Wijn route in Hongarije

• Gepa

Vandaag een mooie rit gemaakt naar Gyümölcsény, een klein dorpje in de heuvels van Zselic in Zuidwest-Hongarije. Daar kwam ik niet geheel bij toeval terecht bij Cisca Ansem.

Zij kocht In 2005 kochten samen met haar man een oude boerderij in het dorp. De heuvels rondom het dorp zijn prachtig en zij raakten op slag verliefd op de plek boven op de Szölöhegy. Een aantal kleine verwaarloosde Wijngaardes vroeg om herstel in oude glorie en zij wisten meteen wat zij wilde doen.

Zij maakten op deze paradijselijke plek hun droom waar, samen met mensen uit het dorp ontwikkel en exploiteer zij een wijngoed. Het heet Hegyem, dat is Hongaars voor ‘mijn berg’.

Zij runnen het wijngoed vanuit hun boerderij. De voormalige stal van de boerderij is omgebouwd tot een prachtige wijnmakerij en ondertussen een mooie wijnkelder. Daar maken zij met passie mooie Hongaarse wijnen. Zij zijn, samen met een andere biologische wijnmaakster, tegenwoordig het enige geregistreerde wijnbedrijven in het dal.

De andere wijngaarden leveren alleen wijn voor eigen gebruik.

Biologische wijnen

Zij willen zo duurzaam mogelijk druiven telen en we maken op dit moment de overstap naar biologische wijnbouw. In dit vijfjarige proces brengen zij al hun kennis over in grondbewerking en vergroten zij de biodiversiteit in de wijngaard. Zij zorgen er zo voor dat de wijnstokken op natuurlijke wijze sterker worden, maar ook dat ze mineralen beter opnemen, wat de smaak weer ten goede zal komen.

Hun wijnen

Zij maken de wijnen op ambachtelijke wijze, waarbij zij de wijnen zoveel mogelijk zonder extra ingrepen laten rijpen.

Zij werken met flessen van het bordeaux type: doorzichtige flessen voor de witte wijnen en groen voor de rode. Zij hebben bewust voor de lichte flessen gekozen omdat ze minder belastend voor het milieu zijn. Ook de transportkosten en de CO2-uitstoot zijn voor lichte flessen lager dan voor de zware fles met diepe ziel.

Hun rode wijnen krijgen de malo (malolactische gisting) op natuurlijke wijze en als het even kan filteren zij de wijn niet. Via natuurlijke bezinking worden de rode wijnen helder en het kan dus voorkomen dat u depot in de fles aantreft.

De witte wijnen worden wel gefilterd om te zorgen dat ze op de fles niet meer hergisten. Het gebruik van sulfiet houden we zo laag mogelijk, maar is onontkoombaar om de wijn goed houdbaar te maken.

In de wijngaard staan enkele karakteristieke Hongaarse rassen. Het zijn rassen die goed passen bij de grondsoort van onze hellingen.

Voor meer informatie http://www.hegyem.nl/

• gea

reclame mocht toch niet?

• Gepa

Wijnfeesten, proeverijen en evenementen

In Hongarije zijn wijnfeesten onderdeel van de traditie. Deze jaarlijks terugkerende feesten vinden meestal plaats in de maand september of oktober. Ze worden in de meeste stadjes en dorpjes (meer of minder uitbundig) gevierd. Tijdens deze wijnfeesten worden doorgaans, in speciaal daarvoor opgestelde wijnpaviljoenen, de wijn trots gepresenteerd en geschonken. Deze paviljoenen vormen samen een ‘Bor Utca’ ofwel wijnstraatje. Voor de optimale condities zijn deze paviljoens doorgaans uitgerust met mogelijkheden om de wijn te koelen. Omdat naast het drinken ook het eten een belangrijk onderdeel vormt van de Hongaarse cultuur, zult u rondom deze wijnstraten ook de nodige openluchtkeukens tegenkomen, waar diverse etenswaren te gepresenteerd worden. En natuurlijk wordt het één en ander opgeluisterd met folkloristische activiteiten.

Budapest - Pezsgõ- és Borfesztivál

folder wijnfestival Budafok (voorstadje van Boedapest) wordt jaarlijks in september het Pezsgõ- és Borfesztivál (Internationale Wijn- en Champagnefestival) gehouden.

Hongaarse wijnregionen introduceren zichzelf doormiddel van hun Folkloristische kostuums, volksdansen en volksmuziek. U vindt daar open wijnkelders, wijnproeverijen, wijnparades en een wijnbal. Wanneer u op de afbeeldg hiernaast klikt kunt u de folder van 2004 bekijken, wel wat verouderd maar goed om een indruk te krijgen.

In Budafok is het mogelijk om de wijnkelders annex museum te bezoeken. De bezoekers kunnen hier de historie van de mousserende wijnen zien en door de wijnkelders wandelen, waar meer dan een miljoen flessen liggen te rijpen. Er zijn rondleidingen van 70-90 minuten voor Hongaarse en buitenlandse groepen, waarbij men een week van tevoren moet registreren.

