Paarden/vee markten Hongarije

• Milou en Michel

Hallo,

Ik ben een tijd terug op de dierenmarkt in Mónor budapest met mijn pony's geweest.

Nu is dit bijna 3 uur rijden voor mij. Wie weet dieren/paarden/vee markten in de buurt van pécs, kaposvár, dombovár, zalaergerszeg, siófok, dünaföldvár enz.

Ik kan voldoende markten vinden via internet maar allemaal 3 á 4 uur rijden.

Graag ook goede markten zoals Mónor.

Ik vind het niet erg als ik dierenartsverklaringen mee moet nemen om hun gezondheid aan te kunnen tonen.

Ik hoor het graag. BVD Milou

• dedade

Begrijp ik uit je bericht dat je jouw paarden wil verkopen op een vee/dierenmarkt in Hongarije? Ik ben nog niet veel tegengekomen, als het mijn paarden waren zou ik hun de ellende besparen, en meteen naar het slachthuis brengen. Maar dat is mijn mening.

DeDaDe

• Beela

elke derde zaterdag van de maand in Mohacs,,

• Milou en Michel

Dedade Daarom vroeg ik ook om goede markten. Het is net wat je er zelf van maakt. Zorgen dat de paarden in de schaduw staan en vers eten en drinken hebben. Dan hebben ze niet meer te lijden dan als ze thuis staan. En als ze verkocht zijn heb ik er of ik ze nu op de markt verkoop of thuis geen zicht meer op hoe het met ze gaat. Maar over het algemeen gaan de pony's naar gezinnen met kinderen. Ik hoor hier van een Hongaarse vriend dat er bijna geen paarden gegeten worden. Daarnaast liggen de prijzen te hoog voor de slacht dus daar ben ik niet bang voor. Maar toch bedankt voor je waarschuwing.

Beela heel erg bedankt. Ook 1 om in overweging te nemen! Hoe is het met je? Al terug uit het ziekenhuis hopelijk.

• Beela

Hello,

nee minimum nog 2 weken in de kliniek blijven,in bed.

Hoeveel zijn de prijzen,doorsnee,paard en pony,op die markten?

• Milou en Michel

Wat vervelend!

Is het een privékliniek of echt een ziekenhuis.

Is de zorg een beetje goed?

Over de markten.

Monor is echt een kleindierenmarkt.

Geen koe, varken of schaap te bekennen.

Ik was als enige met paarden.

Op dat moment had ik friezen, miniatuurpaardjes en shetjes bij.

De friezen had ik net zo goed thuis kunnen laten.

Die waren meer show en aai objecten.

Wel 3 kleintjes verkocht.

Hoe het op de andere markten aan toegaat hoop ik binnenkort te kunnen vertellen.

Maar ik ga er vanuit dat het hetzelfde is als in Nederland qua verkoop.

Oftewel de duurdere paarden thuis laten.

Nu heb ik gelukkig alleen nog maar mini's en shetjes.

Ik ben ook in Balatonboglár geweest.

Daar was om de week markt.

Maar de opkomst was zo slap dat ze die geschrapt hebben.

Helaas want dat is vlak bij voor mij.

De prijzen heb ik geen idee van.

Ik denk dat je een beetje van internet uit moet gaan.

Paarden zonder papieren max 175.000 ft

Met paspoorten max 250.000 ft

En met papier en paspoorten max. 300.000ft

Ik geloof niet dat je er iets van wedstrijdpaarden tegenkomt.

• zelande

Net als in NL, de wedstrijdpaarden worden daar ook niet op markten aangeboden. De serieuze paardenmensen weten wel een serieuze koper te vinden.

Als ik dan ook nog lees dat paarden/pony's zonder papieren aangeboden worden is mij alles duidelijk.

Tegenwoordig is op zijn minst een chip en een gezondheidsverklaring wel het absolute minimum.

Maar zoals er steeds weer mensen zijn welke om het even wat aanbieden, en hopen hier ook nog eens de hoofdprijs voor te ontvangen, zal het wel huilen met de pet op blijven.

Ook in Hongarije wordt er steeds meer waarde gehecht aan topkwaliteit, en is men in gaan zien dat investeren noodzakelijk is.

