Wegenwerken in Budapest

• Jos

In mei was ik in Budapest en toen was men hard aan 't werk in de buurt van het Parlementsgebouw. Weet er iemand of die werken afgerond zijn en/of er nog andere werken bezig zijn in de buurt van bezienswaardigheden?

Dank

Jos

• A.R

Hallo Jos ea,

De werken aan het plein rond en naast het parlement zijn nog volop bezig. Het is één grote bouwwerf. Voor een rondgang in het parlement moet je eerst kaarten gaan kopen in het muzeum voor volkskunde , recht tegenover het parlement en dan een gemarkeerde weg , tussen de bouwwerf volgen.

Ook aan Keleti is het nog altijd een bouwwerf en dit ivm de nieuwe metrolijn. De hoofdingang van station is afgesloten en je moet de zijingangen nemen.

Mvg

Fons

• gea

lang leve de eu subsidies(:D

• A.R

Beste Gea,

Ik heb mijn mening over de subsidie's vanuit de EU.

Het eerste gesteund project was bij ons in Veresegyhaz en dat mag echt gezien worden.Kom maar eens naar het marktplein kijken.

De 4de metrolijn, waarvoor de werken aan Keleti, is toch ook geen weggegooid geld.

De werken rond het parlement liggen nogal gevoelig bij sommige Hongaren en dat kan ik begrijpen.

Dus daarom een vraag wat denk jij in algemeenheid over de EU subsidie's?

Mvg.

Fons

• Karel Stromph

Ik herhaal: voor het gebruik maken van de “wet”, hoef je je nooit te schamen. Deze subsidies hebben een wettelijke basis.

Subsidie voor een arm land is altijd op zijn plaats.

Investeringen zijn NOOIT weggegooid geld.

In dergelijke projecten gaan altijd zeer veel arbeidsuren, ze scheppen arbeid, werkgelegenheid. Inkomen voor de “kleine man”, de arbeider bij het project.

Alleen kwaadsprekers, die geen verstand hebben van macro-economie en overheidsfinanciering willen hun mond roeren. Bovendien apen ze elkaar na. Velen van ze zijn bovendien zelf nooit vies van geld, als dat gemakkelijk te halen valt.

Groet, Karel

• A.R

Hallo Karel,

Ja , wij in Erdokertes hebben via een gedeeltelijke subsidie riolen kunnen laten aanleggen en ook een nieuwe lagere school. De lagere school heeft het nu mogelijk gemaakt dat de kinderen , waaronder vele zigeunerkinderen , uit het buurdorp school kunnen volgen. Dat heeft niet alleen positieve gevolgen voor het onderricht maar oa voor de voedselvoorziening van sommige schoolgaande kinderen;

Ik weet het kost allemaal veel geld en soms kijk ik ook raar op als ik een project bv de renovatie van een dokterswonig bezoek.Maar tenslotte Hongarije is een lid en ik denk een volwaardig lid van de EU en heeft dan ook recht op de werkingsprincipes van bv de subsidie'S. Zijn er mistoestanden en die zullen er in de EU wel zijn , dan is het de taak om die te kontroleren en bij te sturen. Dat is mijn menig en ik respecteer de mening van andere.

De werken aan de vierde metrolijn oa aan de Szabadsag hid en aan Keleti zijn volgens mij een positieve bijdragen voor de uitbouw van Hongarije.

Mvg.

Fons

• Karel Stromph

Fons,

Behalve het nut wil ik opnieuw benadrukken, dat ze arbeid scheppend zijn!

Je mag bovendien aannemen, dat het doel van de subsidie eerst serieus gewogen wordt in Brussel, het is geen tombola!

Groet, Karel

• gea

Hallo Fons,

Men heeft groot gelijk gebruik te maken van de subsidies, mijn opmerking was eigenlijk meer een beetje sarcastisch mbt het parlementsgebouw, ook met vele EU subsidie gelden, en als er dan 1 iemand is die daar geregeld komt en erg tegen de EU aanschopt dan is het Orban Viktor wel. Op z´n minst een beetje schijnheilig / boter op z´n hoofd.

Maar ik ben het grotendeels met jou en Karel eens, er komt veel goeds tot stand, zowel in resultaat als werkgelegenheid en daarna nog weer indirecte werkgelegenheid.

Zo hebben wij zelf doordat Daimler Benz EU en H subsidies kreeg voor een langere periode woonruimte verhuurd aan een bedrijf wiens werknemers bij de bouw van de fabriek betrokken waren, dus bedrijven en daarmee werknemers die in de omgeving moesten verblijven, eten en drinken (middenstand), onderdak o.a. wij, voor ons weer de beheerders die wekelijks schoonmaakten en het erf netjes hielden zolang de huurders er zijn. En daarna hebben wij van de opbrengst een zwembad met overkapping laten aanleggen (door een plaatselijk Hongaars bedrijf) met als gevolg dat de beheerder weer iets meer werk heeft (onderhoud zwembad) en wij weer iets gemakkelijker ons huis verhuren wat weer extra werk oplevert voor de beheerder en de middenstand en restaurant houders in de nabije omgeving. Dus een enorme ketting reactie.

Des te meer jammer dan Orban continu tegen de EU aanschopt terwijl diezelfde EU kapitalen aan Hongarije verstrekt, en, wat vaak opvalt bij openbare werken is dat er meestal nadat ongeveer 85% van de werkzaamheden klaar zijn het geld op is…….

Persoonlijk hopen wij dus ook nog dat de uitbreiding van Mercedes in Kesckemet alsnog doorgaat:)