Meer informatie bij musea of : www.torley.hu

In ‘Het huis van Hongaarse Wijnen’ kan men met groepen tegen vergoeding alle Hongaarse wijnen proeven. Het adres is Budapest, H-1014, Szentháromság tér 6.

Neem een kijkje op hun website voor bijzonderheden (ook Nederlands).

• A.R

Hallo,

Dank voor de nuttige informatie , laat maar komen en misschien nog een uitleg voor een goed restaurant.

Veel plezier.

Mvg.

Fons

• Gepa

Corintthia Grand Hotel Royal

Brasserie and Atrium

International and Hungarian cuisine

This lively restaurant is available throughout the day serving buffet breakfast and an á la carte menu for both lunch and dinner. It's the ideal venue for casual and business meetings. The Brasserie and Atrium restaurants are situated next to the main lobby with indoor and atrium seating.

- See more at: http://corinthia.com/hotels/budapest/dining-and-bars/restaurants/brasserie-and-atrium/#sthash.B6RwyXjZ.dpuf

- Menu: http://corinthia.com/Global/Budapest/Restaurants/2013_05%20Brasserie%20and%20Atrium%20menu.pdf

• roger.seys@base.be

Gepa,

Ik vind het een mooi verhaal, en het zet mij ook weer aan het denken.

Deze mensen hebben in ieder geval meer lef dan mij.

• A.R

Beste GePa,

Ik ken dat restaurant.

Ben je er al eens gaan dineren en wat was je indruk prijs tov kwaliteit, sfeer en bediening.

Graag je mening daarover.

Ken je nog andere goede restaurants in Budapest?

Mvg.

Fons

• Gepa

Dank je. Het is ook een mooi verhaal vooral de passie die zij aan de dag legt over de wijnboerderij en de wijnmakerij.

Het was ook niet toevallig dat ik er was. Een paar jaar geleden had mijn zus en zwager haar verhaal gelezen in Most Magyarul!. We waren in die periode ergens in de buurt en hebben gelijk de wijnboerderij opgezocht en nog gezien toen er nagenoeg nog niets aan was verbouwd. Helaas was zij toen ook niet aanwezig maar het heeft wel dusdanig mijn interesse gewekt dat ik het blijvend heb gevolgd en toen al sprak mij helemaal aan.

Afgelopen voorjaar heb ik wijn bij haar de bestelde door omstandigheden niet af kunnen halen in Nederland. Zij heeft vorige week speciaal voor mij de wijn wederom naar Hongarije meegebracht zodat ik het bij haar kon afhalen. Achteraf gelukkig, gisteren heb ik het bekeken en zij heeft daarbij vol passie de wijnmakerij en de omgeving laten zien. Helaas moet ik even wachten tot ik weer naar de wijnberg kan lopen, maar dat zal binnenkort in oktober wel gebeuren.

Het is erg leuk om dit soort gepassioneerde Nederlandse ondernemers persoonlijk te ontmoeten en onder de aandacht te brengen bij een breder publiek.

• Gepa

Internationale Wijnmarkt

De wijnmarkt in het centrum van Groesbeek kunt u bezoeken op zaterdag 28 en zondag 29 september 2013 van 13.00 tot 19.00 uur.

Wijngaardeniers, wijnkopers en importeurs presenteren, vanuit mooie pagodetenten, hun beste wijnen en nieuwste smaken. Als Vriend van de Wijnfeesten ontvangt u o.a. een proefglas en kunt u de diverse stands al proevend aflopen om zo (tegen een vergoeding van €1,= per proefmaatje) kennis te maken met de beste nationale, maar ook internationale wijnen. Er zijn meer dan 200 soorten te proeven, wat voor Nederlandse begrippen een ongekend aantal is op een wijnmarkt.

Dit jaar hebben wij een bijzondere regio te gast: Vas County uit Hongarije. Deze verrassende wijnregio is present op onze wijnmarkt met hun wijnen, hun wijngaardniers en hun Hongaarse goulashgerechten. U kunt een wijnworkshop boeken waarin u meegenomen wordt in de geheimen van dit ‘Secret Wine’ gebied. Natuurlijk proeft u dan ook een vijftal Hongaarse wijnen speciaal uit dit gebied.

(Vas County en Groesbeek zijn twee van de zeven partners van het Vinest netwerk, een netwerk van kleine Europese wijnregio's die met elkaar kennis en kunde delen op het gebied van wijnbouw en marketing.

Voor meer info, zie:

www.vinest.net

http://www.weekvandesmaak.nl/activiteiten/wijnworkshops-nederlandse-wijn-hongaarse-wijnen-uit-vas-county-en-sloveense-wijnen-uit-upper-vipava-valley/

• gea

perfect gecorrigeerd Gepa, nu is het informatie in plaats van reclame voor 1 bedrijf(:P).

Ben het overigens met je eens, heb ook waardering voor mensen die dit aandurven.