Houtworm

• Truus

Wat is de Hongaarse vertaling van Houtworm. Google maakt er een zooitje van. Alvast bedankt.

• willie_

Truus volgens mijn woordenboek is het szú.

• Gepa

Mocht je hierover ook informatie nodig hebben kun je rechtsboven in het vakje zoeken op houtworm en je krijgt een zee aan informatie. Succes met de beestjes :?

• Karel Stromph

Zie 20 oktober 2011

citaat: “Houtworm heet formeel ”kopogóbogár“, maar doorgaans heet het ”szú". en

22 oktober 2011

Hongaars voor houtwormbestrijding = (a) szú írtása. Helaas kom ik alleen bedrijven tegen die zich bezighouden met de houtwormbestrijding in de natuur=bomen, bossen.

Een verzamel-site voor 32 bedrijven, die zic met houtprotectie bezig houden.

In de eerste instantie moet je naar het woord “szú” kijken.

Groet, Karel

• Truus

Het is voor een paar oude wijnvaten die in de kelder liggen. Ze zitten vol dus eigenlijk kunnen we ze beter verbranden denk ik.

Ze doen verder geen dienst meer. Bedankt nu weet ik het woord ervoor.

• gea

Inderdaad, verbranden helpt vrij goed

• gea

trouwens, liefst ook zo snel mogelijk, voordat het ander hout in de kelder aantast (wat waarschijnlijk al gebeurd is), insmeren met petroleum helpt ook wel, maar komt de wijn niet ten goede.

• Truus

ER zit alleen een houten deur in en die is nog niet aangetast. En de vaten zijn niet meer geschikt voor wijn. Ze liggen gewoon als sier.

• Gepa

OOk dan zou ik deze deuren uit voorzorg behandelen. Je kunt petroleum of teer gebruiken.

• gea

Toch kan de deur dan al aangetast zijn, het duurt als ik het goed heb ongeveer 4 jaar voordat de eitjes van de houtworm uitkomen, daarna krijg je pas de zichtbare gaten van de vretende houtworm, dus zeker preventief behandelen zogauw de wijnvaten eruit zijn.