Ik ben 72 jaar en gepensioneerd.(oud-leraar: speciale regeling voor trekken pensioen)
Hoe kan ik mijn pensioen trekken in hongarije?
Kan wel een huiskopen in zuid-hongarije
Waarmee moet ik mij allemaal in orde stellen en hoe? Dank
Hallo Azer12 en Pijo ea,
Voor Belgen is er wel een onderscheid tussen pensioenen en zgn “ pensioenen ” van ambtenaren.
Voor pesnsioenen voor ambtenaren geldt dit “ pensioen ” als een soort “ uitgesteld loon” en worden de afhoudingen in België afgehouden.
Uw Belgische nationaliteit geldt igv dubeele nationaliteit als prioritair.
Dat zijn de gevenes die ik zowel van de Belgische pensioendiensten als van de Belgische Ambassade als rapport voor mij ontving.
Ik kan je altijd de uitprint bezorgen als er twijfel is of als er andere regels toegepast worden. In het laatste geval zou ik die wel willen weten, want de afhoudingen op mijn “ ambtenaren pensioen ” bedraagt circa 25 procent en daarbij de afhouding voor de overlijdingskosten !
Veel succe.
Mvg.
Fons
Beste Frank ea.
We zijn zo juist terug uit Hongarije en ik las je bericht.
Ik zal dit weekeinde een samenvatting geven van wat ik vanwege de Belgische dienst voor staatspensioenen op mijn vraag ontving.
Sta mij toe dat ik wel een samenvatting geef en niet een kopie van de exacte tekst, aan mij gericht na mijn vragen ivm Belgische pensioenen voor personen welke zich in buitenland vestigen. U kan altijd de exacte tekst opvragen.
Moesten er gelijkaardige gevallen, welke ik beschrijf zijn ,voor wie een andere werkwijze gevolgd wordt , dan zou ik, indien mogelijk, dat wel graag vernemen.Je weet een van de grondregels van de Belgische grondwet is “ Alle Belgen zijn gelijk voor de wet ”.
Dus nog een dagje geduld.
Mvg.
Fons
Beste Frank, Azer12,
Ik heb alles , wat ik heb ivm Belgische staatspensioenen nog eens nagezien.
Vooreerst heb ik vroeger hier al eens een item daarover geschreven en zal dit nog eens samenvatten.
Ik verduidelijk even de toestand nl:
Het gaat over de uitbetaling van een rustpensioen vanwege de dienst PDOS dwz De pensioendienst voor de overheidsdiensten.
Sinds 2006 ontvang ik daarvan een vergoeding. Toen ik verhalen hoorde over de uitbetalingen van deze vergoeding voor personen welke hun adres in bv Hongarije hebben, heb ik een schrijven gericht aan de dienst PDOS met de vraag , wat de gevolgen zijn bij een adresverandering naar het buitenland.
Ik ontving toen vanwege de PDOS en vanwege de Overheidsdienst Financiën afdeling Betaling van Wedden en pensioenen een uitvoerig antwoord;
Dit antwoord kwam in hoofdzaak op het volgende neer:
1. Uitbetaling van het pensioen
1.1. Uitbetaling , zoals meestal op een Belgische rekening:
Bij een langdurig verblijf van 1 jaar of een permanent verblijf is de staatsgepensioneerde verplicht tweemaal per jaar dwz in de eerste helft van januari en de eerste helft van juli een levensbewijs opsturen naar de C.D.V.U-pensioenen;. De blanco-levensbewijzen kan je downloaden op cdupensioenen.fgov.be
Dit formulier moet voor “ echt verklaard worden ” door een officiële overheid van het land waar je verblijft dwz oa door consul,gezant, ambassadeur, burgemeester evt politiecommissaris van je verblijfplaats. Het blanco formulier wordt geleverd in de taal van het land waar je verblijft , weliswaar beperkt tot Engels,Duits, Frans,Nederlands, Spaans en Italiaans.
Na ontvangst van dit bewijs betaald de overheidsdienst maandelijks de vergoeding op de rekening van de Belgische bank.
