parkeren in Boedapest

• bastiaan

Wij zijn een beetje aan het nadenken over het aanschaffen van een goedkoop autootje in Hongarije.

Als we naar Hongarije vliegen zou het handig zijn als deze auto in de buurt van Boedapest en/of het vliegveld zou staan.

Bij terugvliegen dus de auto weer op dezelfde plek parkeren tot aan het volgende bezoek aan Hongarije.

Nogmaals: we zijn nog niet verder dan een vaag idee dat hopelijk steeds concreter wordt.

Wie kan mij een beetje helpen of heeft zomaar een briljante tip? Alvast bedankt, Bas

• Jan

Hallo Bas,

De enige (briljante) tik die ik je kan geven is de volgende:

Niet aan beginnen. Je moet het hele jaar belasting en verzekering betalen. De vraag is overigens of je de auto met een Nederlands rijbewijs wel kunt verzekeren in Hongarije. Ik denk van niet.

• gea

Hallo Jan, verzekeren moet volgens mij wel lukken, rijbewijs is europees, je moet misschien wel een lacimkartja hebben, maar dit weet ik niet uit eigen ervaring.

Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat ik met de auto zo´n 500 euro aan brandstof kwijt ben (is wel inclusief de in Hongarije gereden kilometers).

Vliegen kan indien je redelijk vooruit kunt boeken al voor zo´n 80 euro, dus met z´n tweeen voor 160 met het vliegtuig op en neer scheelt je ongeveer de helft, er van uitgaand dat alleen het heen en weer rijden ongeveer 350 euro brandstof kost, dan reken ik verdere kosten zoals onderhoud, afschrijving e.d. voor de auto nog niet mee. Laat staan eventuele boetes, vignetten en voor sommigen overnachtingskosten (indien men in 2 dagen rijdt). Als je dit ongeveer 4 x per jaar doet kan een auto in Hongarije al gauw uit. Al zou je slechts een tientje voordeel hebben op jaarbasis heb je wel een boel gemak door het vliegen.

aan Bastiaan,

Zie bovenstaande aan Jan, ik denk dat indien je vliegen comfortabeler vindt dan met de auto dat het dan zeker de moeite waard is om eens in Hongarije bij een verzekering bedrijf te vragen hoe dat werkt, zet je een auto met Nl kenteken in Hongarije is het probleem al wat minder groot, maar wel duurder, wegenbelasting en verzekering zijn in Nl aanzienlijk hoger dan in H.

Wel zal je in dat geval 1x per jaar met die auto op en neer moeten naar Nl ivm APK.

Indien je een auto op Hongaars kenteken wilt kopen moet je in ieder geval een lacsimkartja aanvragen.

Succes.

• charlize

Ben deze dagen bij de tandarts (helaas meerdere behandelingen nodig) aan de rand van Budapest.

Laat mijn auto daar staan en wordt elke dag van en naar Budapest gehaald en gebracht.

Zo verenig ik het nuttige (tandarts) met het aangename (Budapest bruist).

Als ik voor het geschetste dilemma zou staan, zou ik overwegen mijn auto bij de tandarts neer te zetten.

Ik zou dan naar Budapest vliegen, me laten ophalen, mijn tandartsbezoek ondergaan en door rijden naar mijn huisje in het bos….

Als ik 3x per jaar zou vliegen, zou ik eenmaal de controle laten doen voor vrouwlief, eenmaal voor mijzelf en de 3e keer dan voor de gebitsreiniging

• charlize

Je kent ze wel hè, die ‘parkeerterreinen’ die je her en der in de woonwijken vindt, midden in Budapest.

Voor een maand rekenen ze gemiddeld zo'n 20.000 Huf.

Ik ben links en rechts eens wat gaan polsen en heb zo het vermoeden dat je met Huf 60.000, zo'n € 200,– per jaar een heel eind komt. Er is zowel links als rechts plek zat en voor hun is het dan ook maar mooi ‘hebben of niet’.

Je auto staat dan wel bewaakt en soms nog overdekt ook.

• pettike

Hallo Bastiaan,

schrijf mij even privé : petervanmansom@gmail.com

misschien heb ik de oplossing voor jou.

Gr.

Peter