Niet-commercieel vervoer van honden en katten
Het niet-commerciële vervoer (dus minder dan 6) van honden, katten (en fretten) binnen de Europese Unie moet voldoen aan de volgende veterinaire regels:
Huisdieren moeten gemerkt zijn. In Nederland is de meest gebruikte methode voor het merken van dieren de microchip (elektronische transponder) die vlak onder de huid wordt aangebracht. Een goed leesbare tatoeage wordt ook (nog) geaccepteerd als identificatie. Beide identificatiemethoden worden aangebracht door een dierenarts. Per oktober 2004 is een EU-verordering in werking getreden voor een overgangsperiode van 8 jaar. Na oktober 2012 is een tatoeage niet meer toegestaan. De chip moet voldoen aan de ISO-norm 11784 of 11785. Als de chip niet leesbaar is met een gangbare reader, dan moet de eigenaar of de natuurlijke persoon reizend met het dier zelf een reader meenemen.
Honden, katten en fretten moeten tegen hondsdolheid (rabiës) worden gevaccineerd door een bevoegde dierenarts, die in het EU-dierenpaspoort moet verklaren dat het dier een geldige rabiësvaccinatie heeft gehad. De eerste vaccinatie is geldig 21 dagen nadat het vaccinatieprotocol is afgelopen.
Honden, katten en fretten moeten op reizen van de ene Lidstaat naar de andere voorzien zijn van een EU-dierenpaspoort. Het paspoort dient de identificatie van het dier te vermelden, naam en adres van de eigenaar, en het bewijs dat het dier een geldige vaccinatie tegen rabiës heeft gehad.
Daar komt bij dat in de paspoorten van honden geboren na april 2013 de naam van de fokker moet zijn vermeld.
Pups jonger dan 3 maanden hoeven niet geënt te zijn tegen rabiës maar moeten dan inderdaad in gezelschap van het moederdier zijn die uiteraard wel geënt en gezond moet zijn.
Ik ben het er helemaal mee eens dat voor elk dier het beste een plek in het land zelf gevonden kan worden. Als dat niet lukt help ik graag om een plek elders voor ze te vinden. Daarbij aangemerkt dat wat mij betreft het fokken zoveel als mogelijk aan banden wordt gelegd en het zogenaamde brood fokken zou beter geheel verboden worden.
Zolang er echter honden, of andere dieren, tussen wal en schil dreigen te vallen en ik kan ze opvangen doe ik dat en vervoer ik ze daar naartoe waar ik een goeie plek voor ze weet.
Jochem