taxi van de luchthaven naar het centrum

• Jos

Vanaf 1 september 2013 zijn er geen vaste tarieven meer toegelaten voor het taxivervoer van en naar de luchthaven. Betekent dit ook dat er naast Fö-taxi ook andere taximaatschappijen vervoer mogen organiseren van de luchthaven naar het centrum?

Groetjes

Jos

• Balázs

hopelijk niet…..

• Jos

Waarom hopelijk niet? Als alle tarieven toch hetzelfde zijn?

• Balázs

Ik hoop niet dat andere bedrijven er ook mogen komen want dan wordt het oorlog. Bovendien is Fő taxi een goed en betrouwbaar bedrijf. Meestal is het goedkoper trouwens om gewoon de meter te laten lopen in plaats van het vaste transfer bedrag te betalen, dan ben je goedkoper uit.

• pettike

daar komt bij dat diverse andere taxibedrijven mensen oplichten (vooral touristen) daarom denk ik dat het beter is dat alleen een betrouwbaar bedrijf zoals Fötaxi vergunning blijft houden.

Peter

• A.R

Hallo Jos,

Ik was vorig weekend op de luchthaven en vroeg uitleg aan het containerbureau van de Fotaxi. Men zegde mij daar dat eigenlijk alles bij het zelfde blijft.

Fotaxi zal nog altijd aan de uitgang je oppikken aan de eerste binnenbaan.

De andere taxi's , die er nu ook “ paraderen” blijven op de buitenbaan. De taxichauffeurs staan zelfs in de aankomhall.

Trouwens het waren niet alleen de Fotaxi welke aan de luchthaven werkten;

Wil je een andere taxi gebruiken wel test het eens uit. Geef je bestemming en vraag wat het kost en of je de route kan volgen. Ben benieuwd.

Ik gebruikte altijd de volgende werkwijze:

- bij aankomsten en vervoer naar Budapest gerbruikte ik de Fotaxi, met een vast zonetarief.

- bij aankomsten en of vervoer naar de luchthaven en dit van buiten Budapest gebruik ik een taxi met een vast tarief. Ik weet juist hoeveel het mij gaat kosten om met deze taxi bv van de luchthaven naar Keleti te rijden, onafhankelijk van de verkeershinder. Deze taxi is zelfs goedkoper dan Fotaxi. Het enige verschil is dat ik de taxi moet bellen of mailen voor een afspraak.

Op &§ september ben ik terug op de luchthaven en zal dan alles weer eens bekijkeN;

Mvg.

Fons

• Gepa

Je zou kunnen overwegen een navigator mee te nemen, zie je gelijk of hij de korte of voor hem economische route kiest.

Oude prijs:

The fare is composed of 3 parts:

Basic fee (maximum 300 HUF in daytime, maximum 420 HUF at night)

Per kilometre charge (maximum 240 HUF during the day and maximum 336 HUF at night)

Waiting fee (maximum 60 HUF per minute during the day and maximum 84 HUF at night)

http://www.budapest.com/travel/getting_around/taxi.en.html

The fare is composed of 3 parts, en nieuw te hanteren prijs:

Basistarief: 450 Ft.

Kilometervergoeding: 280 Ft.

Wachten: 70 Ft.

http://index.hu/belfold/budapest/2013/09/01/vege_az_olcso_taxizasnak_budapesten/

De afstand bijvoorbeeld van/naar Keleti pályaudvar, Budapest / Liszt Ferenc Tér Budapest bedraagt ronde de 21 km. Stel dat er een klein oponthoud tussen ligt dan zou volgende de berekening de rit ± 6330 HUF gaan kosten.

Dat is een verhoging ten opzichte van de voorgaande prijzen die vanaf het vliegveld worden berekend.

Dit is slechts een indicatieve uitkomst waaraan geen rechten kunnen worden ontleend:D

• Jos

Fons

dank. Maar dat is nu net het probleem. De vaste tarieven zijn wettelijk afgeschaft (verboden). Kan je ook zien op de site van Fö-taxi.

Er is 450 Ft startgeld en dan 280 Ft per afgelegde km. http://www.fotaxi.hu/Read/141/Repülőtér#main-menu

Groetjes

Jos

• Balázs

Klopt niks van. Ik ben vanaf Mogyoród, van de Hungaroring naar Árpád híd gereden voor 5500 forint en dat is aanzienlijk langer…

• A.R

Hallo

Wat jij schrijft is inderdaad een redelijke prijs.

Wij rijden met en ik noem de taximaatschappij nl Erderkestaxi voor een vaste prijs tussen Erdokertes , dat is voorbij Mogyrorod naar de vlieghaven voor 5500 Ft, vasttariezf.

Op de luchthaven zijn er ook taxi's welke een vaste prijs vragen om je bv naar Keleti te brengen en dat is lager dan de prijzen welke ik hiet lees.

Mvg.

Fons