Hallo Charles,
KOR in combinatie met een fiscale eenheid is natuurlijk niet mogelijk. Voor de KOR komen namelijk alleen maar natuurlijke personen in aanmerking.
Een fiscale eenheid tussen (alleen) natuurlijke personen is niet mogelijk.
Als ik kijk waarom de btw verleggingsregeling en de Wet Ketenaansprakelijkheid begin jaren '80 in het leven zijn geroepen dan is dat enkel om fraude met btw, loonbelasting en sociale premies tegen te gaan. De ondernemer geeft de btw over zijn omzet wel aan op de aangifte maar trekt het gelijktijdig weer af als zijnde btw verlegd. Ik neem aan dat die aftrek voor btw verlegd geen invloed heeft op de KOR. Als dat wel zo is dan is er inderdaad sprake van een maas in de wet. Het is zeker niet de bedoeling van de wetgever geweest. Andersom zal het dan ook gelden dat btw die afgedragen moeten worden over de omzet van een onderaannemer niet van invloed is op de KOR.
Als ik kijk naar de systhematiek van de wetgeving dan zou dit het juiste antwoord moeten zijn.
De aannemers die wij in de boeken hadden waren te groot om voor de KOR in aanmerking te komen.
Voor de KOR kwamen vooral de kappers en schoenmakers in aanmerking. Zij kochten in tegen het hoge btw tarief en hun omzet was belast met het lage tarief.