1.2. Uitbetaling op een buitenlandse rekening:
In dit geval, opgelet kan de dienst C.D.V.U-pensioenen niet meer tussenbeide komen !!! De betaling gebeurt dmv dienst Rekenplichtige der Geschillen, dienst Liggende Gelden.
Deze dienst vereffent de bij hem gestorte bedragen eerst na voorlegging van een levensbewijs en dit voor elke betaling !!!!!
Dit betekent dat de dienst Pensioenen , bij mogelijke geschillen , juridisch niet meer tussenkomt of vera ntwoordelijk is bij problemen , maar wel de dienst Rekenplichtige der Geschillen.
2. Afhouding.
Zeer duidelijk stelde de DDOS dat voor staatsgepensioneerde de afhouding op het bruto bedrag steeds in België zullen verder afgehouden worden!!!!
Dit werd verduidelijkt dat de Belgische staat de pensioen van een ambtenaar , zuiver juridisch niet als een pensioen beschouwd , maar als een uitbetaling van uitgestelde werkvergoedingen en dat op werkvergoedingen er afhouding in België moeten gebeuren.
Er werd hierbij ook sterk verduidelijkt dat in geval een bv dubbele nationaliteit je steeds prioritair en juridisch als Belg beschouwd wordt.
De huidige afhoudingen zijn in volgorde op de betalingsfiche:
bruto
inhouding algemene ziekteverzekering wel met een verduidelijking dat je de aansluiting naar de Belgische ziekteverzekering.
inhouding van begrafenisvergoeding (0,5%) wel met een verduidelijking dat het gaat over de betaling van een bijkomende maandvergoeding bij overlijden !
inhouding van solidariteitsvergoeding wel met een verduidelijking over wie het gaat
mogelijke emeritaten
mogelijke schuldaflossing
belastbaar bedraag !!!!
mogelijke schuldaflossing welke het belastbaar bedrag niet vermindert;
Voorheffing !!!!!! Welke het Netto uitbetaald bedrag sterk kan verminderen en zelfs kan halveren.
Dat was ongeveer het antwoord dat ik van hoger vernoemde instanties schriftelijk ontving.
Aangezien het vooral ging over de vraag of bij inschrijving in Hongarije het brutto bedrag zou uitbetaald worden antwoorden ze mij dat dit niet het geval was 8
Kwam daarbij dat in de periode tussen 2006 en 2011 dwz in de periode van mijn leeftijd 60 tot 65 ik een gelimiteerde bijverdiensten , als werknemer, mocht ontvangen met een limiet van rond de 7000 euro per jaar. Deze inkomsten werden geaccumuleerd met mogelijke verdiensten van mijn echtgenote. De werkgever moet tweemaal per jaar deze verdiensten meedelen aan de pensioendienst. Bij overschrijding van het bedrag werd de pensioenvergoeding voor 1jaar gestopt.
Na dit antwoord zag ik eigenlijk niet meer het nut in voor een adresverandering naar het buitenland.
Vanwege de dienst Ambassade in Budapest ontving ik een gelijkaardig antwoord en ook de richtlijnen en verplichtingen wanneer ik bv bij zeer lang verblijf mijn adres moest overbrengen naar bv Hongarije.
U kan , als ambtenaar deze gegevens best schriftelijk opvragen bij volgende instantie's
1. Voor algemene informatie:
PDOS
Pensioendienst voor de overheidssector
Victor Hortaplein 40 bus 30
1060 Brussel
ww.;pdos.fgov.be
rg@pdos-sdpsp.fgov.be
fax 02 558 60 03
2; Voor de uitbetalingen
Handelsstraat 96
1040 Brussel
www.cdvupensioenen.fgov.be
CDVUpensioenen.thesaurie@minfin.fed.be
tel 02 57 257 11
Sorry voor de wat ambtelijke samenvatting.
Moesten er personen die op een andere en mogelijke betere legale wijze hun ambtenarenpensioen ontvingen , gelieve het hier misschien ook even openhartig mee te delen, zodat iedereen op dezelfde wijze kan genieten.
Mvg.
Fons
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?