Ook oor de paarden geldt respekt, en handel hier dan ook naar.

• Beela

Bram,

in hu wordt er wel een paspoort vereist,met chip ,op gelijk welke openbare verkoopplaats.

Mijn klasse paarden,daar vindt ik ook zo mijn klanten voor,alhoewel heel zelden in hu,meestal buitenland,veel duitsland,

soms heb je mindere paarden,en die zoek je dan zo te verkopen.

Heb recent wel een pony verkocht' aan hongaren,was groot geld,is enkele weken terug in spanje europees kampioen jumping geworden,en hebben ze nu x 6kunnen doorverkopen,maar ja,hoeveel echte toppers vind je?

Was eigenlijk paard,maar te klein,/Contender,ramiro z,1m47

De laatste 45 dagen ben ik uit de running,en dat zal nog wel een tijdje zo blijven,hoop ooit terug normaal te kunnen gaan,en ooit weer eens op een paard te kunnen kruipen.

Want gelijk wat ik ooit gekocht of verkocht heb,buiten pony's natuurlijk,heb ikzelf bereden,teneinde de finesse aan de koper te kunnen vertellen.

Groeten vanuit ziekenhuis szeged.

Dirk

• paul02

CSI Twemte als platform voor miljoenenhandel in paarden.

Het CSI in Geesteren ontwikkelt zich steeds meer als een ontmoetingsplek voor handelaren en fokkers die daar de basis leggen voor de verkoop van toppaarden. Aangezien daar doorgaans miljoenen euro's mee gemoeid zijn willen de organisatie van dit evenement, provincie Overijssel, de gemeente Tubbergen en instanties die de paardensport een warm hart toedragen deze zogeheten ‘platformfunctie’ verder ontwikkelen.

Het alom bekende concours hippique in Geesteren bij Gerard Maathuis staat nog steeds in mij geheugen gegrift.

http://www.csitwente.nl/pagina/9/Historie.html

• Milou en Michel

Zelande

Alle waarde naar geld. Je kunt niet verwachten dat er goede sportpaarden op de markt staan. Zowel hier als in NL moet je nagaan denken als je een sportpaard tegen komt op de markt. Paarden worden de markten die ik tot nu toe heb gezien niet toegelaten zonder paspoort, chip en gezondheidsverklaring of paspoort, chip, bloedonderzoekbewijs en inentingen. Voor alle paarden moet intree betaald worden. En alles word gecontroleerd door de DA. Zoals ik al aangeef hoe het op de andere markten zoals Dabas of Dunaföldvár gaat weet ik niet.

Niet alleen op markten worden hoofdprijzen gevraagd maar ook op internet.

Ik zal niet zeggen dat mijn shetjes, Salinero's zijn maar kwaliteit en karakter staan voor op. Dat is de rede dat ik alleen NL pony's wil.

Niet dat ze hier slechte paarden hebben maar braaf in NL of braaf in HU zit toch wel een verschil in.

Respect geld voor alles, mens en dier. In kwaliteit word geïnvesteerd maar gelukkig in respect ook!

Dirk

Jammer genoeg is de wedstrijdsport hier niet heel groot. De prijzen die de paarden opbrengen is ook niet weggelegd voor de meeste Hongaren. Heb dit zelf ondervonden met de friezen. Zijn geen wedstrijdpaarden maar qua prijs wel gelijk met een leuk wedstrijdpaard. Dus heb het niet over een Salinero of een G Ramiro Z. :) Maar gewoon een leuk paard dat we tot het Z kunnen rijden.

Erg leuk dat je een pony verkoopt die het super doet!

De droom!

Balen dat je nog steeds in het ziekenhuis bent!

Hopen dat je snel naar huis kunt en weer ter been bent.

Paul

Toepasselijk stuk!

Gelukkig heb ik niet van die dure paarden want dan zou ik niet meer slapen!

Bang dat ze een krasje oplopen op stal of de wei haha!

Ik weet alleen niet door “de paardensport een warm hart toe de dragen” de slechte handel zowel in de topkwaliteit paarden en de gewone paarden hiermee is opgelost.