Zoonepanelen, leiden tot OB onderneming?

• Jan

Neen Karel, het werkt ANDERS.

Als je per saldo meer terug krijgt dan je moet betalen dan kun je niet eens gebruik maken van de KOR. Is ook niet nodig.

Vrijstelling aanvragen van je administratieve verplichting is weer wat anders.Maar daar hebben we het hier niet over.

• Karel Stromph

Neen Jan, je hebt het niet begrepen. De KOR is een vrijstelling van BTW afdracht, als per saldo (saldo van af te dragen en te vorderen OB) € 1.883 niet te boven gaat. En het is niet zo, dat je bij toepassing van KOR mag vorderen. Dus las je wil vorderen, dan GEEN KOR.

Karel

• Jan

Ik heb het heel goed begrepen. Ik heb jaren in de sector gewerkt en voor diverse bedrijven btw aangifte gedaan. Daarbij werd hier en daar ook gebruik gamaakt van de kor.

Voorbeeldje:

Stel je zou zonder toepassing van de kor 1.400 euro op jaarbasis moeten betalen.

De kor die je in mendering mag brengen is 2,5 x (1.883 - 1.400) = 1.208.

Blijft dus te betalen 1.400 - 1.208 = 192.

Dit is het laatste wat ik er over schrijf. Ik ga hier verder niet meer op in.

• Charles.Bruin

Jij hebt helemaal gelijk Jan!!

Nou mag je ook uitleggen hoe dat zit bij BTW verlegging, waarbij de tussenpersoon geen BTW ontvangt/afdraagt maar alles naar de laatste BTW plichtige wordt geschoven.

Hoe zit 't daar met de kleine ondernemers die daar tussen zitten? Telt die verlegde BTW wel of niet mee bij de KOR. (strikvraag, daar heeft de schepper van de regeling niet bij stil gestaan)

En hoe gaat die KOR bij bedrijfjes die een fiscale eenheid vormen maar op papier zelfstandige bedrijfjes zijn? Een aannemer en de leverancier die gescheiden zijn (in ‘t voorbeeld was ’t overigens een echte (echt)-scheiding)!

En dan noem ik nog maar niet de probleempjes én de mogelijke sluipwegen bij de WKA. Regels zijn er om te ontduiken en er misbruik van te maken.

• Jan

Hallo Charles,

KOR in combinatie met een fiscale eenheid is natuurlijk niet mogelijk. Voor de KOR komen namelijk alleen maar natuurlijke personen in aanmerking.

Een fiscale eenheid tussen (alleen) natuurlijke personen is niet mogelijk.

Als ik kijk waarom de btw verleggingsregeling en de Wet Ketenaansprakelijkheid begin jaren '80 in het leven zijn geroepen dan is dat enkel om fraude met btw, loonbelasting en sociale premies tegen te gaan. De ondernemer geeft de btw over zijn omzet wel aan op de aangifte maar trekt het gelijktijdig weer af als zijnde btw verlegd. Ik neem aan dat die aftrek voor btw verlegd geen invloed heeft op de KOR. Als dat wel zo is dan is er inderdaad sprake van een maas in de wet. Het is zeker niet de bedoeling van de wetgever geweest. Andersom zal het dan ook gelden dat btw die afgedragen moeten worden over de omzet van een onderaannemer niet van invloed is op de KOR.

Als ik kijk naar de systhematiek van de wetgeving dan zou dit het juiste antwoord moeten zijn.

De aannemers die wij in de boeken hadden waren te groot om voor de KOR in aanmerking te komen.

Voor de KOR kwamen vooral de kappers en schoenmakers in aanmerking. Zij kochten in tegen het hoge btw tarief en hun omzet was belast met het lage tarief.

• Charles.Bruin

Niet dat ik er wakker van lig, maar ik, of liever wij in een vennootschap onder firma hebben ook een tijdje gebruik gemaakt van de KOR, de laatste tijd toen er nog wat afwikkelingen waren.

Maar we gaan ruimschoots buiten de kaders van dit prikbordje met discussies als deze. :D

• Jan

Dat kan natuurlijk. Maar een VOF is geen fiscale eenheid maar een ondernemingsvorm.

• Charles.Bruin

Voor de KOR komen namelijk alleen maar natuurlijke personen in aanmerking schreef je, en daar reageerde ik op. Nem baj!

• Jan

Daar blijf ik bij. In jullie geval was dan de VOF een samenwerking tussen natuurlijke personen.

Maar je begrijpt wat ik bedoelde denk ik.