijtiugeen.

    Ik vind wel dat HVG dat mag schrijven en tereecht , maar alles is, naar mijn mening , niet negatief.

    Kijn maar eens naar de nieuwe treinrijtuigen tussen bv Budapest en Vác, de oudste spoorlijn van Hongarije.

    Ik vind HVG een prachtig blad hoor, vooral hun humor, zoals na Nederland-Hongarije hun titel “ Ria, Ria, KálvaRia ”.

    Ook subliem waass deze week hun vroeger bedenking dat de huidige regeerinng de waarde tussen de Ft en Zwitserse munt op, ik meen 180 wil brengen.

    Een kleien wandeling langs de Andrasssy is ook niet versmaden.

    Een slotbedenking. In Antwerpen ligt er sinds “ mensenheugenis ” een premetrolijn, zonder ze te gebruiken en dit onder één van de drukste toegangswegen naar het centrum.

    Mvg en een vrolijke zondag en veel leesgenot gewenst.

    Fons

  • Charles.Bruin

    Fons, ik bedoelde de gele lijn, de Földalatti, lijn nummer 1, de oudste lijn op dit continent. Dat is de lijn onder de door jou zo graag bewandelde Andrassy u door, vanaf Vörosmarty Ter tot aan de Mexicoi u. Met die rails die bijna op platform niveau liggen, met dat plafond waar mijn neef zowat zijn hoofd stoot, maar die is ook wel erg lang. Die lijn ligt zo ondiep om boven ‘t riool te blijven, er onderdoor zou te lastig, te duur worden. Met die ontzettend mooie stations die in z’n geheel een museum vormen. Met die rijtuigen als diepladers.

    Of 't hoge water van die jaar er iets mee te maken heeft weet ik niet. Misschien is ook de bouwactiviteit op Vörösmarty Ter debet aan de beschadiging van de rails, of een combinatie van beiden. Die herbouw daar heeft overigens wel een fraaier gebouw opgeleverd dan er was.

    De rode en de blauwe lijn (2 en 3) hebben compleet andere rijtuigen, die uit de Russische school komen en in meer Oost-Europesche metro's voorkomen, met stations die nu gelukkig iets verluchtigd zijn. Lijn 4, de groene lijkt nieuwe stellen te krijgen die ik eerder op de rode lijn ook al gezien heb, een stuk beter dan die rammel-roest-bakken.

    De zichtbaar ondiepe goot voor de metro

    Een mooie station

    De dieplader-opzet van een van de oorspronkelijke oude koetsen

    Of ik iets heb met die Millennium lijn? Ja, eigenlijk wel!!

  • A.R

    Hallo Charles,

    Het is wat je schrijft. De gele metrolijn heb ik altijd als een soort ondergrondse en historische prémetro beschouwd en geen echte metro. Inderdaad lage zoldering, oude gamele, rammelende rijtuigen en de wanden in ieder station mooi betegeld en voorzien van gietijzeren steunpilaren. Na zowat 100 jaar mag je toch verwachten dat er wat sleet op komt. Voor de toeristen , denk ik, is het wel een must. Zelf neem ik niet dikwijls deze lijn , soms tot het eindstation Mexico, wat ik een wat griezelige buurt vind. Ik wandel inderdaad dikwijls, deze week nog tussen Nyugati en de Raday utca.

    De nieuwe toestellen op de rode lijn vind ik wel supper modern evenals de trams op de lijnen nr 4 en nr 6.

    Mijn mening is dat het openbaar naar het centrum nogal meevalt. Misschien is het in andere grootsteden, zoals Wenen, wel beter.

    Mvg.

    Fons

  • Charles.Bruin

    De Rijtuigen zijn zo oud niet, Fons, die ouwe russen van de lijnen 2 en 3 rammelen veel meer. De eerste keer dat ik die gele bakken tegen kwam was in 1996, ik werkte toen kort bij de Andrassy u. Bij de Opera was de ingang van de metro toen helemaal Frans gemaakt, de straat was gevuld met pantserwagen en ander militair spul. Met lichtblauw-witte vlaggen, Argentijnse vlaggen. Ik zat midden in de opnames van Evita!! De volgende dag via een parallel weg weer die kant op. Loop ik Madonna tegen het lijf! Nou ja, niet letterlijk hoor. Tegenwoordig heeft bijna elke telefoon een cameraatje, toen helaas nog niet:X

  • A.R

    Hallo Charles,

    Ik ben 67jaar jöng en 40 jaar geleden nam ik voor het eerst de metro en toen waren dat reeds de gele mooie voertuigen.

    Een tikket kosten mij toen 1Ft en '1 Belgische Frank kon je toen wisselen voor ik geloof 0,7 Ft.

    In het metrostation van Déak hing toen een mooie advertentie on Hongaars te leren.De tekst was ongeveer “Als je denkt dat franchba iets met de Franse taal te maken heeft , dan is het tijd om Hongaars te leren ”

    Tussen haakjes. Er zijn werken bezig of gepland op de metrolijn nr2. Het is mooi aangegeven in de metrorijtuigen waar en welke vervangbussen je kan nemen

    Vandaag wandelde ik nog eens van Nyugati via Oktogon naar Déak en dat duurt toch echt niet lang.

    Mvg.

    Fons